بازاریابی مهم ترین مشکل استان

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: ناتوانی کشاورزان در بازاریابی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی در استان کهگیلویه وبویراحمد است.
کد خبر: ۱۳۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 03 December 2015
معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: ناتوانی کشاورزان در بازاریابی از مهم‌ ترین چالش‌های بخش کشاورزی در استان کهگیلویه وبویراحمد است.

علیرضا رستگار در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، با بیان اینکه سیاست اصلی دولت در سال 94 در حوزه کشاورزی بیشتر تثبیت اشتغال و بعد توسعه تسهیلات است، اظهار داشت: در بحث تامین نقدینگی و سرمایه در گردش فقط در حوزه گلخانه و طرح‌های پرروش ماهی در مورد کار توسعه انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه تاکنون 73 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی جذب شد، گفت: از سوی این تسهیلات برای 32 نفر اشتغالزایی ایجاد شد و در تثبت اشتغال 265 نفر در واحدهای مختلف تولیدی مؤثر بوده است.

رستگار عنوان کرد: تمایل جوانان به اشتغال در بخش دولتی، نامتناسب بودن خروجی مراکز دانشگاهی با نیازهای اساسی بخش کشاورزی هم از نظر توانایی و دانش فنی لازم، از جمله دلایل بیکاری در کهگیلویه وبویراحد است.

وی با بیان اینکه منابع آبی در استان برای بخش کشاورزی زیاد است، گفت: متاسفانه کمبود زمین با توجه به اینکه بخش عمده اراضی استان شیب دار است یکی از معضلات بخش کشاورزی در استان است.

رستگار کمبود سرمایه و منابع مالی را مشکل اساسی راکد شدن واحدهای تولیدی استان برشمرد و ابراز کرد: ناتوانی کشاورزان در بازاریابی از مهم ترین چالش‌های بخش کشاورزی در استان کهگیلویه وبویراحمد است.

وی بیان کرد: وجود بخش دلالی و عامل اختلاف در تولید که محصول را ارزان قیمت از کشاورز می‌خرند و گران تر در بازار می‌فروشند از دیگر دلایل متضرر شدن کشاورزان و تولید کنندگان است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد ریسک پذیری برای بخش کشاورزی با توجه به وقوع طوفان، تگرگ و سرمازدگی و عدم استقبال بیمه محصولات کشاورزی را از دیگر علل افزایش بیکاری در استان برشمرد و گفت: یکی از راهکارها در این زمینه گسترش و ایجاد تولید به شکل زنجیره‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: تخصیص تسهیلات بانکی به تنهایی کارساز نیست و در کنار تسهیلات باید زیرساخت‌ها فراهم شود و دانش و قوانین و مقررات را بیاموزیم.

رستگار با اشاره به اینکه بخش کشاورزی درد مزمنی دارد، گفت: که سنتی و معیشتی بودن کشاورزی در استان یک معضل بزرگ است که با این نوع کشاورزی اقتصادی نمی‌شود و باید به سمت تجاری و اقتصادی کردن کشاورزی پیش برویم.

وی با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها، تبدیل تولید در بخش کشاورزی به صادرات به مرور سبب ایجاد اشتغالزایی در استان می‌شود، عنوان کرد: یکی از مراحل رفع موانع صادرات ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار