نتیجه کم تحرکی و تغذیه نامناسب

60 درصد زنان تهرانی اضافه وزن دارند

تابناک تهران - اضافه وزن افراد جامعه به ویژه زنان کم کم در حال تبدیل شدن به معضلی جهانی ست و ایران هم سهمی در این معضل دارد. گویا در میان شهرهای کشور وضعیت تهران از همه خراب تر است.
کد خبر: ۲۱۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۰ 25 April 2016

به روزهای پایانی هفته سلامت نزدیک می شویم. هفته ای که با شعار «غلبه بر دیابت» نام گذاری شده است و متاسفانه اخبار و آماری که در آن به گوش می رسد خیلی خوشحال کننده نیست.

بعد از اعلام اینکه ده درصد جمعیت بالغ ایرانی به دیابت مبتلا هستند حالا وزیر بهداشت خبر داده که 60 درصد زنان تهرانی اضافه وزن دارند و اگر فکری برای این موضوع نکنند باید در انتظار ابتلا به دیابت باشند. حسن هاشمی گفته: «اگر افراد وزن خود را ۵ تا ۷ درصد کاهش دهند، احتمال ابتلای آنها به دیابت تا ۵۰ درصد کاهش می یابد ضمن اینکه ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته به صورت پیاده روی مداوم نیز می تواند احتمال ابتلا را ۲۰ درصد کاهش دهد. این موضوع برای زنان ضروری تر است چرا که آمار ابتلا به دیابت در آنها بیشتر شده.»

اینکه زنان شهرنشین نسبت به زنان روستایی وزن بیشتری دارند تا حدی منطقی به نظر می رسد اما چرا زنان تهرانی باید بیشتر از زنان شهرهای دیگر کشور اضافه وزن داشته باشند؟ گلایل اردلان رئیس اداره سلامت خانواده وزارت بهداشت در جواب این سوال می گوید: «سبک زندگی تهرانی ها نه تنها با روستا نشینان که حتی با اهالی شهرهای دیگر کشور هم فرق می کند و مدرنیته بیشتر از نقاط دیگر به تهران نفوذ کرده است.»

او ادامه می دهد: «زنان تهرانی هم مانند مردان این شهر درگیر اشتغال و زندگی سرعتی شده اند. زندگی که هم نحوه تغذیه را تحت تاثیر قرار می دهد و هم تحرک را. به این صورت که همزمان با در پیش گرفتن زندگی ماشینی تغذیه هم به سمت غذاهای آماده و فست فودها می رود و استفاده از وسیله نقلیه شخصی و کمک گرفتن از ماشین آلات برای کارهای خانه همان ته مانده تحرک خانواده ها از بین می برد. این موضوع برای زنان بیشتر دیده می شود چون نحوه ذخیره چربی در بدن آنها متفاوت است از طرفی زنانی که زایمان می کنند نیاز دارند که با تحرک بیشتر به وزن قبلی برگردند اما در جوامعی مانند تهران تحرک لازم برای این اتفاق وجود ندارد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار