بی خاصیتی ساز و کار های نظارت/ بهره برداری سیاسی از دستگیری ها

مدیریت با هوش استراتژیک با 21 شین ، این جمله ای بود که روز تودیع و معارفه شهردار سابق و جدید تبریز، نجفی آنرا به بعنوان روش مدیریت آتی خود اعلان نمود. شاید بتوان گفت گذر 3 سال ، می تواند زمان مناسبی برای قضاوت در نحوه اجرای این استراتژی در شهرداری تبریز باشد.
کد خبر: ۲۰۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹ 10 April 2016
مدیریت با هوش استراتژیک با 21 شین ، این جمله ای بود که روز تودیع و معارفه شهردار سابق و جدید  تبریز، نجفی آنرا به بعنوان روش مدیریت آتی خود اعلان نمود. شاید بتوان گفت گذر 3 سال ، می تواند زمان مناسبی برای قضاوت در نحوه اجرای این استراتژی در شهرداری تبریز باشد.
وضعیتی که با آن مواجهیم این است:
یکی از معاونین ارشد شهرداری در بازداشت است و خبر زد وبندهای مالی و تبانی تبدیل به یکی از جذاب ترین خبرهای 20 و 30 شده و فضای مجازی پر از شایعاتی در مورد دامنه وسیع این فساد در مجموعه شهرداری و شورای شهر است. از طرف دیگر با اتمام سه سال از زمان مدیریت ایشان، نام شورا به شورای شهردار در میان منتقدین شهرداری تبدیل گردیده است. این البته تمام آن چیزی نیست که باید در مورد شهردار و مجموعه شهرداری ذکر نمود.

 سعیدی فاش می کند
حال آنکه  اخیرا سعیدی، نماینده مجلس ، در مصاحبه ای اعلام کرده است که از تخلفات اعضای شورای شهر آگاه بوده و حتی آنها را به نهادهای نظارتی چون دیوان محاسبات نیزارجاع نموده است. اما متاسفانه این دیوان طی ادله ای  ، در پاسخ اینگونه مطرح می نماید که چون  شورای شهر نهادی دولتی نیست نمی تواند ورود کند. البته بعد از اصرار ایشان ، برخی از نهادهای نظارتی مانند استانداری ورود کرده و ابعادی از فساد آشکار می شود.

شیاری نامه می نویسد
شیاری عضور شورای شهر نیز می نویسد که در مقولات متعددی به فرماندار نامه نوشته و درخواست نظارت و یا تفسیر قانون را داشته اما از هیچ کدام از آنها پاسخی دریافت ننموده است.

اما از طرف دیگر مشاهده می گردد که بعد از دستگیری ها، معاون سیاسی استاندار با مصاحبه های خود سعی در القای این مساله دارد که این دستگیری ها نتیجه فسادستیزی دولت است در حالیکه رفتار فرماندار نشان از بی تاثیری فرمانداری در مبارزه با فساد در شورا دارد.

 وقتی سخنان افراد مرتبط با شورا را در کنار هم قرار می دهیم به مساله ای بنام هوش استراتژیک می رسیم . همان شعار جناب نجفی.
این هوش اگر می خواست بعنوان مبنایی  مناسب و سکوی پرتابی برای پیشرفت و آبادانی تبریز باشد می بایستی در حل و فصل این حلقه مفقوده ماموریت های شورای شهر  خود را نشان می داد.

سازوکار چنین امری،  قطع نمودن نفع طلبی های اعضای شورا در قالب ارتباطات اداری است. اگر نظارتی وجود ندارد ، شهرداری می تواند با ایستادگی در مقابل باج خواهی ها زمینه های فساد را کاهش دهد.
شهرداری در نظر سنجی های متعدد یکی از مراکز ناراضی تراشی در میان شهروندان بوده است و این حساسیت کار را چند برابر می کند. کوچکترین احساس تبعیض و یا رانتی می تواند تمام خدمات این مجموعه ارزشمند را لکه دار کند .

اتفاقی با اعمال فشار اعضای شورا در مسایل غیر تخصصی شان و در قالب زد و بندهای مدیرتی آغاز می شود و به فساد مالی و سایر مسائل غیر اخلاقی می رسد.
در این زمینه باغبان دیگر عضو مهم شورای شهر می گوید سال قبل 3000پروانه ساخت و ساز صادر شده اما یک رونوشت هم به شورا ارسال نگردیده است.

در مثالی دیگر می توان به خانم خاماچی  اشاره نمود. وی قبلا یک پیمانکار بود در زمان قبل شورا با مدیریت یکی از مراکز شهرداری به شدت کنتاکت داشت و بلافاصله بعد از اینکه نتیجه سهل انگاری برخی از ما سبب رسیدن وی به قدرت شد ، همان مدیر با سابقه 25  ساله برکنار گردید.
به نظر می رسید هوش استراتژیک می بایستی همان موقع تشخیص می داد که برکناری مدیر با سابقه 25 سال مدیریت و جایگزینی آن با فردی که اولین مورد مدیریتی خود را در شهرداری تجربه میکند مبنای شروع فساد خواهد بود.
البته همه داستان مربوط به شهردار محترم نیست . در این قضیه یک سئوال بسیار مهم و اساسی وجود دارد و آنهم این است که چرا نهادهای نظارتی این مجموعه  که با بودجه ای بالغ بر 3000میلیارد تومان سروکار دارد اینگونه خارج از رصد اطلاعاتی خود داشته اند؟

محسن رضازاده، کارشناس ارشد علوم سیاسی
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار