به گزارش
تابناک یزد،جاده کنارگذر یزد یکی از محورهای شلوغ، پرترافیک و البته پرحادثه است که مسئولان استان مشکلات ترافیکی آن را ناشی از تردد بالای خودروهای سنگین و تعدد دسترسیها میدانند و حالا به نظر میرسد یکی از راههای حل این مشکل، ایجاد کنارگذر شرقی برای شهر یزد است.
این محور که از سمت ورودی شمالی یزد تا دسترسی جنوبی در غرب شهر گسترده شده، در کنار تحمل بار ترافیک عبوری، شاهد تردد خودروهای شهروندان یزدی برای دسترسی از مناطق جنوبی به مناطق شمالی شهر است.
عمده تصادفات این محور، واژگونی خودروهای عبوری است و بهترین راهکار پیشنهادی برای بهبود این وضعیت تعریض مسیر است.
تعدد دسترسی به جاده کنارگذر موضوعی است که بارها مورد انتقاد متولیان راه استان بوده چرا که عقیده دارند واگذاریهای غیراصولی در حاشیه راه و صدور مجوز دسترسی به جاده کنارگذر از ایمنی این مسیر کاسته است.
جلوگیری از صدور مجوز دسترسیهای جدیدمدیر راهداری اداره راه و شهرسازی استان بر تعدد مسیرهای دسترسی به جاده کنارگذر و کاهش ایمنی آن به همین دلیل تاکید میکند و خواستار جلوگیری از صدور مجوز دسترسیهای جدید به این محور میشود.
«جواد ذاکر» ادامه میدهد: هر چه تعداد دسترسیها به این جاده بیشتر شود، کنترل ترافیک و کاهش تصادفات دشوارتر خواهد شد.
وی با اشاره به تامین دسترسیهای متعدد از سوی شهرداری یزد، بر لزوم کنترل دسترسیها به این معبر برون شهری تاکید میکند.
ایجاد بلواری به موازات کنارگذرمدیر کل حمل و نقل و پایانههای استان هم درباره ایمنی جاده کنارگذر یزد میگوید: دسترسیهای غیراستاندارد به جاده کنارگذر از ایمنی آن کاسته است. «محمدرضا بشیری» میافزاید: راهکار حل این مشکل، ایجاد بلواری به موازات جاده کنارگذر و اتصال همه دسترسیها به این بلوار است که در نهایت با یک دسترسی به جاده کنارگذر متصل شود. وی با انتقاد به کاربریهای پراکنده و دسترسیهای متعدد ادامه میدهد: قانون، ایجاد مجتمعهای بینراهی با ارائه تمام خدمات از جمله پمپ بنزین، تعویض روغن، رستوران، هتل، تعمیرگاه و غیره را برای کاهش دسترسی به جادهها مصوب کرده اما واگذاریهای غیراصولی مانع از اجرای این قانون شده است.
بشیری بر ضرورت توجه شورای ترافیک استان به مسدود کردن این دسترسیها تاکید میکند و میافزاید: متولیان ترافیک از جمله اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، پلیس راه و غیره باید در این باره نظر دهند.
کاربریهای صنعتی تشدید کننده مشکلاترئیس پلیس راه استان نیز تاکید میکند: هر چه تعداد ورودی و خروجی جادههای کنارگذر کمتر باشد، تصادفات و واژگونیها خودروها نیز کمتر خواهد شد.
«احمد مظفری» میافزاید: جاده کنار گذر یزد در کنار تحمل ترافیک عبوری استان، بار ترافیک شهرک صنعتی، مناطق صنعتی و مناطق مسکونی را نیز تحمل میکند.
این مسئول اضافه میکند: البته برخی از دسترسیها در گذشته غیراصولی اجرا شده و سپس مسدود شده است اما هنوز دسترسیهای نامناسبی به جاده کنارگذر وجود دارد. وی میگوید: ورود خودروها با سرعت پایین به داخل کنارگذر و مواجهه آنها با خودروهایی که با حداکثر سرعت در حال حرکت هستند، قطعا حادثهساز خواهد بود.
مظفری میافزاید: یکی دیگر از مشکلات جاده کنارگذر ورود مینیبوسهای سرویس واحدهای صنعتی حاشیه جاده است که ورود و خروج آنها در ساعات خاص در ترافیک جاده کنار گذر اختلال ایجاد میکند.
وی با تاکید بر ایجاد دسترسیها با ایجاد رمپهای غیرهمسطح، میگوید: تقویت حفاظ و گارد ریل جاده نیز برای کاهش خسارات ناشی از تصادفات الزامی است.
ضرورت دسترسی به دنبال واگذاریهامعاون فنی و عمرانی شهرداری یزد واگذاری اراضی حاشیه جاده از سوی اداره کل راه و شهرسازی با کاربریهای متعدد را دلیل تعدد دسترسیها به جاده کنارگذر میداند.
«محمدرسول طهماسبی» با اشاره به ضرورت تامین دسترسی مورد نیاز به کاربریهای ایجاد شده در حاشیه جاده کنارگذر، میافزاید: این واگذاریها برای ایجاد مراکز خدماتی از جمله استخر، پیست موتورسواری، دانشگاه و غیره از سوی اداره کل راه و شهرسازی انجام شده است.
وی از ایجاد دو مسیر دسترسی جدید برای شهرک مهرآوران و میدان مرکزی میوه و تره بار شهرداری یزد خبر میدهد و میافزاید: برای ارتقای ایمنی جاده کنارگذر، ایجاد کنارگذر جدید در شهر یزد دنبال میشود.
ایجاد کمربندی شرقی برای یزدمدیر توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان با اشاره به ترافیک سنگین کنارگذر غربی شهر و لزوم ایجاد دسترسی به کاربریهایی که در حاشیه جاده تعریف شده، از انجام مطالعات کنارگذر شرقی برای کاهش حجم ترافیک عبوری از کمربندی غربی خبر میدهد.
«محسن صادقیان» میافزاید: مطالعات کمربندی شرقی به پایان رسیده و در انتظار تصویب آن از سوی سازمان مدیریت برای دریافت مصوبه 215 هستیم.
وی ادامه میدهد: به این ترتیب شهر یزد به کمربندی حلقوی تجهیز خواهد شد و کمربند غربی نیز کاربری خود را به عنوان یک مسیر خارج از شهر حفظ خواهد کرد.
این مسئول با اشاره به اینکه قانونهای حاکم بر کمربندی حتی بعد از بهرهبرداری از کمربند شرقی شهر، بر کمربندی غربی حاکم خواهد بود، میافزاید: اجرای این طرح پس از تصویب به بیش از 500میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مكثعامل تصادفات جاده کنارگذر یزدتصادفات جاده کنارگذر یزد اشکالاتی را متوجه ایمنی این جاده کرده است به طوری که بسیاری از مسئولان تعدد دسترسیها و حجم بالای ترافیک عبوری را عامل بروز این حوادث میدانند. دسترسیهای مجاز و غیرمجاز به جاده کمربندی باعث ورود خودروهایی با سرعت پایین و تداخل آنها با ترافیک سریع عبوری از جاده میشود که نتیجه آن بروز تصادف است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که دسترسیهایی که به این جاده ایجاد شده باید با تجمیع به یک دسترسی ایمن و استاندارد محدود شود.
روزنامه همشهری یزد