عالمی که از هزار عابد برتر است

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، در اولین درس خارج خود در مسجد اعظم تاکید کرد: اقتصاد دنیا بر محور شراکت است و باید احکام شرعیه آن معلوم شود، ولی مع‌الاسف احکام شرکت در فقه ما خیلی تبیین نشده و نیاز به بحث دارد.
کد خبر: ۲۹۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۴ 04 September 2016
به گزارش تابناک قم، این مرجع تقلید روز یکشنبه در اولین درس خارج خود در سال جدید با بیان اینکه باید شکرگزار حضور در حوزه باشیم، گفت: در حدیثی از معصوم(ع) وارد شده است که «عالم ینتفع بعلمه خیر من الف عابد؛ عالمی که مردم از علم او استفاده کنند بهتر از هزار عابد است».

وی با بیان اینکه در این حدیث سه نکته وجود دارد اظهار کرد: عابد به دنبال نجات خویش است اما عالم نجات غریق مردم است و گاهی ملتی را از گمراهی نجات می‌دهد.

آیت‌الله‌العظمی مکارم ادامه داد: عابد را هم عالم حفظ می‌کند زیرا اگر تعلیمات عالم نباشد عابد هم منحرف خواهد شد و عابد نیز دست‌پرورده عالم است و عالم است که عابدها را پرورش می‌دهد و نکته سوم این است که عبادت عابد با عبادت عالم تفاوت دارد، عابد عبادتش در سطح پایین است ولی عالم در سطح بالاست.

این مرجع تقلید تصریح کرد: روایت داریم که ثواب انسان به اندازه معرفت اوست؛ معرفت عالم بالاست و به همین دلیل عبادتش نیز پرارزش‌تر است.

وی با بیان اینکه برای نفع داشتن علم، برنامه‌ریزی لازم است، گفت: این برنامه‌ریزی طرفینی است، یعنی هم طلاب باید این کار را انجام دهند و هم مراجع و مدیران حوزه باید برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بحث امسال به «شراکت» اختصاص دارد، اظهار کرد: ‌اقتصاد دنیا بر محور شراکت دور می‌زند و این شراکت در همه عرصه‌های صنعتی و کشاورزی و ... وجود دارد.

این مفسر قرآن بیان کرد: علت توسعه شراکت اعتماد بیشتر مردم به شرکت نسبت به فرد است و حتی افرادی که یک نفر هستند باز عناوین شراکتی مانند «زید» و پسران و ... را به کار می‌برند.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های اقتصادی دنیای امروز سرمایه زیادی می‌طلبد زیرا کارهای بزرگ اقتصادی انجام می‌شود و حتی گاهی دولت‌های مختلف در یک امر واحدی سرمایه‌گذاری دارند.

تبیین احکام شرعی شراکت

این مرجع تقلید بیان کرد: دلیل سوم توسعه شراکت این است که شرکت‌های جدید ایجاد شده در دنیا مانند شرکت سهامی عام و خاص و تضامنی و با مسئولیت محدود و ... مجبورند به صورت تعاونی فعالیت کنند. همچنین معاملات بورس یک نوع شرکت است که احکام شرعی تک تک این فعالیت‌ها باید به صورت عمی بحث شود.

این مفسر قرآن اظهار کرد: بانکداری اسلامی بر اساس عقود است و شرکت یکی از عقود شرعیه است بنابراین شرکت در زندگی امروز مردم نقش زیادی دارد و اقتصاد دنیا بر محور شراکت است و باید احکام شرعیه آن معلوم شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: با وجود این ضرورت مع الاسف احکام شرکت در فقه ما خیلی تبیین نشده و نیاز به بحث دارد البته صحبت شده ولی مباحث فشرده و محدود و کم است البته روایات این بحث نیز محدود است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار