عکس:تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه یزد

مراسم تجلیل از ۱۱ عضو هیات علمی نمونه و پیشکسوت دانشگاه یزد شب گذشته با حضور روسای ادوار این دانشگاه، عباسعلی رضایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار، محمدعلی طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، دکتر محمدرضا اسلامی رییس دانشگاه آزاد یزد و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد در سالن آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶ 11 May 2015
دکتر مجید پویان عضو هیات علمی دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه یزد که اجرای این مراسم را به عهده داشت در ابتدای این مراسم خاطر نشان کرد این مراسم به مناسبت گرامیداشت روز معلم و پاسداشت زحمات و کوشش های کسانی که در طی سالیان متوالی دانشگاه یزد را به این نقطه رسانده اند به طوری که هنگامی که نامی از دانشگاه یزد به میان می آید سخن از اعتبار و شایستگی و ارجمندی  است.
 
وی افزود: ما اینجا دور هم جمع شده ایم تا بدانیم آماده ایم تا پاس بداریم کوشش های کسانی را که امروز مرهون زحمات آنها هستیم به ویژه کسی که از او به عنوان معمار و بنیانگذار دانشگاه جامع یزد یاد می شود.
 
زمان آن فرارسیده تا دانشگاه ها نقش فعال تری در جامعه داشته باشند
 
دکتر محمدصالح اولیاء رییس دانشگاه یزد در این مراسم گفت: مراسم روز معلم به این لحاظ که به ما یادآوری کند نقش استادان و معلمان در دانشگاه و جامعه به چه صورت باید باشد از این جهت قابل ارزیابی است.
وی افزود: اگر ادعا داریم که دانشگاه باید نقش پیشرو در سطح جامعه داشته باشد و بقیه عناصر اجتماع را به دنبال خود بکشد طبیعتا یک بازنگری بر نقش استادان و نقش دانشگاه ضروری است.
وی اظهار داشت:  شاید در یک زمانی دانشگاه های ما در یک حالت انفعال قرار گرفته باشند اما زمان آن است که دانشگاه ها نقش فعالتری را در عرصه اجتماع داشته باشند.
وی مهمترین عنصر برای یک دانشگاه نمونه را نقش استادان دانشگاه عنوان کرد و افزود: از بین استادان نیز استادان نمونه نقش ویژه تری  دارند.
دکتر اولیاء با اشاره به اینکه وظیفه اصلی استادان توسعه علم و دانش است افزود: در کنار این وظیفه اصلی ما نباید غافل از وظایف دیگر خود باشیم و مسؤولیت اجتماعی یک نکته مهمی است که در کنار توسعه علمی باید به آن توجه کرد.
 
وی افزود: ما نباید به موضوعاتی که حول محور دانشگاه می گذرد بی تفاوت باشیم و در برابر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان استاد دانشگاه درک مشکلات و ارائه راهکار یکی از وظایف اصلی ماست.
وی در ادامه دکتر جلیل شاهی را یک فرد مسؤولیت پذیر در برابر مسایل جامعه و تاثیرگزار در توسعه علم در کشور توصیف کرد و افزود: انگیزه بالا هم در راه اندازی و هم در توسعه دانشگاه و تلاش و تعصب نسبت به عملکرد دانشگاه از مهمترین خصوصیات دکتر شاهی است.
 
دکتر میبدی کلاس داشت و نیامد
دکتر محمدصالح اولیاء در سخنان خود با ابراز خرسندی از حضور تمامی رؤسای ادوار دانشگاه در این مراسم، از احتمال حضور نیافتن دکتر میبدی، رییس پیشین این دانشگاه در سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۲، با وجود دعوت قبلی و ابراز تمایل وی برای شرکت در مراسم، به دلیل تداخل زمانی آن با کلاس های آموزشی وی در دانشگاه صنعتی اصفهان خبر داد.
 
آینده نگری و اخلاق مداری دکتر شاهی چراغ راه آیندگان است
 دکتر سید نظام الدین مکیان رییس دانشگاه یزد در سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در سخنان کوتاهی، دید آینده نگری نسبت به دانشگاه، اخلاق مداری و برخورد مناسب با کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه از خصوصیات دکتر شاهی عنوان کرد و آن را چراغ راهنمایی برای روسای بعدی توصیف کرد.
 
تولیدکنندگان اصلی در دانشگاه، اعضای هیأت علمی اند
دکتر محمدعلی وحدت زاد رییس دانشگاه یزد در سال های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ نیز در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه باید یک ساختار حرفه ای باشد و در دانشگاه اعضای هیات علمی تولید کننده اصلی هستند افزود: اگر آنها دانشجویان را یک امانت نزد خود بدانند وظیفه اصلی خود را انجام داده اند.
 
وی از دکتر شاهی به عنوان یک الگوی ماندگار یادکرد و افزود: وی در زمان ریاست خود یک مدیر و یک هماهنگ کننده خوب بود و دانشگاه یزد بسیار خوش شانس بوده است که اولین رییس آن یک دید دانشگاهی و وسعت نظر داشته و پایه گذار خوبی برای این مجموعه بوده است.
دکتر وحدت زاد با اشاره به اینکه دانشگاه یزد شاید تنها دانشگاهی باشد که طرح جامع دارد افزود: این نشان دهنده عمق دید و کار بزرگی است که در حال انجام است.
 
دانشگاه جامعه دانشمندان است
 دکتر محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه یزد در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ نیز در این مراسم با بیان اینکه دانشگاه جامعه دانشمندان است گفت: دانشگاه باید خود را از آفت هایی که بعضی از گروه های درونی و بیرونی به آن وارد می کنند دور کند.
وی افزود: دانشگاه یزد در حال حاضر و در این مقطع از نظر تکنیکی، کیفی و علمی قابل قیاس با دانشگاه های هم طراز خودش نیست و این باعث مباهات است.
دکتر برخورداری در ادامه افزود: برای رسیدن دانشگاه به اینجا افراد زیادی از جمله مسؤولان شهری و دانشگاهی تلاش کرده اند و دکتر جلیل شاهی کسی بود که با هماهنگی خوب این امر را تسهیل کرد.
وی تجربه کافی، فکر بلند و داشتن روابط ظریف اجتماعی از جمله خصوصیات بارز دکتر شاهی عنوان کرد و افزود: امروز ساختار عظیم دانشگاه یزد نتیجه طراحی و معماری و تجربه دکتر شاهی است.
  
وی ادغام تربیت معلم با دانشگاه یزد را موجب هم افزایی و شکوفایی دانشگاه عنوان  و این رویداد مبارک را از ظرافت های مدیریتی دکتر شاهی توصیف کرد.
دکتر برخورداری تاکید کرد: تجربه دانشگاهی قوی دکتر شاهی باعث شد دانشگاه به سمت تهیه طرح جامع دانشگاهی هدایت شود و هیچ دانشگاهی در حال حاضر در کشور طرح جامع کاملی ندارد.
 
تماس دایمی با فرهیختگان بسیار لذت بخش است
 دکتر جلیل شاهی مسؤول راه اندازی دانشگاه یزد در این مراسم با بیان اینکه هفته معلم فرصت مناسبی برای ارج نهادن به مقام معلم دانست و افزود: وظایف معلمان تربیت و آماده سازی افرادی است که آینده کشور را می سازند.
وی با اشاره به سخن امام راحل که فرمودند دانشگاه اگر دانشگاه باشد مملکت آباد خواهد شد خاطرنشان ساخت: اگر دانشگاه نقاط ضعفی داشته باشد باعث ایجاد مشکل در کل کشور خواهد شد بنابراین نقش معلم و استاد بسیار حائز اهمیت وتعیین کننده است.
 
وی شغل معلمی را تنها شغلی دانست که  عموما به منظور رفع احتیاجات مادی  نیست و بسیار متفاوت است خصوصیات این شغل با همه دشواری هایی که دارد اگر با عشق و علاقه و انگیزه همراه باشد بسیار مفرح است و در تماس دائمی با جوانان و دانشجویان و استادان و افراد فرهیخته بودن بسیار لذت بخش است.
دکتر شاهی توجه به ارزش معنوی در انجام کار را بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و افزود: در انجام کارها اگر صرفا ارزش مادی را مدنظر قرار دهیم به موفقیت نمی رسیم و باید با لذت و انگیزه بالا و علاقه کارها را انجام دهیم و این امر را یکی از دلایل موفقیت های خود عنوان کرد.
  
وی موفقیت دانشگاه را ثمره وجود افرادی دانست که با وی همکاری داشتند و داشتن همکاران مؤثر را برای یک مدیر بسیار مهم دانست. دکتر شاهی همچنین با نمایش تصاویری تاریخی از مراحل تأسیس دانشگاه، به ذکر خاطرات خود از آن دوران و معرفی افراد حاضر در تصاویر پرداخت.
 
معرفی اعضای هیأت علمی نمونه و پیشکسوت
 در ادامه این مراسم از دکتر رضا اکبری عضو هیات علمی نمونه دانشکده هنر و معماری، دکتر محمدعلی امراللهی عضو هیات علمی نمونه دانشکده علوم پایه، دکتر جمال برزگری خانقاه عضو هیات علمی نمونه دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دکتر رضا پورحسینی عضو هیات علمی نمونه دانشکده فنی و مهندسی، دکتر بیژن دواز عضو هیات علمی نمونه دانشکده ریاضی، دکتر علی دهقان عضو هیات علمی نمونه دانشکده معدن و متالورژی، دکتر محمدحسین سرایی عضو هیات علمی نمونه دانشکده علوم انسانی، دکتر حمید سودایی زاده عضو هیات علمی نمونه دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی، دکتر علی محمد فضیلت فر عضو هیات علمی نمونه دانشکده زبان و ادبیات، دکتر علی محمد لطیف عضو هیات علمی نمونه دانشکده برق و کامپیوتر و مهندس مسعود زینی عضو هیأت علمی پیشکسوت گروه عمران دانشگاه یزد تجلیل شد.
 
شعرخوانی، اجرای موسیقی، تقدیم کتاب و رونمایی از تابلوی تالار دکتر شاهی
 همچنین دکتر حسین اکبرزاده عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد و مترجم کتاب تغذیه برای تمرین و ورزش، کتاب خود را به دکتر جلیل شاهی اهدا کرد و همچنین دکتر سید محمود الهام بخش، استادیار پیشکسوت گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد نیز شعری در وصف دکتر شاهی قرائت کرد. در پایان نیز از تابلوی سالن آمفی تئاتر دانشگاه یزد به عنوان تالار دکتر جلیل شاهی رونمایی شد. در این مراسم گروه موسیقی سنتی توکل نیز به اجرای برنامه پرداخت.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار