واکسیناسیون بیش از 166هزار راس در زابل

کد خبر: ۲۶۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵ 26 July 2016
حامد گنجعلی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در زابل تب برفکی را یکی از بیماری های شایع در کشور عنوان کرد و اظهار داشت: این تعداد دام سبک و سنگین با برنامه ریزی و هماهنگی انجام شده علیه این بیماری واکسینه شدند.
وی با اشاره به افزایش 2 برابری واکسینه شدن دام علیه بیماری تب برفکی در زابل نسبت به سال گذشته گفت: کنترل این بیماری هر چهار ماه یک بار انجام می شود و تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر تلفات بیماری تب برفکی در سه شهرستان زابل، هامون و نیمروز اعلام نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی زابل افزود: برای پیشگیری از آنفولانزای طیور تاکنون 105 لیتر ماده ضدعفونی در مرغداری ها به صورت رایگان توزیع شده است تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود.
گنجعلی با اشاره به ورود آب به منطقه و افزایش علوفه دام بیان کرد: تجمع تعداد زیادی از دام های سنگین در تالاب بین المللی هامون سبب افزایش بیماری های دام می شود که با برنامه ریزی و هماهنگی با فرمانداری نیمروز با توزیع رایگان 387 لیتر سم از شیوع بیماری های خاص دام جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه انگل های خارجی به خصوص کنه بر روی دام و محل زندگی آن سبب انتقال بیماری خطرناک به انسان می شود تاکید کرد: انگل های خارجی دام هیچگونه علائمی روی بدن دام ندارد و تنها سبب بروز بیماری در انسان می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی زابل تصریح کرد: تب کریمه کنگو یکی از مهم ترین بیماری مشترک بین انسان و دام است که ویروس آن توسط کنه قابل انتقال بوده و هر گونه تماس با خون و ترشحات ذبح شده، این بیماری را به انسان انتقال می دهد.
گنجعلی افزود: تب، درد عضلانی، وجود خون در مدفوع و ادرار از علائم این بیماری است که استفاده از دستکش، ماسک، عینک و لباس کار مجزا در هنگام ذبح و کشتار دام سبب پیشگیری از این بیماری می شود.
وی تاکید کرد: قبل از قطعه قطعه کردن گوشت باید آن را به مدت 12 الی 24 ساعت در قسمت پایین یخچال در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.
وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گونه گزارشی مبنی بر بیماری تب کریمه کنگو در منطقه از سوی دستگاههای بهداشتی اعلام نشده اظهار داشت: تب کریمه کنگو، تب مالت، کیست هیداتیک و شاربون از بیماری های است که از طریق حیوانات به انسان منتقل می شود.
وی با تقدیر از تلاش گران عرصه دامپزشکی افزود: سه داروخانه، سه کلینک و سه مرکز مایه کوبی دامپزشکی در شهرستان زابل به دام های سبک و سنگین این شهر و هامون و نیمروز خدمات رسانی می کنند.
وی گفت: تلفن گویای 1512 دامپزشکی زابل آماده دریافت گزارشات، انتقادات، نظرات و پیشنهادات اجتماعی مردم است.
دامپزشکی زابل در شهرهای زابل، هامون و نیمروز خدمات رسانی می کند که می طلبد ادارات دامپزشکی در شهرهای هامون و نیمروز با توجه به گستردگی ایجاد شود.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار