پیگیری آلودگی زه تابی دردستورکار

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: آلودگی زه‎تابی‎های همدان در کارگروه سلامت همدان بررسی می‎شود.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲ 14 October 2015
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان گفت: آلودگی زه‎تابی‎های همدان در کارگروه سلامت همدان بررسی می‎شود.

به گزارش فارس، بهاره نوری‎صفا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آلودگی واحدهای زه‌تابی همدان؛ به منظور بررسی و پیگیری به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اعلام شد و در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

وی افزود: صدور اخطاریه‎های قانونی متعدد برای واحدهای زه‌تابی و نیز پیگیری‎های حقوقی و قضایی از سال‎ها پیش به دفعات توسط اداره کل حفاظت محیط زیست صورت گرفته بود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان ادامه داد: تاکنون اقدامی در راستای رفع مصادیق آلودگی از سوی مسئولان واحد انجام نشده است لذا این موضوع از سوی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان برای بررسی و پیگیری به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اعلام شد و در دستور کار کارگروه قرار گرفت.

وی در خصوص پیشینه واحدهای زه‌تابی همدان گفت: تا سال‎های میانی دهه 70 حدود 20 واحد زه‎تابی و دباغی در سطح شهر همدان (محله دباغخانه سرگذر، جاده مزدقینه، ابتدای جاده تهران، ابتدای جاده کرمانشاه و...) مستقر بودند که فعالیت آنها به دلیل تخلیه فاضلاب و زباله در محیط و انتشار بوی تعفن شدید، همواره شکایت شهروندان را در پی داشت.

نوری‎صفا تأکید کرد: بر اساس پیگیری‎های صورت گرفته از سوی اداره حفاظت محیط زیست و اخطاریه‎های متعدد صادر شده برای زه‌تابی‎ها و پیگیری‎های حقوقی و قضایی، واحدهای داخل شهر تعطیل و پلمب شده و از سال 1378 به تدریج به سایت جدید واقع در کیلومتر 15 جاده همدان-ملایر (اراضی روستای مرادبلاغی) منتقل شدند.

وی ادامه داد: به دلیل دارا بودن ماهیت صنفی و فقدان جواز تأسیس صنعتی، در زمینه استقرار و بهره‎برداری واحدهای یادشده استعلامی از اداره حفاظت محیط زیست صورت نگرفته و بنابراین ملاحظات زیست‎محیطی در فرآیند تولیدی ایشان لحاظ نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان همدان افزود: فعالیت واحدهای مزبور به دلیل تخلیه پساب بسیار آلوده و پسماند و فضولات دامی موجبات آلودگی شدید آب و خاک را فراهم آورده و با آلوده کردن هوای منطقه بر اثر انتشار بوی نامطبوع در محیط، آزار و اذیت و شکایت ساکنان روستاهای اطراف را در پی داشته است.

وی ابراز امیدواری کرد با پیگیری و حمایت‎ مسئولان ذیربط به ویژه سازمان صنعت، معدن و تجارت و نیز اتاق اصناف همدان و با همت مسئولان واحدهای زهتابی و دباغی، به زودی اقدام نتیجه‌بخشی در راستای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی منطقه مورد نظر انجام شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار