نمایشگاه صنایع دستی در ارومیه

خبرگزاری شبستان: هنرمندان صنایع دستی در آذربایجان غربی یکی از پنهان مانده ترین افراد این شهر هستند که در ساختمانی سه طبقه در بهترین مکان شهر ساکت و آرام در راستای پویایی هنرهای بومی و منطقه ای تلاش می کنند.
کد خبر: ۲۲۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 13 April 2015

به گزارش خبرگزاری شبستان از ارومیه، فراموش کردن هنرهای بومی و ملی در هر منطقه از کشور در واقع فراموش کردن هویت فرهنگی و پیشینه تاریخی هر جامعه است. صنایع دستی در هر شهر نشان از گذشته پر پیچ و خم تاریخی و باستانی مردم آن دیار دارد که متاسفانه در آستانه نابودی قرار گرفته است.

حوزه هنری و میراث فرهنگی آذربایجان غربی برای حمایت از هنرمندان بومی و منطقه ایی، هنرمندانی را که علاقمند تولید صنایع دستی و هنرهای بومی و منطقه ایی هستند را در ساختمانی سه طبقه در خیابان امام خمینی(ره) گرد هم آورده است.

وارد ساختمان که می‌شوی بوی چوب و چرم اولین رایحه ای است که به مشام می رسد و بعد صمیمیت و لطف فضای حاکم است که انسان را راغب می کند تا به تک تک تولیدات با لبخند بنگرد.

کاری که با عشق و علاقه عرضه شده است همچون سخنی که از دل برآمده باشد بی اختیار بر دل می نشیند و حس تحسین را بر می انگیزد.

تابلو های تراش کاری شده بسیار ظریف از چوب، معرق کاری های بی نظیر روی چرم و نقاشی های زیبای روی سفال و همچنین صنعت فوق العاده ظریف شیشه گری شاید از محصولاتی باشد که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

مجتبی پور حسین، مدیر خانه صنایع دستی آذربایجان غربی که خود از هنرمندان و پیشکسوتان این حوزه می باشد در گفتگو با خبرنگار شبستان، می گوید: خانه صنایع دستی ارومیه لطفی بسیار بزرگ برای صنعت گران خاموش این حوزه بود که تک تک ما قدردان مسئولین مربوطه هستیم.

وی افزود: این نمایشگاه و کارگاه دائمی بهمن سال گذشته به مناسبت دهه فجر به صورت رسمی افتتاح شده است و تا امروز بصورت خود گردان اداره می شود.

این مسئول با بیان اینکه، هیچکدام از هنرمندان برای فعالیت و عرضه محصولات خود ریالی پرداخت نمی کنند، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 17 هنرمند در رشته های مختلف شیشه گری، منبت کاری، ریزه کاری، بافت های سنتی و چرم، معرق کاری و همچنین معرق کاری بر روی چرم و نقاشی روی سفال در حال فعالیت هستند.

پورحسین اضافه کرد: تمامی هنرمندان شاغل در خانه صنایع دستی پروانه تولید انفرادی و مجوز تولید انبوه را از طرف سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی را دارا می باشند.

خانه صنایع دستی ارومیه که پنجمین خانه در کل کشور می باشد دارای دوطبقه اول و دوم برای عرضه و فروش محصولات تولیدی و طبقه سوم و چهارم نیز به عنوان کارگاه تولیدی و ورک شاپ برای بازدید عموم علاقمندان که می خواهند مراحل تولید محصولات را از نزدیک ببینند دایر است.

یکی دیگر از ویژگی های این مکان حسن خلق و گشاده رویی هنرمندان این مجموعه است که برای تمامی بازدیدکنندگانی که به کارگاه مراجعه می کنند با صبر و بردباری علاوه بوتوضیح رشته تخصصی خود در حضور آنان نمونه های کوچکی را به نمایش می گذارند که رفتاری شایسته یک هنرمند است.

صنایع دستی و هنر های بومی که به نوعی با هویت تاریخی و فرهنگی مردم هر منطقه گره خورده است نباید در گرد و غبار فراموشی کمرنگ شود و با معرفی این آثار باید کودکان خود را با هنرهای منطقه خود آشنا کنیم تا این هنرهای بومی نسل در نسل گسترش و ادامه پیدا کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار