قم در اجتماع عظیم مهدویت تنهاست...

نیمه شعبان در راه است و طبق قرار هر سال،عاشقان و مشتاقان زیادی را به سمت و سوی مسجد مقدس می کشاند. از کوچه پس کوچه های شهر تا خیابان های منتهی به مسجد مقدس جمکران همه غرق در شادی و سرور و مهیای میزبانی از زائران در شب میلاد هستند.
کد خبر: ۲۳۲۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۴ 18 May 2016
به گزارش تابناک قم، در این میان مهم ترین دغدغه مسئولان و مدیران دستگاههای اجرایی و اداری ایجاد زیرساختهای خدماتی برای زائرانی است که مسیر عشق را پیموده اند تا یک شب در جوار مسجد مقدس جمکران، آرام بگیرند و در شادی و شعف این شب شریک باشند.

اگر چه قم و مسجد مقدس جمکران  در نیمه شعبان، اوج تردد زائران را در یکی دو شب تجربه می کند اما مسئولان در قالب کمیته های خدماتی، کار خود را از یک ماه قبل آغاز کرده اند تا علی رغم همه مشکلات و کاستی هایی که وجود دارد شبهای خاطره انگیز توام با معنویت را برای زائران به وجود بیاورند.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم گفت: با توجه به حضور یک و نیم میلیون زائر در نیمه شعبان در قم، باید با نگاهی ملی، مساله پذیرایی از زائران و خدمت رسانی به این خیل عظیم جمعیت را مورد ارزیابی قرار داد.

یونس عالی پور ادامه داد: در قالب جلسات متعدد، مسئولان، مدیران و کمیته های خدماتی به ارائه گزارش هایی در جهت تامین این زیرساختها پرداختند و میزان آمادگی قم را در شب میلاد و نیمه شعبان اعلام کردند.

وی خاطرنشان کرد: مسجد مقدس جمکران و دستگاههای استان به صورت هماهنگ بسیج شده اند تا بهترین نوع خدمات را به زائران ارائه نمایند طبیعتا ما تلاش می کنیم بهترین شرایط را برای زائران ایجاد کنیم.

قم در اجتماع عظیم مهدویت تنهاست

البته وی متذکرشد: حضور این تعداد زائر به امکانات زیادی نیاز دارد وقتی ما این میزان جمعیت در تهران را برای حضور سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) مقایسه می کنیم متوجه کمبود امکانات قم هستیم چرا که همه کشور در این روز در تهران بسیج می شوند و فقط قم در نیمه شعبان برای پذیرایی از این تعداد جمعیت بسیج است.

عالی پور یادآور شد: زیرساختهای رفاهی وجود دارد و به طور کلی با شور و دلگرمی و نشاط که در مدیران وجود دارد آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران وجود دارد و به طور جدی از روز جمعه خدمات به زائران شب میلاد آغاز می شود هرچند از هم اکنون در مسیر حرم جمکران،چنین شور و نشاط مثال زدنی را می بینیم.

مسئولان جمکران نیز از آماده سازی 12 پارکسوار با 140 هکتار مساحت پارکینگ و همچنین 15 عرفه ویژه عرضه مایحتاج مردم خبر دادند که در نیمه شعبان، پذیرای خیل عظیم زائران هستند.

هرچند با وجود تلاش های صورت گرفته، همچنان کمبود امکانات وجود دارد و زائران با مشکلاتی همچون ترافیک و کمبود مکان های اقامتی ارزان قیمت برای زائران و کمبود سرویس های خدماتی و بهداشتی دست به گریبان خواهند بود که در این زمینه باید با نگاهی کاملا ملی به تامین اعتبارات لازم جهت توسعه زیرساختهای خدماتی و رفاهی پرداخت.

بی شک همه مسئولان ارشد و نمایندگان مجلس باید برای برون رفت از مشکلات و کمبودهای زائران در نیمه شعبان فکری کنند.تلاشی که برای مراسم های بزرگ ملی و دینی همچون پیاده روی اربعین و سالگرد رحلت امام خمینی(ره) شاهد هستیم.

خدمت رسانی 6 هزار خادم افتخاری در نیمه شعبان

معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اقدامات انجام شده در پذیرایی از زائران عنوان کرد: امسال در جهت خدمت رسانی به زائران 6 هزار خادم افتخاری در نیمه شعبان فعالیت دارند البته این تعداد به تنهایی کافی نیست و این تجمع میلیونی به همیاری دستگاههای کشوری نیاز دارد.

احمد حاجی زاده افزود: به طور متوسط  2 میلیون زائر در این ایام سه روز در مسجد مقدس حضور دارند و به نظر می رسد علی رغم حضور تیم های امدادی و خدماتی همچنان ضعف هایی وجود دارد.

وی گفت: در ایام نیمه شعبان همچون عید نوروز در حدود 1000 نفر در سوئیت ها و اماکن اقامتی و 2 هزار نفر در شبستان های مسجد مقدس جمکران اسکان داده می شوند که در قیاس با دو میلیون زائر همچنان با کمبود مواجه ایم.

معاون اجرایی مسجد مقدس جمکران تصریح کرد: از جمله مشکلات مهم، وضعیت ترافیکی است که می توان از ظرفیت های بلوار پیامبر اعظم(ص) استفاده کرد به ویژه با تمهیدات لازم باید مشکلات ترافیکی در مسیر پیاده روی مردم به سمت جمکران نیز حل شود.

وی در مورد مشکلات موجود گفت: حضور زائران یک مانور بزرگ معنوی است که متاسفانه با مشکلات ترافیکی و سرویس بهداشتی و اقامت روبرو هستیم و باید به طور جدی باید بودجه و اعتباری کشوری برای این حضور بزرگ و ارزشمند در نظر بگیریم.

کمبود زیرساخت های خدماتی در مسجد مقدس جمکران جدی است

در این راستا معاون عمرانی استاندار قم نیز وجود مشکلات در پذیرایی از زائران را مورد توجه قرار داد و گفت: هرچند اقدامات خوبی را در توسعه زیرساختهای خدماتی در مسجد مقدس جمکران شاهد بوده ایم اما همچنان کمبودهای جدی وجود دارد.

اعتبارات استان قم پاسخگو نیست

محسن بهشتی خاطرنشان کرد: حل کمبودها و مشکلات نیازمند اعتبارات دولتی است و با اعتبارات استانی نمی توان به گره گشایی از مشکلات پرداخت.

فرماندار قم نیز که یکی از دغدغه های جدی را عزم ملی برای پذیرایی از زائران می داند بر این باور است باید هماهنگی میان دستگاههای اجرایی افزایش یابد ضمن اینکه در سطح کلان و جامع، به رفع مشکلات و کمبودها پرداخت تا در نیمه شعبان، در شرایط مطلوب به پذیرایی از زائران پرداخت.

مسجد جمکران نیازمند طرح جامع بلند مدت و کوتاه مدت است

سیار می گوید: ما به طرح های بلندی مدتی برای حضور زائران در این سه شب نیاز داریم چرا که با وجود امکانات کم نمی توان با طرح های کوتاه مدت، مشکلات و کمبودها را رفع کرد.

اگر چه همه مسئولان دست در دست هم برای ایجاد زیرساختهای رفاهی و خدماتی در تلاشند اما واقعیت این است که بدون اعتبارات دولتی همچنان در پذیرایی از زائران در نیمه شعبان به شیوه مطلوب و شایسته، ناتوانیم.

شاید بهتر باشد در کنار همه برنامه ریزی ها بیش از همه بر روی ظرفیت ها و توان مردمی چه در قالب هیات های مذهبی و یا گروهها و انجمن های مردم نهاد برای حل مشکلات موجود تلاش کنیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار