700 هکتارشالیزارهای جویباردرمعرض خشکسالی

مدیر جهاد کشاورزی جویبار گفت: با توجه به کمبود آب کشاورزی، بیش از 700 هکتار از اراضی شالیزاری جویبار در معرض خشکسالی قرار دارند.
کد خبر: ۴۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۶ 18 June 2015
به گزارش بلاغ به نقل از جویباران، روز 27 خرداد در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز جهاد کشاورزی نام‌گذاری شده است بر همین اساس طی گفت‌وگویی با مدیر جهاد کشاورزی جویبار نگاهی گذرا به عملکرد این سازمان در سه ماهه اول سال جاری پرداختیم.


سلیمان حاتم‌نژاد با اشاره به اینکه این سازمان در سال زراعی 94 فعالیت‌هایی را در زمینه توسعه کشاورزی داشته است، اظهار کرد: جذب اعتبارات در بخش تملک دارایی بالغ بر 300 میلیون تومان برای احداث کانال لاینینگ و ایستگاه پمپاژ از جمله این کارها بوده است.


وی افزود: همچنین با حمایت سازمان آب و خاک مبلغی بالغ بر 700 میلیون تومان از اعتبارات البرز جهت توسعه لاینینگ شهرستان جویبار انجام و به بهره‌برداری رسید.


مدیر جهاد کشاورزی جویبار یکی از اهداف بسیار مهم این سازمان را ارتقای سطح دانش کشاورزان معرفی کرد و ادامه داد: در این راستا تعداد 12 نفر از کارشناسان ناظر که 5 تا 10 سال در عرصه تولید کشاورزی تجربه داشته‌اند را در پایان سال 93 به استخدام رسمی این سازمان درآوردیم که این افراد در حال حاضر در مراکز خدمات دهستان‌ها مشغول فعالیت هستند.


حاتم‎نژاد افزود: همچنین جهت ارتباط مستمر با کشاورزان در هر پنج الی 6 روستا یک کارشناس به طور مستقیم حضور دارد و دستاوردهای علمی بخش کشاورزی را به کشاورزان و بهره‌برداران ارائه می‌دهد.


وی ادامه داد: با این کارها در تلاش هستیم تا در جهت افزایش تولید در واحد سطح، شکاف بین کشاورزان و تولید کنندگان برتر را کاهش دهیم.


مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی استفاده بهینه از آب موجود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری است، تصریح کرد: اعتبارات خوبی در این زمینه به جویبار تخصیص داده شد که در همین راستا در 120 هکتار از باغات این شهرستان طراحی آبیاری قطره ای انجام شده است.


این مسئول در ادامه به موضوع حفظ کاربری اراضی کشاورزی اشاره‌ای کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 17 مورد قلع و قمع از ماده سه و تبصره دو ماده 10 با حکم دادگاه و دادستانی شهرستان به مرحله اجرا در آمد.


حاتم‌نژاد افزود: تاکنون 35 مورد پرونده ساخت و ساز غیرمجاز هم به دادگاه معرفی شده، که در مرحله تکمیل پرونده قرار دارند.


وی با اشاره به کشت گندم در 4300 هکتار از اراضی شهرستان جویبار، اظهار کرد: تا به امروز بیش از 80 درصد از این محصولات برداشت شده است.


مدیر جهاد کشاورزی جویبار با بیان اینکه هشت هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است، اضافه کرد: پیش بینی می‌شود 18 هزار تن گندم در این شهرستان تولید شود.


این مسئول همچنین به برداشت کلزا از 285 هکتار از زمین‌های این شهرستان خبر داد.


حاتم‌نژاد با بیان اینکه در روز جهانی سلامت سازمان فائو شعاری با عنوان غذای سالم از مزرعه تا سفره را مطرح کرد، ادامه داد: در همین راستا دو هزار و 500 هکتار از اراضی جویبار زیر نظر طرح مبارزه غیر شیمیایی (بیولوژیک) قرار گرفتند که مرحله اول آن انجام شد و مرحله دوم آن نیز از اوایل تیرماه آغاز می‌شود.


وی همچنین با اشاره به اعتبار یک‌میلیارد و 700 میلیون تومانی برای توسعه مکانیزاسیون به شهرستان جویبار، خاطرنشان کرد: در بیش از یک‌هزار و 500 هکتار از زمین‎های شالیزاری این شهرستان کشت مکانیزه صورت گرفته است.


مدیر جهاد کشاورزی جویبار در پایان یکی از معضلات کشاورزان جویبار در سال جاری را خشکسالی دانست و بیان کرد: معضل خشکسالی بیش از 700 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان را تهدید می‌کند و تاکنون 55 هکتار از این اراضی به دلیل کمبود آب رها شده است.


وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان نیز قرار است، تدابیری را جهت تأمین آب در سال‌های آتی برای این شهرستان اتخاذ کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار