گزارشی از یک معضل در بیمارستان های دولتی رشت

کد خبر: ۳۰۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۷ 03 October 2016
تابناک / امروزه یکی از اقداماتی که در تشخیص بیماری ها بسیار کمک کننده است و در بسیاری از بیماری ها اقدام قطعی تشخیصی محسوب می گردد اقدامات تصویربرداری پزشکی است. رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی از اقداماتی هستند که به پزشک کمک می کنند تا در کمترین زمان ممکن بیماری را تشخیص دهد و به دنبال آن درمان سریعتر آغار شده و به بهبودی بیمار منجر گردد.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در برخی از بیمارستان های دولتی رشت وجود دارد تاخیر در انجام تصویربرداری مربوطه از یک سو و گزارش دهی آن از سوی متخصص رادیولوژی از سوی دیگر است.

در این زمینه یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با گیلان آنلاین اظهار داشت:  یکی از ارکان اصلی در روند درمان در بیمارستان های آموزشی درمانی، اقدامات پاراکلینیک و رادیولوژی و تصویربرداری است که پزشک معالج را در روند درمان یاری می رساند، اما بیمارستان های آموزشی از تجهیزات نوین تصویربرداری محروم می باشند.

این متخصص اطفال مرکز آموزش درمانی هفده شهریور ادامه داد: حضور متخصص رادیولوژی مجرب که علاوه بر آموزش دستیاران رشته رادیولوژی، وظیفه گزارش دهی سریع و به موقع تصاویر را بر عهده دارد در بیمارستانی مثل هفده شهریور رشت بسیار می تواند موثر باشد که متاسفانه این مرکز از وجود چنین متخصصی بی بهره است.

وی افزود: در حال حاضر این بیمارستان فاقد سی تی اسکن و ام آر آی است و سونوگرافی در این مرکز از سوی دستیار این رشته انجام می شود که عدم تسلط دستیار در بسیاری از اوقات، پزشک معالج را با مشکل مواجه می سازد و گاهاً نیاز به انجام سونوگرافی مجدد می باشد که هم هزینه دارد و هم وقت گیر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار داشت: این داستان در مورد سی تی اسکن و ام آر آی بسیار غم انگیز تر است، چون به فرض اگر این موارد در روز درخواست یا روز بعد از آن انجام شود، گزارش دهی آن بسیار طول می کشد و گاهی تا 7 روز طول می کشد که پزشک را در انتخاب مسیر درمان با مشکل مواجه می کند و در اکثر موارد با اعتراض والدین بیماران روبرو می شویم.

به گزارش گیلان آنلاین، این مشکل در برخی از بیمارستان های دولتی دیگر نیز وجود دارد. مرکز رادیولوژی دانشگاه در بیمارستان پورسینا قرار دارد و سی تی اسکن و ام آر آی بیماران اکثر بیمارستان های دولتی در این مرکز انجام می شود، اما با تاخیر بسیار زیاد توسط متخصصین رادیولوژی گزارش می شوند. از سویی در شرایطی که دستگاه های مربوطه در این مرکز دچار خرابی  می شوند مشکل شدیدتر شده و بیماران جهت انجام این اقدامات تشخیصی به بخش خصوصی ارجاع می شوند!

در حالی که مرکز رادیولوژی دانشگاه باید به تعداد لازم، این دستگاه ها را در اختیار داشته باشد تا در صورت خرابی یک دستگاه، بیمارستان های دولتی رشت با مشکل مواجه نشوند.

از سویی همان طور که از قبل مسئولان دانشگاه وعده داده بودند، بیمارستان بزرگی همچون بیمارستان اطفال رشت می تواند یک دستگاه سی تی اسکن اختصاصی داشته باشد که با تلاش مسئولان دانشگاه می تواند محقق گردد. /گیلان انلاین
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار