به گزارش فارس، حسامالدین آشنا در همایش ملی «تحولات جمعیت ایران؛ فرصتها و تهدیدها» در همدان اظهار کرد: موضوع این همایش در مقوله کیفیت سیاستگذاری جمعیت در ایران و دوگانههای راهبردی آن است.
وی افزود: ضرورت بازخوانی سیاستها و سیاستگذاری جمعیتی در جامعه آثار خاصی دارد که باید همه نهادهای سیاستگذار در این زمینه در طول هم حرکت کنند.
مشاور فرهنگی رئیسجمهور به تاریخچه سیاستگذاری جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: در این سیاستگذاری با سه سند اصلی چون راهبردها و اقدامات ملی، سیاست کلی جمعیت و طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده مواجه هستیم.
وی به دوگانههای راهبردی و موضوعات آن پرداخت و آن را شامل واحد تحلیل فرد و جامعه، تعریف مسئله در زمینه کمیت و کیفیت و همچنین اینکه آیا در حوزه حل مسئله، حل آن را در افزایش جمعیت و یا در تعدیل آن بدانیم، دانست.
وی در تحلیل دوگانه اول مبنی بر اینکه تحلیل فرد مهم است یا خانواده؟، تصریح کرد: در این سند دو مفهوم فرزندآوری و فرزندپروری مورد تأکید است و در این بند اصل، بنیان و تحکیم خانواده به عنوان یک اصل بسیار مهم است.
مشاور فرهنگی ریاست جمهوری به دوگانه بعدی پرداخت و افزود: در این سند تعریف مسئله به ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است که در این تعریف، مسئله کمیت خانواده و کیفیت جمعیت است.
وی در زمینه حل مسئله نیز گفت: در این سند یک طیفی وجود دارد که افزایش جمعیت و تعادلبخشی آن در سند سیاستگذاری جمعیت لحاظ شده است.
آشنا خاطرنشان کرد: در سند طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نیز سیاستگذاری توزیع و بازتوزیع جمعیت و اعمال آن در طرحها و برنامههای توسعه و منطقهای را طراحی میکنیم.
وی ادامه داد: بند پنجم آمایش مستمر جمعیتی کشور و تدوین سیاستهای مهاجرتی نیز به منظور جهتدهی به جابجاییهای جمعیتی در سطوح محلی است.
مشاور فرهنگی رئیسجمهور به نتایج سند سیاستگذاری اشاره کرد و گفت: با بازگویی این سند میتوان به این نتیجه رسید که تعداد اسناد سیاستی در جمعیت؛ یک مزیت نیست زیرا موجب تداخل و سردرگمی بیشتر در تصمیمگیری میشود.
وی افزود: چالش کیفیت سیاستگذاری ناشی از نگاه مهندسی در امور اجتماعی است و ورود افراد و نهادهای فاقد صلاحیت؛ کیفیت سیاستگذاری را کاهش میدهد.
آشنا با بیان اینکه نشستهای علمی و مجامع دانشگاهی میتوانند نقش مهمی در رفع این چالشها داشته باشند؛ به تشکیل اتاقهای فکر در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: با تشکیل این اتاقها هدف این است بین دولت، جامعه و دانشگاه یک همکاری صمیمانه ایجاد شود.