گلسنگ درختی ، آفت درختان باغی و جنگلی کلاردشت

مدیر جهاد کشاورزی کلاردشت گفت که آفت گلسنگ درختی، نسل درختان میوه و جنگلی کلاردشت را تهدید می کند.
کد خبر: ۱۶۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷ 19 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، احمد قزوینی افرود : گلسنگ درختی تمامی درختان سیاه ریشه از جمله گردو، گلابی، آلو، زالزالک و گونه های سوزنی برگ منطقه را مورد هجوم قرار داده است.

وی ادامه داد : در حال حاضر شرایط به گونه ای است که خطر انقراض ، نسل درختان میوه تمامی منطقه را تهدید می کند و در صورت کنترل نشدن ، این آفت که بقای آن چهار هزار سال است به شهرستان های همجوار نیز سرایت خواهد کرد.

 
قزوینی گفت : این نوع آفت در همزیستی جلبک و قارچ به وجود می آید و دارای خصوصیات ریخت شناسی (مورفولوژیک) متفاوت از قطب تا جنگل های استوایی است .


مدیر جهادکشاورزی کلاردشت افزود : جلبک ها با جذب نور و عمل فروغ آمایی (فتوسنتز) و قارچها در جذب مواد از میزبان شرایط زیست را برای گلسنگ فراهم می کنند و بعضی از ترکیبات موجود در گلسنگ باعث تخریب سبزینه (کلروفیل ) و کاهش توانایی عمل فروغ آمایی و تغییر رنگ و در نهایت موجب خزان زودرس می شوند.


قزوینی گفت : با توجه به تلاش های صورت گرفته تاکنون این آفت کنترل نشده و به صورت لکه ای در باغ های کلاردشت قابل مشاهده است.


وی با توجه به آلودگی سطح وسیعی از منطقه کلاردشت به این آفت و مورد هجوم قرار گرفتن شاخه های جوان خواستار همکاری ملی برای ریشه کنی آن بویژه حمایت سازمان حفظ نباتات کشور جهت بررسی، شناسایی و مبارزه شد .


بر اساس آمارهای رسمی شهرستان گردشگر پذیر کلاردشت که سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر خارجی و داخلی است 800هکتار فضای باغی دارد .

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار