بقعه فضل ابن عباس در هرفته مهريز مرمت مي‌شود

کد خبر: ۳۳۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱ 21 November 2016
به گزارش تابناک یزد،مرمت بقعه فضل ابن عباس روستای هرفته در شهرستان مهريز با مشارکت مالی دهیاری و خیرین و نظارت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اين شهرستان در حال انجام است.
 "محمدرضا فلاحتي" سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز در اين باره گفت: این بنای ارزشمند تاریخی در كنار قلعه‌ تاريخي روستاي هرفته در دهستان خورميزات بخش مركزي مهريز واقع شده و نام آن نيز متاثر از نام یکی از فرماندهان مسلمان بنام "فضل بن عباس" بوده که برای دعوت خسرو پرویز به دین اسلام رهسپار ایران شده بود.

به گفته‌ي وي، سازه اصلی بقعه كه در سال 93 و تحت شماره 31159 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، از خشت و گل است.

وي افزود: سقف ورودی بنا به صورت گهواره‌ای پوشیده شده و پس از ورودی فضای اصلی خود آرامگاه قرار دارد که محل دفن "فضل بن عباس" بوده و سقف این بخش فیل‌پوش است.

اين مسئول ادامه داد: در جبهه شرقی بقعه مکانی جهت روشن کردن شمع و در روبروی آن یعنی جبهه غربی یک طاق نما وجود دارد. پوشش نهایی فضای داخلی اندود گچ بوده و برای نمای بیرونی از اندود کاهگل بهره برده شده است.

وی از ویژگی مهم این بنا را همجواری بنا با قلعه قدیمی روستای هرفته دانست و خاطرنشان كرد: ویژگی دیگر بنا اهمیتی ویژه‌ای است که اهالی برای آن قائل هستند و هر ساله به ویژه در ماه‌های محرم و صفر، عده زیادی از این بقعه دیدن می‌کنند.

فلاحتی با بيان اين كه عملیات مرمتی بنا شامل برق کشی، اندود کاهگل و آجر فرش پشت بام، اندود کاهگل بدنه بقعه، آجر فرش کف بقعه و اندود سفید کاری است،  عنوان کرد: مرمت این بنا با حمایت و مشارکت مالی دهیاری و شورای اسلامی روستای هرفته، حمایت مالی خیرین، مشارکت و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مهریز در حال انجام است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار