محمد محسنی با اعلام این خبر اظهار کرد: این محموله شامل 510 تن خرده سنگ و گچ و 900 تن میلگرد است که توسط 26 دستگاه واگن وارد بندر خرمشهر شد.
وی افزود: محموله گچ و خرده سنگ که به ترتیب از مبدأ سمنان و الیگودرز به بندر خرمشهر وارد شده توسط شناور به مقصد کویت و محموله میلگرد نیز که از اندیمشک به این بندر منتقل شده به کشور عراق صادر میشود.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: همه زیرساختهای لازم برای فعالیت ناوگان ریلی و حمل بار در بندر خرمشهر فراهم شده است و در صورت وجود تقاضای حمل بار از طریق ریل، این بندر آمادگی جابهجایی انواع کالا به نقاط مختلف را دارد.
محسنی ادامه داد: شبکه سراسری راهآهن جمهوری اسلامی که از طریق اهواز به بندر خرمشهر متصل است، امکان برقراری ارتباط با کشورهای آسیای مرکزی، عراق و ترکیه را نیز میسر میسازد.
وی با بیان اینکه بندر خرمشهر قدیمیترین بندر متصل به شبکه ریلی کشور است، یادآور شد: پایانه جدید ریلی بندر خرمشهر در سال 93 با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد ریال، مجهز به 2/2 کیلومتر خط آهن، 7 هکتار محوطه بارانداز، سیستم باسکول دینامیکی با قابلیت حمل انواع کانتینر، مصالح ساختمانی و مواد جامد به منظور بهرهوری مناسب از سیستم حمل و نقل چند وجهی این بندر به بهرهبرداری رسید.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر صرفهجویی در زمان، ارزان و به صرفه بودن، کاهش تصادفات جادهای، کاهش آلودگی زیست محیطی و حفظ تنوع و انعطاف در چرخه تأمین لجستیک داخلی را از جمله مزایای حمل ریلی دانست.
به گفته محسنی ریل پایه کردن بنادر با توجه به سیاستهای برنامه ابلاغیه ششم توسعه و رویکرد وزارت راه و شهرسازی مبنی بر افزایش سهم ریلی بنادر، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک اصل مهم مورد توجه و تأکید قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: به همین منظور طی جلسهای در 4 مهرماه سال جاری مشکلات حمل و نقل ریلی و راهکارهای فعالسازی دوباره آن در بندر خرمشهر با حضور مسؤلان راهآهن، گمرک، سازمان بنادر، بندر خرمشهر، جمعی از شرکتهای بهرهبردار و صاحبان کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر ابراز امیدواری کرد راهاندازی دوباره ناوگان ریلی بندر خرمشهر، توسعه اقتصادی و رونق اشتغال در این منطقه را فراهم سازد.
منبع: ایسنا