تامین آب کشاورزی هرسال سخت ترمی شود

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان گفت: هرساله مشکلات تامین آب کشاورزی به صورت فزاینده بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴ 18 June 2015
مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان گفت: هرساله مشکلات تامین آب کشاورزی به صورت فزاینده بیشتر می‌شود.

به گزارش ایسنا ، دکتر "جواد رشیدی" در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی شهرستان همدان، با تاکید بر اینکه تامین آب کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: آب هم ارزش بالایی دارد و هم کشاورزی به عنوان تامین‌کننده 30 درصد ارزش افزوده کشور جزو ارکان اساسی در امنیت غذایی است.

وی به کشاورزان خاطی اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته نسبت به کشاورزان خاطی با مسامحه برخورد شد اما امسال سعی داریم که برخورد جدی‌تری داشته باشیم.

رشیدی در ادامه با اشاره به مکانیزاسیون بخش کشاورزی تصریح کرد: چندین مرتبه توزیع‌کنندگان ماشین‌آلات به شهرستان و استان احضار شدند و به عرضه‌کنندگانی که استفاده ابزاری از صادر کردن پیش فاکتورها، چک به نام فروشنده و کوتاهی در عرضه محصولات کارآمد و خوب داشتند، رسیدگی شده که در صورت لزوم نمایندگی آن‌ها حذف می‌شود.

وی به وضعیت کشت دوم در اراضی شهرستان اشاره و اظهار کرد: اراضی کشاورزی در مناطقی از شهرستان که پتانسیل کافی کشت دوم داشته شناسایی شده و اگر کشتی صورت گیرد لیست خواهد شد که با همکاری مدیران آب و برق همانند سال‌های گذشته با جدیت بیشتر تیم‌های گشت‌زنی و کارشناسی به‌زودی تشکیل خواهد شد.

رشیدی با اشاره به بندهای ج و د تبصره 11 گفت: سال گذشته خسارت‌های وارده به کشاورزان مورد بررسی قرار گرفته و مجموع پرونده‌های مورد تائید کارگروه بحران سه هزار و 156 پرونده با بار مالی 47.6 میلیارد ریال مربوط به شعب مختلف بانک کشاورزی و 122 پرونده با بار مالی 4.7 میلیارد ریال مربوط به بانک‌های سپه، تجارت و ملی بوده و سایر مؤسسات مالی و بانک‌ها که نام برده نشده نشان می‌دهد که تا زمان برگزاری آخرین کارگروه هیچ‌گونه همکاری با دبیر کارگروه نداشته‌اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان همدان با بیان اینکه جمع بار مالی سال گذشته، 52.3 میلیارد ریال برآورد شده، گفت: این مبلغ‌ها 15 میلیارد ریال جریمه دیرکرد داشته که بر اساس بند د تبصره 11 باید با آن‌ها برخورد شود که برای تعداد زیادی در سال 93، اعمال نشد.

رشیدی در ادامه یادآور شد: طی مصوبه مورخه 25 فروردین سال گذشته در ماده چهار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق بیمه روستائیان، کشاورزان، عشایر، سازمان تامین اجتماعی و واحدهای تابع استانی و شهرستانی اقدامات لازم را برای بخشودگی جرائم حق بیمه اجتماعی آن دسته از کشاورزانی که فهرست آن‌ها توسط کارگروه اعلام شده به عمل خواهد آورد که این بخشودگی باید اجرا شود‌.

وی با اشاره به بیمه‌های کشاورزی گفت: پرداخت حق بیمه در برابر خسارات بیمه‌ای رقم ناچیزی بوده اما متاسفانه استقبالی ار سوی کشاورزان در سال گذشته دیده نشد.

رشیدی تصریح کرد: در سال گذشته شاهد آسیب و خسارات دو مورد از باغات استان از جمله در بخش شراء بودیم اما به علت پخش شدن خسارات در مزارع، خود به خود در هزینه جمع‌آوری و برداشت تأثیر گذاشته است.

وی در پایان به کشت کلزا اشاره و خاطرنشان کرد: در کشت جایگزینی، کشت کلزا مطرح بوده که با خرید بهنگام و تجهیزات ویژه، برداشت آن باید به حد کافی برسد چرا که با گذشت زمان اندکی امکان بروز مشکلات وجود دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار