افت کیفی در پروژه های استان با بکارگیری کارگران غیر ماهر

عدم بکارگیری کارگران ماهر در پروژه‌های عمرانی کهگیلویه و بویراحمد موجب افت کیفی پروژه‌ها شده است.
کد خبر: ۲۳۷۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰ 30 May 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، استفاده از کارگران دارای مهارت در احداث و ساخت طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی علاوه بر بالا بردن کیفیت کار موجب جلوگیری از هدر روی سرمایه ملی می‌شود.

خبرگزاری فارس: عدم بکارگیری کارگران ماهر در پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد/ افت کیفی پروژه‌ها با کارگران غیر ماهر

در استان کهگیلویه و بویراحمد علی‌رغم وجود کارگران دارای مهارت، اما در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی کارگران ماهر به کار گرفته نمی‌شوند و همین عامل موجب افت کیفیت پروژه‌ها شده است.

سید انتظام سهمگین معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همین خصوص گفت: از مجموع 157 پروژه عمرانی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته، در کمتر از 5 درصد این پروژه‌ها کارگران ماهر به کار گرفته شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار اداره‌کل تأمین اجتماعی تعداد کارگران ساختمانی نام‌نویسی شده استان به عنوان بیمه شده اصلی 9 هزار و 778 نفر است در حالی که طبق آمار اداره‌کل فنی و حرفه‌ای 10 هزار و 952 کارگر دارای کارت مهارت در استان وجود دارد.

این مسؤول اضافه کرد: با وجود آمار تعداد کارگران ماهر جای تعجب است که کارگران ماهر در پروژه‌های عمرانی به کار گرفته نمی‌شوند و این افراد در کجا مشغول به کار هستند.

معاون نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: عدم بکارگیری کارگران ماهر در پروژه‌های عمرانی از دلائل مهم افت کیفیت پروژه‌ها و پایین آمدن عمر مفید پروژه‌ها می‌شود.

سهمگین تصریح کرد: بکارگیری و استفاده از نیروی کار غیر ماهر  موجب زمینه ساز بسیاری از حوادث کارگری است که استفاده از کارگران ماهر این آمار را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: استفاده از کارگران ماهر علاوه افزایش کیفیت پروژه‌ها از هدر روی سرمایه‌های عظیم ملی جلوگیری می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه همه باید از قانون تمکین کنند گفت: کارگر در امر تولید نقش مهمی دارد و کارگران ساختمانی ماهر توقع دریافت دستمزد بیشتری دارند.

صابر مظاهری عنوان کرد: پیمانکاران به همین دلیل تمایلی به بکارگیری کارگران ساختمانی ماهر ندارند و به پرداخت حداقل دستمزد به کارکنان ساده و معمولی اکتفا می‌کنند و همین موضوع باعث بیکاری کارگران ماهر است.

وی با بیان اینکه همین امر موجب شده کارگران ساختمانی نیز رعبت چندانی نیز به کسب مهارت لازم نداشته باشند، افزود: کارگران ساختمانی ماهر و آموزش دیده به بخش خصوصی معرفی و در پروژه‌ها به کار گرفته شوند.

رئیس اتاق بزرگانی یاسوج خواستار تشکیل بانک اطلاعاتی کارگران ساختمانی ماهر استان شد و افزود: به دلی نبود بانک اطلاعاتی از کارگران ساختمانی ماهر شناخت کافی از این افراد وجود ندارد و دستگاه‌ها و بخش خصوصی کارگران مورد نیاز خود را از خارج از استان جذب می‌کنند.

در ادامه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15 هزار و 40  نفر در آزمون مهندسی ساختمانی فنی و حرفه‌ای شرکت کردند که از این تعداد 10 هزار و 952 نفر کارت مهارت دریافت کردند.

فرج‌الله راد با بیان اینکه 10 هزار و 952 نفر دارای کارت مهارت تنها کارگران ساختمانی نیستند، افزود: تمامی صنوف از جمله طلافروشان و پزشکان و دیگر اصناف به دلیل پایین بودن نرخ بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی از این امر سوء استفاده کرده و به عنوان بی سواد در سامانه فنی و حرفه‌ای برای شرکت در آزمون کارگری شرکت کردند.

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای مهم برای برون رفت از این مشکل ساماندهی صنف کارگران ساختمانی با فعال کردن بانک اطلاعاتی است.

این مسؤول اضافه کرد: در این صورت شناخت و دسترسی به این کارگران به سهولت انجام شود.

در ادامه سید موسی خادمی گفت: با بیان اینکه نقش کارگران ماهر ساختمانی در پیشرفت پروژه‌های عمرانی برجسته است، گفت: چرا باید با وجود بیش از 10 هزار کارگر ماهر در استان اما از این افراد ماهر در پروژه‌های عمرانی  استفاده نشود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: فنی و حرفه‌ای استان برای شناسایی تعداد دقیق کارگران ساختمانی دارای کارت مهارت اقدام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار