دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان:

نقشه راه مبارزه با مواد مخدر گیلان تدوین می‌شود

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان گفت: نقشه راه مبارزه با مواد مخدر گیلان در راستای برنامه ششم توسعه کشور از سال 95 تا 99 در استان تدوین می‌شود.
کد خبر: ۶۱۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳ 13 July 2015
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدحسین شاهکویی عصر امروز در جلسه شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به تلاش دستگاه‌های مربوطه در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در استان اظهار کرد: امسال کمیته‌های تخصصی برنامه‌های مختلفی را در گیلان اجرایی کردند.

وی به عملکرد مثبت شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گیلان نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: امسال ستاد مذکور توانسته حائز رتبه قابل توجهی در اجرای برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر در کشور شود.

شاهکویی از تدوین نقشه راه مبارزه با مواد مخدر در گیلان خبر داد و بیان کرد: نقشه راه مذکور در راستای برنامه ششم توسعه کشور از سال 95 تا 99 تدوین می‌شود.

*راه‌اندازی نخستین مرکز بستری سوء مصرف مواد مخدر در گیلان

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در جلسه مذکور به راه‌اندازی نخستین مرکز بستری سوءمصرف‌کنندگان مواد مخدر هم‌زمان با هفته مبارزه با اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: 5 تا 15 میلیون نفر درگیر بلای اعتیاد در کشور هستند.

محمدتقی آشوبی به افزایش صد درصدی مراکز درمانی اعتیاد در گیلان اشاره کرد و افزود: سال گذشته مجوز جدیدی برای راه‌اندازی مراکز درمانی سوءمصرف مواد مخدر در استان صادر نشده است.

وی با بیان اینکه 179 مرکز درمانی ترک اعتیاد در رشت فعال است، تصریح کرد: 52 درصد از مراکز درمانی استان در رشت است.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بر بازرسی از مراکز ترک اعتیاد در استان تاکید کرد و گفت: سال گذشته تعداد 677 بازرسی از مراکز ترک اعتیاد در گیلان انجام شده است.

آشوبی با اشاره به 453 تذکر کتبی به مراکز درمانی اعتیاد سال 93 در گیلان، خاطرنشان کرد: 35 درصد سهمیه دارویی به مراکز تذکر داده شده، کاهش پیدا کرده است.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به قطع کامل سهمیه دارویی شش مرکز ترک اعتیاد در استان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته یک مورد لغو مجوز آگونیست در گیلان داشتیم.

وی با بیان اینکه مراکز ترک اعتیاد در گیلان بسیار قانونمند عمل می‌کنند، اظهار کرد: مرکز نگه‌داری معتادان در استان نداریم و به این منظور یک گروه کارشناسی برای بررسی ایجاد این مراکز به تهران اعزام شدند.

آشوبی از وجود 360 مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر در گیلان خبر داد و بیان کرد: 342 مرکز در زمینه مذکور فعال هستند، ضمن اینکه 77 مرکز زیر ‌نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تعداد مراکز فعال درمان سوءمصرف مواد مخدر زیر پوشش این دانشگاه را 265 مرکز اعلام کرد و افزود: چهار مرکز درمان با داروی آگونیست را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به فعالیت پنج مرکز کاهش آسیب دی.آی.سی در گیلان، تصریح کرد: 356 نفر پزشک در مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر در استان فعالیت می‌کنند.

آشوبی تعداد روان‌شناسان مراکز درمان سوءمصرف مواد مخدر گیلان را 367 نفر ذکر کرد و گفت: تعداد 383 نفر پرستار در مراکز مذکور فعالیت می‌کنند.

معاون درمان و خدمات بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه 195 مرکز درمان سوءمصرف مواد مخدر دریافت‌کننده «ایپوم» هستند، خاطرنشان کرد: تعداد 161 مرکز دریافت‌کننده «بویر» هستند.

وی از درمان 43 هزار و 899 نفر معتاد به انواع مواد مخدر سال گذشته در گیلان خبر داد و یادآور شد: تعداد 36 هزار و 269 نفر بیمار زیر پوشش «متادون» هستند.

آشوبی تعداد بیماران فعال زیر پوشش «ایپوم» را 3 هزار و 141 نفر دانست و اظهار کرد: تعداد یک‌هزار و 357 نفر بیمار زیر پوشش «بوپرونورفین» هستند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار