حاشیه نگاری بر دشواری های پیگیری مزاحمتهای خطرناک؛
وقتی مسئولان هم از انجام وظایف خود به نفع راهزنان کنار میکشند!
پیامک هایی که نوع مد روزشان، آموزش هک کردن تلگرام دیگران است و توانسته مرزهای وقاحت را جابجا کند. آنقدر که ممکن است برخی افراد ساده دل را به شک انداخته و کاری کند که به دور و اطرافیان خود شک کنند، شک را بپرورانند و در نهایت آتشی به جان خود و خوانواده شان بیاندازند که ماحصل آن سوختن یک خانواده و ثروت اندوزی یک کلاهبردار است.
شاید
کمتر کسی باور میکرد که با توسعه فناوری و دانش، مزاحمتهای گاه و بیگاه
تلفنی که در دهه های گذشته بسیاری از مشترکان تلفن را به زحمت انداخته
بود، بار دیگر به زندگی مردم بازگشته و دردسرآفرین شود، اما این گونه شد؛
اتفاق ناخوشایندی که اگر کوتاهی اپراتورها نبود، شاید هرگز رخ نمیداد.
به
گزارش «تابناک»، در روزگار توسعه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای
ارتباطی، مزاحمت و دزدی نیز فرم جدید یافته و به نوعی دیگر گریبان مردم را
گرفته است. با این ملاحظه که اثرات آن بسیار شدیدتر از گذشته است و گاه
میتواند به یکباره اساس یک خانواده را برچیند و حتی از آن بدتر، به
اتفاقات شوم و دردناک تر گره بخورد.
صحبت درباره مزاحمتهاییست که
در مقیاس کلان رخ میدهند و به رغم آنکه سالها از شیوعشان میگذرد، عزمی
برای برچیدنشان مشاهده نمیشود. مزاحمت هایی از جناس تماس ها و پیام های
تبلیغاتی که گاه بی اندازه آزاردهنده و تلخند اما همکاری اپراتورها با
ایشان مانع از آن است که متوقفشان کنیم؛ موضوعی که مزاحمان به آن واقفند و
اصلا بر پایه آن است که شاهد تداوم فعالیت ایشان هستیم.
منظور از
همکاری اپراتورها با ایشان این است که گاه برخی از پیام های مزاحمت آفرین
از جانب همین اپراتورها و شرکت های زیر مجموعه شان است یا به نوعی دیگر، در
نتیجه همکاری با ایشان رخ میدهد. مثل پیامک های تبلیغاتی ای که صاحبان
برخی مشاغل با بهره مندی از بانک اطلاعاتی اپراتورها ارسال میکنند و در آن
نام مشترکان یا محل زندگی شان یا اطلاعاتی از این دست به چشم میخورد.
این
در حالی است که جدای این همکاری های مستقیم و غیرمستقیم اپراتورها با
مزاحمان، در دیگر مزاحمت های رایج در دنیای نوین ارتباطات هم به نوعی
میتوان نقش اپراتورها را مشاهده کرد و سری به تاسف تکان داد. مثل پیامک
های زشت و زننده ای که به صورت انبوه برای عموم ارسل میشوند و برای متوقف
کردنشان تقریبا راهی وجود ندارد.
از جمله این مزاحمت ها، پیامک هایی
است که مشترکان درباره فروش برخی محصولات خاص دریافت میکنند. محصولاتی که
پیشتر تبلیغشان در برخی کانال های خاص ماهواره ای باب بود و حالا مدت هاست
که روی گوشی تلفن همراه خیلی هایمان هم دیده میشوند. یا پیامک هایی که
پشتشان یک چوپان دروغگو به کمین نشسته تا آنهایی که به دام میافتند را
سرکیسه کند، یا تبلیغاتی که سعی دارند مشترکان را به آدرس خاصی در دنیای
مجازی هدایت کنند و به شیوه ای نوین تر کلاهشان را بردارند.
پیامک
هایی که نوع مد روزشان، آموزش هک کردن تلگرام دیگران است و توانسته مرزهای
وقاحت را جابجا کند. آنقدر که ممکن است برخی افراد ساده دل را به شک
انداخته و کاری کند که به دور و اطرافیان خود شک کنند، شک را بپرورانند و
در نهایت آتشی به جان خود و خوانواده شان بیاندازند که ماحصل آن سوختن یک
خانواده و ثروت اندوزی یک کلاهبردار است؛ کلاهبرداری که بهتر است راهزن
لقبش دهیم و از کوتاهی مسئولان در برخورد با ایشان ابراز تعجب کنیم.
این
در حالی است که اگر قصد پیگیری این مزاحمت های وقیح را داشته باشیم،
درخواهیم یافت که عملا راه ها برویمان بسته است، حتی اگر شماره مزاحم را
داشته باشیم. مثل تصویری که در متن مشاهده میکنید و پیگیری برای شکایت
کردن از وی نزد اپراتور به این جواب ختم شده: «باید از طریق حقوقی پیگیری
کرده و از این شماره، شکایت قضایی کنید!» جوابی که در بطن آن، بی تفاوتی
اپراتورها به مشکلات مهمی که مشترکان با آن درگیرند مشاهده میشود و از این
رو دردناک است.
دردناک تر اینکه مزاحمان از این بی تفاوتی آگاهند و
با تکیه بر آن به راحتی امورات خود را پیش میبرند، بی آنکه نگران مسدود
شدن خط خود باشند یا حتی سر سوزنی به بلایی که بر سر مردم میآورند، توجه
داشته باشند. فرایندی که مدت هاست در حال تکرار است و مسئولان هم از وجودش
آگاهند اما اقدامی برای مقابله با آن صورت نمیدهند تا این سوال به وجود
آید که مالکان این کسب و کارهای دروغین و گردانندگان این راهزنی های کثیف
چه کسانی هستند که حتی مسئولان هم برای به دام افتادنشان تلاشی از خود نشان
نمیدهند؟!