تغذیه مناسب، پیری مغز را به تاخیر می اندازد

محققان علوم پزشکی در دانشگاه راش آمریکا اعلام کردند با استفاده از رژیم غذایی مناسب، می توان پیری مغز را تا هفت سال و نیم به عقب انداخت و از ابتلا به بیماری آلزایمر، جلوگیری کرد.
کد خبر: ۷۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۰ 06 August 2015
 محققان علوم پزشکی در دانشگاه راش آمریکا اعلام کردند با استفاده از رژیم غذایی مناسب، می توان پیری مغز را تا هفت سال و نیم به عقب انداخت و از ابتلا به بیماری آلزایمر، جلوگیری کرد.

به گزارش تابناک یزد، دانشمندان با انجام آزمایش های گوناگون بر روی گروهی از افراد سالخورده که سن متوسط آنان 81 سال بود دریافتند کسانی که رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی ضد فشار خون ( موسوم به رژیم دش DASH ) دارند، کمتر به بیماری آلزایمر و پیری مغز مبتلا می شوند.
محققان می گویند ترکیب غذایی سالم که آن را رژیم مایند MIND  نام نهاده اند، شامل مصرف غذاهای سالم است.
رژیم مدیترانه ای یک رژیم مشخص و ثابت نیست. نحوه پخت غذا در کشورهای مدیترانه ای مثل یونان، ایتالیا، اسپانیا، جنوب فرانسه، ترکیه و تونس متفاوت است ولی به طور کلی غذای روزانه آنها بر اساس غلات ( عموماً نان، ماکارونی، برنج و گندم پرک شده )  میوه تازه و خشک شده،  سبزیجات و غلات، روغن زیتون، سیر و دیگر ادویه ها و طعم دهنده های گیاهی، دانه ها، ماهی و سایر غذاهای دریایی تعریف می شود.
مصرف محصولات لبنی تخمیری مثل پنیر و ماست در این رژیم غذایی بالاست ولی شیر و کره به مقدار کمتری مصرف می شود. مصرف گوشت نیز کم است. شیرینی ها نیز در مواقع خاصی مصرف می شوند.
این برنامه غذایی حاوی مقدار کمی چربی اشباع و چربی غیر اشباع با چند باند مضاعف است، زیرا عمده چربی آن از روغن زیتون و دانه های روغنی تامین می شود که عمدتاً حاوی روغن های غیر اشباع با یک باند مضاعف هستند.
میزان کم چربی اشباع در رژیم مدیترانه ای، مهم ترین نقطه قوت و مثبت آن است،این تحقیق وسیع نشان داد با افزایش مصرف روغن های اشباع ، آمار مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی به وضوح افزایش می یابد.
در همین زمان، افرادی که رژیم مدیترانه ای را مصرف کرده بودند، خصوصاً ساکنین جزیره Crete در یونان، کمترین میزان سکته و بیماری های قلبی را داشتند.
دکتر کلیر موریس، از دانشگاه راش می گوید ترکیب غذایی مایند شامل غذای مدیترانه ای و غذای ضد فشار خون بالا، در واقع روند تخریب سلول های مغزی را به تاخیر می اندازد.


خبرگزاری صداوسیما
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار