چشم طمع به اندوخته دیگران

سیفعلی موسی زاده
کد خبر: ۴۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰ 14 June 2015

امسال نعمت خداوندی در استان اردبیل خوان گسترده خود را پهن کرده و کشاورزان فصل بسیار خوبی را در حال سپری کردن دارند اما متاسفانه گروهی چشم طمع به این نعمت الهی دوخته و قصد دارند طعم خوش آن را برای گندمکاران زحمتکش منطقه تلخ سازند.

گندمکاران زحمتکش منطقه که سال های متمادی از قبل خشکسالی و خشم طبیعت متضرر شده اند اکنون هم در فراوانی محصول باید طعم خشم و دندان تیز طمع برخی افراد سود جورا بچشند. گویی برای آنها آرامشی نیست ، فصلی باید از طبیعت بچشند و فصلی دیگر از انسان های طماع .

گندمکار خسته و زخمتکش مغانی محصولش درو و سر مزرعه است اما همین همسایه او و همشهری کامیوندارش کلاه حصیری برسر پشت فرمان لمیده و گوشش بدهکار ناله و تمنای او نیست. او که تا دیروز برای حمل محصول در همین چند صد متری کرایه ای معقول طلب می کرد اکنون تا سه برابر بیشتر از او طلب می کند.

گندمکار نگون بخت بدجوری دلشوره محصولش را دارد، او از آتش این فصل که هر ازگاهی دامنگیر گندمزارها می شود نگران است ، دلشوره زمان خرید را نیز دارد هر چند که نهادهای خرید دولتی اطمینان داده اند که تمامی محصول منطقه را تا هر زمان باشد خرید خواهند کرد.

روستایی پاک و بی آلایش اما همچنان نگران است و مجبور است که سهم بیشتری از سود محصول خود را امسال نیز به دلالان و رانندگانی دهد که چشم طمع به اندوخته وی دارند.

او هر سال اسیر دلالان و طمع ورزان است، چه زمانی که محصول کم است و چه زمانی که محصول زیاد است ، چه زمانی که ارزانی است و چه زمانی که گرانی است. او هر سال باید بخشی از دسترنج خود را به طمعانی دهد که دندان طمع خود را برای محصول و دست رنجش تیز کرده اند.

امسال در استان اردبیل با بارش های مناسب نزدیک به دو برابر بیشتر از پارسال و بیش از 700 هزار تن گندم محصول ببار نشسته است ، تنها حدود 300 هزار تن از این محصول به مصرف داخلی استان می رسد و مابقی باید به دیگر مناطق کشور حمل شود.

این فراوانی محصول در حالی است که امکانات حمل و نقل و نیز امکانات انباری و ذخیره گندم استان اردبیل جوابگو این میزان گندم تولیدی حتی برای کوتاه مدت نیز نمی باشد.

برخی دلالان و کامیون داران نیز که به این امرواقف هستند وارد کار شده اند ، دلالان با پخش شایعه سعی در خرید ارزان محصول را دارند و کامیون دار و رانندگان نیز کرایه های نجومی از گندمکاران برای حمل محصولشان به مراکز خرید طلب می کنند.

گرچه دستگاههای دولتی با اجاره انبار قصد دارند جوابگوی کشاورزان باشند اما کمبود ناوگان حمل و نقل پای لنگ کار است و نیاز است که مسوولان از هم اکنون و در شروع فصل خرید به فکر آن باشند.

مسوولان استان ضروری است در کوتاه مدت برای جلوگیری از ضرر به کشاورزان به فکر سرو سامان دادن به وضعیت خرید و حمل گندم استان باشند و در بلند مدت نیز برای حل ریشه ای این معضل اقدام کنند .

همچنین نهادهای نظارتی نیز باید وارد کار شده و جلوی سوء استفاده برخی از افراد و اصناف را بگیرند وکاری کنند که نعمت خداوندی به کام زارعان منطقه شیرین شود.

انتهای پیام /
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار