300میلیون هزینه مرمت فرسایش تالار قرآن

اگر سازه بدون پوشش باشد آب وارد پیچ و مهره ها شده و لوله ها و سازه دچار فرسایش، سایش، انهدام و یخ زدگی خواهد شد
کد خبر: ۲۴۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 06 June 2016
معاون فنی و عمرانی شهردار همدان گفت: تعویض لوله های آسیب دیده و اقدامات مرمتی در پروژه تالار قرآن همدان ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش مهر، موسی رسولی ظهر دوشنبه در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر همدان که با موضوع تعیین تکلیف وضعیت گنبد تالار قرآن همدان برگزار شد، از ارسال نامه ای به موسسه سازنده گنبد تالار قرآن خبر داد و گفت: در این نامه چند بند به مسئله سازه گنبد تالار قرآن اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در یكی از بنده های نامه مطرح شده كه سازه بدون پوشش بماند اما سازه آسیب دیده چراكه فرض نگهداری از سازه در نظر گرفته نشده است، گفت: سال گذشته تصمیم بر این شد که شهرداری خود به موضوع تعیین وضعیت سازه گنبد تالار قرآن بپردازد.

سازه گنبد تالار قرآن همدان در حال آسیب است

رسولی با تاكید بر اینكه كارشناسان از سازه گنبد تالار قرآن بازدید و اعلام کردند سازه در حال آسیب است و وضعیت خوبی ندارد، افزود: پس از آن اجرای سازه گنبد تالار قرآن به موسسه شهید رجایی واگذار شد.

وی با تاكید بر اینكه باز و بدون پوشش بودن سازه گنبد تالار قرآن منتفی است و در راستای ایجاد راه دسترسی به راس گنبد، تعویض لوله آسیب دیده، سوارخ کردن لوله ها و سایر اقدامات باید هزینه های بسیاری متحمل شد، گفت: طبق برآورد برای این كار ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینكه مسئله تالار قرآن در دور دوم شورای شهر شکل گرفت و متخصص ترین افراد در زمینه این پروژه دخیل بودند، گفت: متاسفانه سیاسی کاری و یکسری مسائل با وجه سیاسی در جای تخصص نشست و کار تالار قرآن به این جا رسید.

علی اكبر نظری با تاکید بر اینکه اگر اجازه ورود متخصصان به مسئله تالار قرآن داده می شد، نتیجه به اینجا نمی رسید، عنوان کرد: مجری پروژه تالار قرآن متعهد شده کار را انجام دهد.

شهرداری همدان باید صفر تا ۱۰۰ كار تالار قرآن را انجام دهد

وی با بیان اینکه شهرداری همدان باید صفر تا ۱۰۰ كار تالار قرآن را انجام دهد، افزود:باید از توان متخصصان در این زمینه بهره برد.



نایب رئیس شورای شهر همدان نیز با بیان اینكه تالار شهر همدان چالش شورای سوم بوده و به شورای چهارم نیز رسیده است، اظهار داشت: پرداختن به ریزه کاری ها جزو وظایف نظارتی شورا است.

حمیدرضا طبی مسرور با بیان اینكه پوشش گنبدی شکل تالار قرآن همدان بزرگترین سازه از بدو خلقت در همدان از نظر مقیاس و پروژه ای است، افزود: جمع آوری سازه گنبد تالار قرآن یک آسیب کلی برای شهر و استان همدان است.

سازه گنبد تالار قرآن به المان و نماد شهری تبدیل شده است

وی با تاكید بر اینكه سازه گنبد تالار قرآن به المان و نماد شهری تبدیل شده است، ادامه داد: مردم ۱۰ سال است که این سازه را می بینند و بر چیدن و جمع آوری سازه یک آسیب عمده است.

رئیس کمیسیون فنی، عمرانی شورای شهر همدان نیز با بیان اینكه ساخت تالار قرآن چالشی است كه شورای شهر و شهرداری را از چندسال قبل گرفتار كرده است، اظهار داشت: در حال حاضر سالن های جانبی و محوطه سازی تالار قرآن انجام شده و تنها پوشش گنبد و تجهیز سالن سالن اصلی باقی مانده است.

ابراهیم مولوی به نامه موسسه اجرای تالار قرآن اشاره کرد و گفت: موسسه شهید رجایی به عنوان متولی طراحی و نصب گنبد تالار قرآن همدان و مسئولیت كار را پذیرفته است.

سازه گنبد تالار قرآن بدون پوشش قابلیت نگهداری ندارد

وی با بیان اینکه سازه گنبد تالار قرآن بدون پوشش قابلیت نگهداری ندارد و در طراحی اولیه برای این كار در نظر گرفته نشده است، گفت: مقرر بود سازه گنبد تالار قرآن باقی بماند و عرق چینی در زیر آن اجرا شود.

وی با بیان اینكه اگر سازه بدون پوشش باشد آب وارد پیچ و مهره ها شده و لوله ها و سازه دچار فرسایش، سایش، انهدام و یخ زدگی خواهد شد، ادامه داد: موسسه شهید رجایی تعهد انجام کار را پذیرفته و باید تالار قران را بررسی و قسمت های آسیب دیده را مرمت کند.

مولوی با بیان اینکه پیش از پایان عمر دور چهارم شورای شهر باید وضعیت گنبد تالار قرآن همدان تعیین تکلیف شود، ادامه داد: تالار قرآن آبروی شهر همدان است و باید مجموعه ای بدون نقص تحویل شهروندان شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان نیز در ادامه با اشاره به اینكه برای موضوع تالار قرآن جلسات متعددی در شورای شهر برگزار شده است، اظهار داشت: باید تمامی کار های مربوط به گنبد تالار قرآن به شهرداری داده شود و همه مسئولیت با شهرداری است.

كامران گردان با اشاره به نامه شركت سازنده تالار قرآن افزود: باید هرچه صرفه و صلاح است انجام شود و نظرات در جلسات شورا مطرح و مصوبات به شهرداری تحویل داده شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار