پاكروها به كمك حمل و نقل شهري يزد مي‌آيند

مسئول حمل و نقل پاک شهرداری یزد با اشاره به مزيت‌هاي استفاده از پاكروها در مقابل با مشكلات كنوني حمل و نقل شهري، از برنامه شهرداري براي توسعه ايستگاه‌هاي دوچرخه‌سواري در شهر و ايجاد ایستگاه‌های براي شارژ موتورسيكلت‌هاي برقي در يزد خبر داد.
کد خبر: ۶۲۶۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶ 03 July 2018

«مهدی شهریاری» با اشاره به اين كه فرهنگ دوچرخه‌سواري، يكي از فرهنگ‌هاي قديمي و اصيل در يزد است، بر حفظ اين اصالت تاكيد و اظهار كرد: یزدی‌ها اعم از روحاني تا بازاري از گذشته‌ها مانوس با دوچرخه‌ بوده‌اند و به همين دليل نيز از يزد به عنوان شهر دوچرخه‌ها يا شده است.

این مسئول در مورد ترویج فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد، بیان کرد: مناسبات فرهنگی مانند فرهنگ دوچرخه‌سواري می‌توانند پتانسیلی برای برگزاری همایش‌های اين ورزش باشد و با تاكيد بر مقوله‌هايي مانند محله محوری از این پتانسیل جهت ایجاد رقابت‌های لازم استفاده شود.

وی افزود: علاوه بر محلات شهرستان‌هایی مانند مهريز يا منطقه فهرج از توابع بخش مركزي يزد نيز اقدام به برگزاري سلسله همایش‌هاي دوچرخه‌سواری مي‌كنند يا شهرستان تفت به زودی میزبان اين برنامه‌هاست كه تاثير خوبي در حفظ اين فرهنگ و ترويج آن در بين عموم مردم دارد.

شهرياري استفاده از پاكروها را يكي از مناسب‌ترين شيوه‌هاي مقابله با معضلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی در شهرها دانست و گفت: شهرداری در اين رابطه باید به دنبال ایجاد تغییرات کلان در برنامه‌ها از جمله استفاده از پاكروها باشد.

وي با بيان اين كه دوچرخه از جمله پاكروهاي مناسب براي استفاده به عنوان حمل و نقل عمومی است، اذعان كرد: با اين حال اين وسيله براي پیمودن مسیرهای طولانی در زمان کوتاه مطلوب نيست لذا موتورسیکلت‌های برقی در اين رابطه طراحي شده كه قابلیت‌هاي بالایی دارند.

وی با اشاره به توان پايين قدرتي در اين موتورسيكلت‌ها كه حداكثر سرعت آنها را به 60 كيلومتر مي‌رساند را عامل موثري براي کاهش حوادث كنوني ناشی از تصادفات موتورسیکلت‌ها در شهر و آسيب‌هاي اين حوادث ترافيكي دانست.

اين مسئول با تاكيد بر لزوم توسعه مسیر پاکروها در شهر براساس طرح‌های تفصیلی، به معضل پلاک‌گذاری پاکروها نیز اشاره و تصریح کرد: پاکروها به عنوان وسایل حمل و نقل شهري نیاز به پلاک‌گذاری دارند كه البته اين موضوع در حال بررسي است.

وی در مورد ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاکروها جهت ترغيب شهروندان به استفاده از آنها نيز گفت: خرید اقساطی و ارائه تسهیلات می‌تواند عامل تاثیرگذاری در ترغیب به استفاده از انواع پاکروها باشد.

شهریاری از ایجاد ایستگاه‌های شارژ موتورهای برقی در استان خبر داد و گفت: براي افزایش استفاده از موتورسیکلت‌های برقی نیاز به محل‌هایی برای شارژ این وسايل در شهر است ،از این رو ایجاد چنين مكان‌هايي در دستور کار شهرداری قرار دارد.

وی با اشاره به فعاليت كنوني چهار ايستگاه دوچرخه در سطح شهر یزد، گفت: متاسفانه نحوه نادرست اجاره دوچرخه در اين ايستگاه‌ها باعث شده كه استقبال چندانی از آنها نشود لذا در نظر داريم با ساماندهي آنها، با همكاري اداره كل ثبت احوال ضمن تاييد هويت افراد از طريق سامانه‌هاي برخط، تنها هزينه ناچيزي بابت اجاره دوچرخه از افراد اخذ شود.

وی ادامه داد: قرار است كه ایستگاه‌های دوچرخه نیز به صورت شبکه‌ای فعال شوند تا افراد بتواند در هر ایستگاه نزدیک، دوچرخه را تحويل و در نزديك‌ترين ايستگاه به مقصد دوچرخه خود را تحویل دهند.

مسئول حمل و نقل پاک شهرداری یزد از برنامه‌ريزي براي افزايش 20 ایستگاه دوچرخه در شهر يزد با بیش از 600 دستگاه دوچرخه خبر داد و گفت: در نظر داريم تا اپراتور در این ایستگاه‌ها حذف و سامانه‌هایی به روز جایگزین شود.

شهرياري با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در زمینه ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه، بیان کرد: نرم‌افزارهای مورد نظر غیرایرانی و هزینه‌بر هستند که هم‌اکنون در تهران و چندین شهر کشور به صورت پایلوت فعال شده‌اند ولي تلاش داريم نرم‌افزارهای بومی با مشارکت دانشجویان یزدی ابجاد كنيم.

 

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار