گیلان در معرض خطر تهدیدات بیوتروریسمی به‌سر می‌برد

کد خبر: ۱۲۰۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲ 29 October 2015

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: استان ما همواره در معرض خطر تهدیدات زیستی و بیوتروریسمی به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان‌، دکترسهراب عاقبتی، ‌امروز در جلسه پدافند غیرعامل این سازمان گفت: با توجه به موقعیت خاص جمهوری اسلامی ایران، تعارض و تهدیدات پیدا و پنهان دشمنان نسبت به کشورمان افزایش یافته است، یکی از مهمترین تهدیدات، تهدیدات زیستی است که ضرورت ایجاد سامانه پدافند غیرعامل، خصوصاً سامانه یکپارچه پدافند زیستی عیان می‌شود.

وی افزود: پدافند زیستی مجموعه‌ای از اقدامات شامل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تشخیص، تصمیم و عملیات، کنترل و حفاظت، امداد و نجات و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی است که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آنها می‌شود.

‌عاقبتی اضافه کرد: استان گیلان با دارابودن زیرساخت‌های تولید و عرضه گوشت قرمز و سفید نظیر کشتارگاه‌ها، کارخانجات جوجه‌کشی، مزارع پرورش طیور از اجداد تا نیمچه گوشتی، کارخانجات بسته‌بندی و خوراک دام و... و همچنین موقعیت جغرافیایی استان که به‌عنوان یک استان مرزی با کشورهای همسایه مرز زمینی و دریایی دارد و همواره در معرض خطر تهدیدات زیستی و بیوتروریسمی به سر می‌برد که اهمیت پدافند غیرعامل را چندین برابر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در این راستا دامپزشکی گیلان با استفاده از سامانه ردیابی دام زنده و فرآورده‌های طیور و سامانه یکپارچه قرنطینه، تمامی مراحل حمل و نقل انواع دام زنده، فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام را از مبدا تا مقصد تحت نظارت دقیق دارد و با ایجاد قرنطینه‌های بین استانی و بین مرزی از ورود دام‌های زنده و فرآورده‌های دامی آلوده با جدیت جلوگیری به‌عمل می‌آورد.

وی تصریح کرد: با اجرای مانور پدافند غیرعامل و با شبیه‌سازی تهدید بیوتروریسمی بیماری شاربن و دعوت از تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط، آمادگی استان گیلان در زمینه برخورد با تهدیدات زیستی دشمن مورد سنجش قرار گرفته و تمامی ادارات آمادگی خود را در برخورد با تهدیدات زیستی و بیوتروریسمی اعلام می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار