گرد فراموشی برسر مروار بافی صنعتی/ سبد هایی که جیب صاحبانشان را پر نمی کند

هنر شصت ساله مردمان همدان این روزها درگیر زیرساخت های صنعتی است، این هنر همچون صنایع دستی دیگر با بی مهری مدیران روزهای سختی را می گذراند.
کد خبر: ۱۷۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 02 February 2016

هنر مروار ‌بافی از فعالیت‌ های تولیدی قدیمی درهمدان است که اکنون به علت نبود استقبال از این حرفه قدیمی وماندگار از رونق افتاده است.

به گزارش تابناک همدان؛ مروار یک نوع چوب تر است که از خانواده بید به رنگ زرد است و وقتی روغن جلا می خورد به رنگ طلایی در می آید.

سبد بافی یا همان مرواربافی حاصل دستان هنرمندان سخت کوشی است که چوب مروار را به هم می‌تابانند و اشیایی می سازند که علاوه بر زیبایی و دوام کاربردهای زیادی را نیز در سطح مختلف دارد.

ساخت انواع سبدهای گل ، سبدهای تزئینی، سبدهای میوه و آجیل، میز تلویزیون، میز تلفن و جالباسی، سبد نان، جای کتاب، میز و صندلی، جاکفشی، سطل آشغال از محصولات ساخته شده مروار است.

ملایر به عنوان پایتخت مبل ومنبت که ۶۰درصد مبل کشو را تولید می کند در این هنر نیز خوش درخشیده، دومین صنایع دستی این استان به مروار بافی اختصاص دارد.

طبق تحقیقات به عمل آمده مروار کشت شده در شهرستان ملایر از مرغوبیت خاصی برخوردار است که در سایر نقاط کشور همتای آن یافت نمی‌شود.

این صنعت هم اکنون سهم کمی در مشاغل خانگی و خود اشتغالی در ملایر را دارد که توجه و بهای بیشتر مسوولان به این هنر ارزشمند، می‌تواند در افزایش سهم مرواربافی در اشتغال ‌زایی تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

همچنین مرواربافی جایگاه خود را در کشور و دیگر کشورهای همسایه داشته اما نیازمند حمایت بیشتر مسئولان است.

یکی از زنان هنرمند در رشته مراوربافی از درآمد پایین این هنر گلایه کرد و گفت:متاسفانه در کشور به هنرهای دستی که ارزش بالایی دارند بهایی داده نمی شود.

عاطفه فعلی افزود: در کارگاه مرواربافی بانوان ملایر روزانه 50 تا 60 سبد در اندازه‌های مختلف بافته می‌شود که درآمد ما براساس قیمت سبدهای مختلف است.

وی اضافه کرد:اگر از روی علاقه و برای سرگرمی کار نمی ‌کردم بدون شک این حرفه را کنار می‌گذاشتم.

وی از نبود حمایت های مسئولان ابراز ناراحتی کرد و ادامه داد:هنرهای دستی ریشه در فرهنگ مردم دارند، در حال حاضر علاوه بر شناسایی این هنر به جهان می‌تواند اشتغالزایی بالای این صنعت را برای استان ایجاد کرد.

در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی و معضل بیکاری در بین جوانان این هنر می‌تواند درآمدزایی و اشتغال تعداد زیادی از جوانان به ویژه بانوان را تامین کند.

از مشکلاتی که مریوار بافی درهمدان را با چالش هایی همراه کرده از دست دادن بازار، کوچ و تغییر شغل مرواربافان است.

در این زمینه می‌طلبد مسئولان امر توجه و حمایت ‌های بیشتری از این هنر در استان همدان و شهرستان ملایر داشته باشند.

حمایت بیشتر مسئولان از هنرمندان با سودی دو سویه همراه است، هنر های دستی نشان از فرهنگ تمدن و هنر ایرانی است.

ارائه آثار فاخر در این حوزه می تواند به کسب بازارهای جهانی منجر شده و اشتغال زایی را برای خانواده ها ایجاد کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار