چرا معضل اعتیاد در جامعه ما حل نمی‌شود؟!

یک جامعه‌شناس با طرح این پرسش که چرا مشکل اعتیاد در جامعه حل نمی‌شود به چرایی رشد خزنده این بیماری در جامعه ایرانی و دلایل ناکارآمدی راه‌های درمانی این آسیب اجتماعی در کشور و استان سمنان پرداخت.
کد خبر: ۲۴۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ 15 June 2016
علیرضا ایزدبور اظهار کرد: اعتیاد، علل جسمی‌، روانی و اجتماعی مختلفی دارد ولی ما در ایران، تمرکزمان تنها بر روی علل جسمی است و لذا به درمان‌هایی مثل سم‌زدایی روی آوردیم. این در حالی است که در درمان این آسیب اجتماعی، مداخلات اجتماعی و روانی را نادیده گرفته و یا مشکل خانواده و اشتغال فرد معتاد را حل نکرده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان از اعتیاد و طلاق به‌عنوان جدی‌ترین و بیشترین آسیب‌های کشور و به تبع آن استان سمنان نام برد و گفت: این آسیب‌ها از سال 87 سیر صعودی گرفته است همچنان‌که در حال حاضر متاسفانه اعتیاد زنان به سمت دو رقمی شدن می‌رود .

وی از آسیب‌هایی که در بستر خانواده‌ها روی می‌دهد به عنوان بخش مهمی از آسیب‌های اجتماعی نام برد و خاطرنشان کرد: این آسیب‌ها شامل همسر آزاری، کودک‌آزاری‌، معلول‌آزاری و سالمند آزاری و... است که متاسفانه به درستی منعکس نمی‌شود اما آمار قابل توجهی در جامعه به خود اختصاص می‌دهند.

این جامعه‌شناس با اشاره به دلایل و چرایی بسیاری از خشونت‌های خانگی در جامعه ایرانی، گفت: علت بسیاری از خشونت‌های خانگی و کتک کاری‌ها عدم ارتباط و تعامل صحیح در بستر خانواده است.

وی با بیان اینکه امار اعتیاد در زنان در 10 سال گذشته از سه درصد به هشت درصد رسیده گفت: امروزه به علت صنعتی شدن جوامع و شهرنشینی و گسترش ارتباطات اجتماعی میزان اعتیاد در بین خانم‌ها رو به فزونی است.

ایزدبور با اشاره به نقش آسیب‌های اجتماعی در شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی دیگر، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی هیچ وقت تک علتی نیستند بلکه مجموعه‌ای از علل در بوجود آمدن انها موثر است، مانند اعتیاد که می‌تواند باعث روی آوردن افراد به سرقت نیز شود و یا سارق مرتکب قتل نیز شود یا علت‌های مختلف که سبب طلاق می‌شوند و طلاق موجب کودک ازاری می‌شود و یا همچنین فرد بیکار به سمت اعتیاد روی آورده و فردی که کار دارد معتاد شود و کارش را از دست بدهد.

استاد دانشکده روانشناسی دانشگاه سمنان افزود: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی حتما باید به این شبکه علی و مجموعه علل توجه شود .
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار