حضور زودهنگام عشایر در مراتع همدان فرصت یا تهدید؟

عشایر با آغاز فصل بهار به تدریج آماده کوچ به سمت مناطق ییلاقی می شوند و با هماهنگی مجموعه منابع طبیعی کوچ خود را در مهلت مقرر آغاز می کنند.
کد خبر: ۲۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵ 28 April 2015
عشایر با آغاز فصل بهار به تدریج آماده کوچ به سمت مناطق ییلاقی می شوند و با هماهنگی مجموعه منابع طبیعی کوچ خود را در مهلت مقرر آغاز می کنند. 
 
به گزارش تابناک همدان؛ نهادینه نشدن تقویم کوچ و آغاز کوچ زود هنگام عشایر گاهی بر محیط زیست و مراتع تاثیر منفی می گذارد. همچنین عدم توجه به تقویم کوچ در خانوارهای کوچ رو گاهی برای خود عشایر و گاهی برای طبیعت مشکلاتی ایجاد می کند.

 بر اساس تقویم، کوچ عشایر باید از 15 اردیبهشت از مناطق قشلاقی به ییلاق آغاز شود و در این مدت گیاهان زمان کافی دارند تا مقاومت لازم را در برابر چرا به دست آورند.

 به گفته "حمزه علی یزدانی" مدیر امور عشایر استان همدان امسال با فشارهای وارد شده از استانهای هم جوار شاهد کوچ عشایر از 27 فروردین ماه شدیم و این کوچ زودهنگام با هماهنگی مجموعه منابع طبیعی انجام شده است.

 حضور عشایر در طبیعت می توان فرصت باشد چرا که اگر آنها آموزش های لازم را ببینند ضمن حضور در طبیعت حافظ محیط زیست می شوند و به این ترتیب در حفاظت از تالابها و حیات وحش تلاش می کنند.

 همچنین از جنبه دیگری می توانند تهدید محسوب شوند چرا که برخی از آنها با اسلحه های شکاری اقدام به شکار پرندگان می کنند، در حالیکه در فصل بهار پرندگان و حیوانات موجود در مناطق حفاظت شده نیاز به امنیت برای زادآوری دارند.

 بنابراین امسال که شاهد حضور زودهنگام عشایر در مراتع استان همدان هستیم بهتر است آنها خود را حافظ محیط زیست بدانند و برای حیوانات موجود در مناطق امنیت ایجاد کنند که در این صورت وجود عشایر در مراتع فرصت خواهد بود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار