برگزاری همایش مدیریت،تقاضاوبهره‌ وری آب

تنش آبی شدید در همدان نیازمند بهره‎گیری از روش‎های علمی برای مدیریت وضعیت فعلی منابع و مصارف آبی بوده و در این زمینه باید به همراهی و کمک مردم نیز تکیه کرد.
کد خبر: ۶۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲ 15 July 2015
 تنش آبی شدید در همدان نیازمند بهره‎گیری از روش‎های علمی برای مدیریت وضعیت فعلی منابع و مصارف آبی بوده و در این زمینه باید به همراهی و کمک مردم نیز تکیه کرد.

به گزارش تسنیم، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های چندین ساله و مستمر استان همدان را که به عنوان یک استان پرآب مطرح بود با مشکلات و تنش جدی آب مواجه ساخته، به گونه‎ای که تامین آب شهر همدان در نقطه سربه‌سر قرار دارد.

مماشات در زمینه حفظ منابع آبی در سال‎های گذشته و نادیده گرفتن حفاظت از این منابع امروز استان همدان را به سمتی بیابانی شدن سوق داده و متاسفانه برخی هنوز بر باور چند دهه پیش خود مبنی بر پرآب بودن همدان هستند.

این روزها که دغدغه بیشتر مسئولان کشور و استان همدان مسئله آب شده متاسفانه برخی اقدامات برای مدیریت وضعیت منابع آبی در حد شعار و تبلیغات بوده و اقدامات مناسبی در زمینه آموزش و فرهنگ‎سازی در جامعه در زمینه صرفه‎جویی صورت نگرفته است.

حال برگزاری همایشی علمی در صورت داشتن خروجی مطلوب می‏‌تواند بخش دولتی را در زمینه اجرای اقداماتی موثر و مطلوب در راستای مدیریت منابع آبی کمک کند که شاید این بخش با کم لطفی نیز روبه‎رو بوده است.

از این رو قرار است در ۱۶ مهر ماه امسال نخستین همایش ملی مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب در همدان برگزار شود تا شاید بتواند قدمی موثر در راستای اقدامات علمی و عملی در این زمینه بردارد.

دبیر اجرایی همایش ملی "مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب" در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان از برگزاری این همایش در ۱۶ مهر ماه امسال خبر داد و گفت: شرکت‌کنندگان مهلت دارند متن کامل مقالات خود را تا یک مهر ماه به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

حمیدرضا سماواتی با اشاره به اینکه نتایج داوری مقالات۴ مهر امسال اعلام می‎شود، افزود: آخرین مهلت ثبت‌نام در همایش مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب ۱۰ مهر ماه ۹۴ بوده و در سالن کنفرانس آب همدان برگزار می‎شود.

وی سایت همایش مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب " www.hamayeshco.ir" اعلام کرد و گفت: علاقمندان می‎توانند برای اطلاع از نحوه ارسال مقالات و ثبت‌نام در این همایش با شماره‎های ۰۹۱۸۷۰۷۶۶۲۹ و ۰۹۱۸۷۰۴۸۸۶۹ تماس بگیرند.

سماواتی تاکید کرد: بحران آب کشور، چالشی است که در حال حاضر گریبان‌گیر توسعه کشور شده و عواقب ناشی از آن، بازخوردها و عوارض اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی بسیاری را به همراه دارد.

وی عنوان کرد: عدم تعادل بین منابع و مصارف آب که در حال حاضر آسیب‌های ناشی از بحران آب را در کشور تشدید کرده بدون جامع‌نگری و همگرایی بخش‌های علمی و اجرایی کشور در حوزه آب، قابل حل نیست.

دبیر اجرایی همایش ملی "مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب" تاکید کرد: بی‌تردید نقش مهم متخصصان علمی و اجرایی حوزه آب در عبور از این بحران و یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن قابل چشم‌پوشی نبوده و به جرات می‌توان گفت تنها نگاه متعادل و چندگانه متخصصان است که می‌تواند منجر به ارائه راهکارهای مطمئن و پایدار عبور از این چالش ملی باشد.

وی افزود: بدون تردید ساده‌انگاری بحران آب و کم‌توجهی به دستاوردهای علمی محققان و متخصصان علوم و مهندسی آب، تاثیر بسزایی در عدم موفقیت طرح‌های بی‌شمار عبور از بحران آب کشور داشته است.

سماواتی بیان کرد: خلاهای بسیاری در زمینه آب و توسعه در بخش‌های علمی و اجرایی کشور حس می‌شود که شاید بتوان اساسی‌ترین این کمبودها را در عدم همگرایی بخش‌های علمی و در نتیجه در بخش اجرایی کشور در ارتباط با حوزه تخصصی آب دانست.

وی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون تلاش موفقی در گردآوری و حضور اکثریت مهره‌های مهم علمی و اجرایی حوزه آب کشور و دستاوردهای آنها به صورت متمرکز و هماهنگ صورت نپذیرفته است؛ این در حالی است که فعالیت‌های تخصصی علوم آب، آبیاری و آبادانی، قدمتی به مراتب طولانی‌تر از بسیاری از رشته‌های تخصصی دیگر دارد.

دبیر اجرایی همایش ملی "مدیریت، تقاضا و بهره‌وری مصرف آب" بیان کرد: حضور فعالانه و جدی متخصصان و محققان علوم آب و ارائه دستاوردهای علمی معتبر آنان در این کنگره، رسالت مهم تمامی اساتید، دانشجویان، مسئولین و دست‌اندرکاران رشته آبیاری و زهکشی و علوم مهندسی آب کشور است که بی‌شک قادر است بسیاری از تهدیدهای بحران آب را به فرصت تبدیل کند.

وی معرفی نوآوری‌ها و فناوری‌های کلیدی در مهندسی آب، آشنایی و دستیابی به آخرین دستاوردهای مدیریتی در منابع آب، معرفی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، انجمن‌های تخصصی و مهندسان مشاور، فراهم نمودن زمینه مناسب برای کنکاش و تبادل افکار و اندیشه‌های خبرگان علمی و صنعتی، تبیین جایگاه مدیریت تقاضای آب در کشور، شناخت مشکلات و چالش‌ها در ارتباط با اصلاح الگوی مصرف، آشنایی با علوم و فناوری‌های نوین در راستای مدیریت تقاضا و توسعه آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج الگوهای بهینه مصرف آب را از مهمترین اهداف این همایش برشمرد.

سماواتی درباره محورهای همایش نیز گفت: آب و محیط زیست، بحران آب، مدیریت منابع آب، بهینه‌سازی مصرف آب، بازیافت آب، بحران آب و خشکسالی، بحران آب و کشاورزی، بحران آب و هواشناسی، آب و فاضلاب، شبکه های آبیاری و زهکشی، آب و زمین شناسی و تکنولوژی تعدیل آب و هوا از محورهای اصلی این همایش هستند.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار