آغاز بررسی ها در خصوص حادثه خیابان قائمیه

تابناک: به دنبال وقوع حادثه جان باختن هشت نفر از کارگران در اثر سقوط بالابر در یکی از ساختمان های درحال ساخت اصفهان، بررسی های اولیه در خصوص این حادثه از سوی اداره کل کار استان اصفهان صورت گرفت.
کد خبر: ۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۲ 17 February 2015
به گزارش تابناک، جان باختن هشت کارگر ساختمانی که ظهر امروز در خیابان قائمیه اصفهان رخ داد جای تاسف و تامل بسیاری را باقی گذاشت. حادثه ای که قربانیان بسیاری را در نوع خود داشت.

سقوط بالابر در ساختمانی نیمه ساز که این کارگران در آن مشغول کار بودند، به عنوان عامل این حادثه عنوان داشت. که البته این سقوط نیز دلایلی را در دل خود دارد که باید با بررسی مسئولان و کارشناسان امر به زودی به آنها پاسخ داده شود.

علاوه بر انجمن های کارگری ، اداره کل ، تعاون و رفاه اجتماعی نیز در قبال حقوق کارگران و استیفای آن مسئولیت دارد. اداره ای که علاوه بر این مسئولیت، وظیفه تعیین استانداردهای لازم برای یک محیط کار را نیز بر عهده دارد که این کار را با پیش بینی هایی که در قانون صورت گرفته است، انجام می دهد و چگونگی بررسی استانداردهای لازم محیط کار اعم از کارگری و غیرکارگری را با بازرسان خود عملیاتی می کند.

براساس ماده ۹۱ قانون کار جمهوری اسلامی ایران؛ کارفرمایان و مسئولان کلیه‌ واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلفند بر اساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق‌الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی نظارت نمایند. افراد مذکور نیز ملزم به استفاده و نگهداری از وسایل حفاظتی و بهداشتی فردی و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه کارگاه می‌باشند.

گفتنی است ماده 85 قانون کار تصریح می کند که ؛ برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (جهت تأمین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تأمین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای کلیه‌ی کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

حال باید دید در روزهای آتی که جزئیات بیشتری از این حادثه از سوی مسئولان اداره کار و بازرسان این اداره اعلام خواهد شد، تا چه اندازه این آموزش ها از سوی کارفرمایان به این کارگران ارائه شده بود یا مانند بسیاری از پروژه های ساختمانی در این شهر کارگران بدون آموزش های لازم در شرایط سخت به کار گرفته شده بودند.

البته بازرسان اداره کار نیز در این زمینه از وظایفی برخورداراند به گونه ای که براساس ماده 96 قانون، در بخش مسئولیت های بازرسی کار آمده است:

- نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به حفاظت فنی

ج- آموزش مسایل مربوط به حفاظت فنی و راهنمایی کارگران، کارفرمایان و کلیه‌ افرادی که در معرض صدمات و ضایعات ناشی از حوادث و خطرات ناشی از کار قرار دارند.

د- بررسی و تحقیق پیرامون اشکالات ناشی از اجرای مقررات حفاظت فنی و تهیه پیشنهاد لازم جهت اصلاح میزان‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به موارد مذکور، مناسب با تحولات و پیشرفت‌های تکنولوژی

هـ- رسیدگی به حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های مشمول و تجزیه و تحلیل عمومی و آماری این گونه موارد به منظور پیشگیری حوادث.

البته مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان اصفهان، در ارتباط با این حادثه اظهار داشت: بازرسان اداره کل کار استان اصفهان بعد از وقوع این حادثه در محل حضور یافتند و استانداردهای آن محیط و شرایط را مورد بررسی قرار دادند.

وی ادامه داد: بازرسان اداره کار استان پیش از این نیز از این محل بازدیدهایی را به عمل آورده بودند و تذکرات لازم در خصوص رعایت استانداردها را اعلام کرده بودند.

قادری افزود: بررسی های اداره کار استان اصفهان در خصوص این حادثه و اینکه آیا استانداردهای محیط کارگاهی این محل رعایت شده است یا خیر هنوز ادامه دارد و طی روزهای آتی نتیجه این بازرسی ها به مردم اعلام خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار