مددکاران، محور میانجیگری در دنیا

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه مددکاران اجتماعی کسانی هستند که می‌توانند در نهادینه کردن امنیت پایدار جامعه موثر باشند، گفت: باید از ظرفیت‌های اجتماعی غیرقضایی برای بخش اجتماعی استفاده شود چراکه محور میانجیگری در دنیا مددکاران هستند.
کد خبر: ۶۷۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۳ 25 October 2018
سیدحسن موسوی‌چلک با بیان اینکه مددکاران در نهادینه کردن امنیت پایدار جامعه مؤثرند، گفت: باید از ظرفیت‌های اجتماعی غیرقضایی برای بخش اجتماعی استفاده شود

به گزارش فارس، موسوی‌چلک در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نظام آموزشی کشور تنها ۵ درصد از رویکرد طرح‌های نوین مددکاری را جوابگو است، اظهار کرد: در سیاستگذاری‌ها و ساختار اجرایی کشور شاهد تغییراتی در حوزه مددکاری هستیم، اما فاصله بسیار زیادی با ساختار مددکاری اجتماعی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۸ تحول ساختار مددکاری را در کشور آغاز کرده‌ایم که در ۱۰ سال اخیر بر روی این مولفه بیشتر کار شده است، افزود: هیچ همایش مشکل‌محوری را در این سال‌ها برگزار نکرده‌ایم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه کلمه سیاستگذاری مددکاران اجتماعی توسط خود مددکاران اجتماعی بنا نهاده شده است، گفت: ایجاد سلامت اجتماعی یکی از مأموریت‌های اصلی مددکاران اجتماعی است که در تلاشیم در دنیا یک تعریف جدید و گسترده‌تر در این زمینه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مددکاری اجتماعی جای کار بسیار زیادی وجود دارد، ادامه داد: حال و روز حوزه اجتماعی زیاد مطلوب نیست و برای خروج از این شرایط باید همه با حس مسؤولیت همکاری کنند.

موسوی‌چلک تصریح کرد: در حوزه اجتماعی برای هر مسأله موضوع و مشکل اجتماعی نباید اولین اقدام به سمت و سوی دادگاه و کلانتری باشد.

وی با بیان اینکه آمار پرونده‌های قضایی ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: آمار اختلالات روانی کشور طبق اعلام وزارت بهداشت ۲۳ تا ۲۵ درصد است.

*افزایش خشم از معضلات سکونتگاه‌های غیررسمی است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه در حدود ۲۱ میلیون از جمعیت کشور در محلات ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند، اضافه کرد: یک چهارم جمعیت در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که حداقل‌های خدمات عمومی در بخش‌های مختلف به آن‌ها داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات سکونتگاه‌های غیررسمی، افزایش خشونت است، تصریح کرد: در جامعه‌ای که دادگاه و زندان آن رو به گسترش باشد به طور قطع این جامعه در حوزه مدیریت اجتماعی خوب انجام وظیفه نکرده است.

موسوی‌چلک با تأکید بر اینکه امنیت پایدار زمانی در جامعه به وجود می‌آید که پلیس دیده نشود، گفت: تک تک مردم با مشارکت و نظارت اجتماعی باید در جامعه موثر باشند چراکه با این همکاری شفافیت، اعتماد و حس مسؤولیت در جامعه ایجاد می‌شود.

وی ایجاد امید اجتماعی را مهم خواند و خاطرنشان کرد: باید در این زمینه در جامعه فرهنگ‌سازی شود و باید در حوزه اجتماعی با مردم صادقانه صحبت کنیم و از بیان حقایق اجتماعی نهراسیم.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه مددکاران در بخش‌های مختلف اجتماعی باید ورود کنند، گفت: مشارکت و مسؤولیت اجتماعی زمینه‌ای برای ایجاد رفاه اجتماعی و امنیت در جامعه است.

وی ادامه داد: ما نیازمند ایجاد و افزایش ظرفیت‌هایی، چون مشارکت مردمی در امور فرهنگی و اجتماعی هستیم و بزرگ کردن سازمان‌های حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی خواسته یا ناخواسته یعنی ضعف مسؤولیت اجتماعی.

موسوی‌چلک با اشاره به اینکه ورود دولت در برخی امور فرهنگی و اجتماعی دانسته یا نادانسته وابستگی را در حوزه اجتماعی تقویت کرده است، یادآور شد: متأسفانه تنهایی اجتماعی و فاصله اجتماعی ایجاد شده که در برخی مواقع حوزه اجتماعی را زمین‌گیر کرده است.

وی با بیان اینکه با رویکرد سیاسی- امنیتی هیچگاه واقعیت‌های اجتماعی گفته نشده است، گفت: مقام معظم رهبری در دو سال اخیر با ورود جدی به حوزه آسیب‌های اجتماعی اشاره کردند که در این حوزه ۲۰ سال عقب افتاده‌ایم پس باید کار بیشتر و جدی‌تر انجام شود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه متخصصین حوزه اجتماعی باید برای رفع مشکلات اجتماعی پیش قدم شوند، ادامه داد: امروزه مسؤولیت‌پذیری، نظارت اجتماعی، نشاط و شادابی اجتماعی و امنیت ذهنی نسبت به گذشته کاهش یافته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار