مرگ روزانه 16 نفر بر اثر مشکلات قلبی در مازندران

مدیرکل شبکه بهداشت و درمان چالوس گفت: روزانه 16 مازندرانی بر اثر مشکلات قلبی جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۳ 28 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، حدیث گردكلی در نشست خبری خود با خبرنگاران  با اشاره به تاكیدات وزارت بهداشت مبنی بر افزایش تحرك در بین اقشار مختلف مردم اظهار كرد: افزایش ساعات كار و استرس های ناشی از آن موجب كمبود وقت و حوصله برای پرداختن به فعالیت های بدنی می شود و در این میان توسعه شهرنشینی و زندگی شهری موجب كاهش فعالیت بدنی شده است.
وی با بیان اینكه بیش از 50 درصد افراد جامعه دچار كم تحركی هستند، افزود: 35 درصد افراد 15 تا 64 سال كشور در اوقات فراغت خود هیچ فعالیت فیزیكی انجام نمی دهند همچنین 74 درصد نوجوانان ایرانی كم تحرك و میزان فعالیت بدنی در دختران بسیار كمتر از پسران است.
 مدیر شبكه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به اینكه 48 درصد مردم كشورمان چاق هستند یا اضافه وزن دارند، ابراز كرد: یكی از پیامدهای نامطلوب كم تحركی، چاقی است و از این نظر استان مازندران رتبه نخست چاقی را در كشور دارا است.
گردكلی تصریح كرد: چاقی و كم تحركی از جمله عوامل زمینه ساز بیماری های قلبی عروقی است و روزانه 16 نفر در اثر مشكلات قلبی عروقی در مازندران جان خود را از دست می دهند و پنج  هزار و 840 نفر در سال به این دلیل فوت می كنند.
وی با بیان اینكه  احتمال مرگ ناشی از بیماری عروق قلب در افراد كم تحرك 9 برابر بیشتر از افراد با شیوه زندگی فعال است،  اذعان كرد: حتی اگر هیچ عامل خطر زای دیگری در فرد وجود نداشته باشد، بی تحركی به میزان بسیار زیادی احتمال ابتلای افراد را به سرطان، بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و اضافه وزن افزایش خواهد داد.
این مسئول عنوان كرد: حداقل 10هزار قدم پیاده روی روزانه در زندگی روزمره و یا 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز با شدت متوسط برای حداقل 5 بار در هفته و یا 25 دقیقه فعالیت شدید در روز حداقل 3 بار در هفته برای بزرگسالان توصیه می شود، دانش آموزان در سنین مدرسه باید روزانه حداقل 60 دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند.
گردكلی به اثرات مثبت فعالیت بدنی پرداخت و گفت: كاهش چربی بدن، جلوگیری از چاقی، بهتر شدن ظاهر و افزایش توان، زیاد شدن طول عمر، جلوگیری از پیری زودرس، احساس نشاط و افزایش اعتماد به نفس از اثرات داشتن فعالیت بدنی مناسب است.
وی بر فعالیت هر چه بیشتر كاركنان ادارات تاكید كرد و یاد آور شد: كارمندان قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و روسای ادارات باید شرایطی را به وجود آوردند تا كاركنان ساعتی را  حتی نیم ساعت به ورزش بپردازند و به صورت روزانه این برنامه را انجام دهند.
 مدیر شبكه بهداشت و درمان چالوس ورزش  و نرمش را یكی از ضروریات دانش آموزان مدارس دانست و گفت: آموزش و پرورش باید در این خصوص و افزایش تحرك در بین دانش آموزان برنامه های مناسبی ترتیب دهند.
 
*ترغیب دانش‌آموزان به خوردن شیر
 
گردكلی نخوردن شیر در مدرسه را توسط دانش آموزان یكی دیگر از مشكلات عنوان كرد و یاد آور شد: برای حل این مشكل باید معلمان در سر كلاس درس و ساعتی مشخص، دانش آموزان را مجاب كنند كه شیر خود را بخورند.
وی تاكید كرد: دانش آموزان حق بردن لقمه ناسالم از جمله فست فودی  را به مدرسه ندارند و باید لقمه سالم میل كنند.
 
*كاهش سن مرگ و میر به علت ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی
 
مدیر شبكه بهداشت و درمان چالوس با اشاره به اینكه از 29 آذر لغایت 14 دی ماه بنام مبارزه با مصرف قند نمك و چربی نامگذاری شده است، ابراز كرد: نمك و چربی دو عامل قاتل خاموش هستند كه موجب افزایش فشار خون می شوند.
گردكلی با بیان اینكه یك پنجم جمعیت كشور مبتلا به فشار خون هستن، اظهار كرد: متاسفانه آمار مبتلایان به  دیابت نوع دو در كشور رو به افزایش است، حتی در كودكان نیز رو به زیاد شدن است كه باید در این خصوص به فكر چاره بود.
وی بر كاهش مصرف نمك قند و چربی تاكید كرد و گفت: سن مرگ و میر به علت بیماری های قلبی عروقی پایین آمده است و همه اینها به علت رعایت نكردن نوع تغذیه خصوصا استفاده از فست فودها و غذاهای پر چرب است.
 
*تغییر روش زندگی و كاهش مصرف قند ، نمك و چریی

 
این مسئول با ابراز نگرانی از آمار مبتلایان به سرطان در استان خاطرنشان كرد: استان مازندران به واسطه نوع مصرف غذا كه اغلب چرب و پر نمك و تند است و همچنین آبهای آلوده و مشكلات زیست محیطی، آمار مبتلایان به سرطان رو به افزایش است
گردكلی بر تغییر شیوه زندگی تاكید كرد و یاد آور شد: باید مصرف قند، چربی و نمك پایین بیاید و در كنار آن مصرف دخانیات نیز كاهش یابد .
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در این خصوص ابراز كرد: صنایع غذایی استان باید برای  مصرف قند ، چربی و نمك حساس سازی شون و در این میان برگزاری جشنواره های غذاهای سالم نیز تاثیر بسزایی دارد.

خبرگزاری ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار