بلایی که زاینده‌رود در بالادست متحمل می‌شود+تصاویر

تابناک: مسئولان محیط زیست کشور نیز باید به اندازه‌ای که در زمینه حفاظت از زاینده‌رود در خاک استان اصفهان وسواس به خرج می‌دهند به همان اندازه این مسئله را در مورد چهارمحال و بختیاری هم اعمال کنند.
کد خبر: ۶۰۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲ 12 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، برداشت های مازاد آب از رودخانه ای که یک سرش در چهارمحال و بختیاری و یک سر دیگرش به نصف جهان رسیده است همواره از موضوعات بحث برانگیز این دو استان بوده است.

وساطت‌های وزارت نیرو به عنوان مرجع تصمیم گیری در این خصوص نیز همیشه عادلانه نبوده است و این وزارت خانه نتوانسته به رغم کانالیزه کردن تصمیمات از مجرای شورای عالی آب، قانون را یکسان برای هر دو طرف اجرایی کند.

البته علاوه بر وزارت نیرو، استان بالادست نیز هر از گاهی طرح هایی را اجرایی می کند که از حد قانون فراتر است و اصفهان نیز تنها در این زمینه به اعتراض بسنده می کند.

استان چهار محال و بختیاری بی توجه به قانون چندی پیش طرحی را اجرایی کرد که به واسطه آن سالانه 40 میلیون مترمکعب برداشت از رودخانه زاینده رود صورت خواهد گرفت. طرحی که هنوز مجوز وزارت نیرو را دریافت نکرده اما از سوی مسئولان استانی افتتاح شد!!.

این تنها بخشی از ماجرا نیست، برداشت های بی رویه استان بالادست از یک سو و آلودگی زاینده رود از سوی چهارمحال و بختیاری از سوی دیگر سبب خسارت به رودخانه زاینده رود شده است.

اخیرا مشاهده شده است که نخاله های ساختمانی در این استان و در منطقه گرمدره در رودخانه زاینده رود و اطراف آن تخلیه می شود که این امر از طرف دوستاداران محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته است.



استان بالادست که برخلاف قانون اختیار زاینده رود را در دست خود می داند، باید به نگهداری از این سرمایه ملی هم توجه داشته باشد.



البته این تنها مسئولان استان بالادست نیستند که باید در این زمینه چاره اندیشی کنند بلکه مسئولان محیط زیست کشور نیز باید به اندازه ای که در زمینه حفاظت از زاینده رود در خاک استان اصفهان وسواس به خرج می دهند به همان اندازه این مسئله را در مورد چهارمحال و بختیاری هم اعمال کنند تا زاینده رود که جزو انفال به شمار می‌رود، برای نسل حاضر و آینده سالم و پاک بماند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار