عبدیزدان:

بالابر، آسانسور نيست

تابناک: مدير اجرايي اتحاديه آسانسور اصفهان در پي مرگ ۸ نفر بر اثر سقوط بالابر، تاكيد كرد: به كاربران اكيدا توصيه مي‌شود از بالابرها براي جابجايي افراد استفاده نكنند چراكه كاربري بالابرها صرفا حمل و جابجايي بار بوده و از لحاظ ايمني، استانداردهاي لازم براي جابجايي انسان را ندارد.
کد خبر: ۶۱۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸ 19 February 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایمنا، اميررضا عبديزدان، ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي درگذشتگان سقوط بالابر در اصفهان اظهار كرد: با وجود هشدارهاي مكرري كه در خصوص عدم استفاده از بالابرها براي حمل و جابجايي افراد از طرف اين اتحاديه داده شده است، متاسفانه هنوز هم در برخي مكان‌ها در برخورد با اين دستگاه ها از لفظ آسانسور به جاي بالابر استفاده مي‌شود.

وي افزود:‌ اين درحالي‌است كه يك دستگاه آسانسور كه براي حمل و جابجايي افراد طراحي و اجرا مي‌شود، داراي سيستم‌هاي ايمني و استانداردهاي متعددي بوده كه بالابرها فاقد هريك از اين سيستم‌ها از جمله ترمزهاي ايمني و غيره مي‌باشند.

مدير اجرايي اتحاديه آسانسور اصفهان تصريح كرد: با توجه به اينكه كاربري و تفاوت آسانسورها و موارد ايمني هريك به تفكيك در قانون ذكر شده است، به كاربران اكيدا توصيه مي‌شود از بالابرها براي جابجايي افراد استفاده نكنند چراكه كاربري بالابرها صرفا حمل و جابجايي بار بوده و از لحاظ ايمني، استانداردهاي لازم براي جابجايي انسان را ندارد.

وي با برخي مواد آيين نامه بالابر در بهداشت حرفه اي و ايمني صنعتي اصفهان اشاره و خاطرنشان كرد:‌ به استناد ماده ۴۷ قانون كار، راننده يا كنترل كننده بالابر نبايد اجازه دهد كه كسي در روي بار سوار شده و يا به قلاب يا كابل‌هاي بالابر آويزان و يا با آن حمل شود.

عبديزدان با بيان اينكه ايمني بالابرها، بايد هر هفته بررسي شود و ظرفيت مجاز آن مشخص باشد، گفت: ماده ۲ قانون كار نيز عنوان مي‌كند كه حداكثر ظرفيت مجاز بالابر بايد از طرف كارخانه سازنده، به طور مشخص و خوانا بر روي هر دستگاه نوشته شود.

وي اظهار كرد: بر اساس ماده ۳ اين قانون، در تمام بالابرها بلند كردن بار بيش از ظرفيت مجاز ممنوع است؛ ماده ۱۱ قانون كار تاكيد مي‌كند، بالابر بايد مجهز به ترمزهاي حفاظتي باشد و اين ترمزها بايد طوري‌ تعبيه و محاسبه شده باشد كه بتواند باري معادل ۱.۵ برابر ظرفيت مجاز بالابر را نگهداري كند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار