تجربه مدیریت کرونا در خوزستان و تدابیر کشوری اتخاذ شده

تاملی در افزایش آمار مبتلایان به کرونا در خوزستان
کد خبر: ۸۴۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶ 25 April 2020

در روزهای اخیر شاهد افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان خوزستان بوده ایم. اگرچه یکی از دلایل افزایش این آمار، آغاز به کار آزمایشگاه های جدید و در نتیجه افزایش بیماریابی بوده است(که اتفاقی امیدوارکننده است) اما بنظر می رسد اجرای سیاست عمومی جدید دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر کاهش برنامه های فاصله گذاری فیزیکی و گشایش مجموعه‌هایی که پیشتر با محدودیت هایی روبرو شده بودند و همچنین آزاد شدن امور عبور و مرور درون و برون شهری، مهمترین دلیل افزایش آمار مراجعان و مبتلایان در روزهای اخیر بوده است.
این وضعیت نشان می دهد که تدابیر اتخاذ شده در استان خوزستان از اواسط اسفندماه ۹۸ برنامه موفقیت‌آمیزی بوده و باعث مدیریت مناسب و کنترل شیوع بیماری در استان شد اما سیاست عمومی دولت در سطح کشور و گشایش های جدیدی که در روند امور روزمره ایجاد گردیده باعث شده تا مراودات و رفت و آمدها و تراکم جمعیت نیز افزایش پیدا کند و به همین دلیل از این پس شاهد افزایش آمار خواهیم بود.


در شرایطی که از اوایل اسفند ماه در برخی از استان ها شاهد سیر سریع شیوع ویروس کرونا بودیم و در مواردی بیمارستانها و مراکز درمانی را یارای پاسخگویی به مراجعان و مبتلایان نبود و شاهد بحران در آن استانها بودیم ولی در استان خوزستان با دستور استاندار، شاهد اقدامات و تدابیر مناسب و در مواردی منحصر بفردی بودیم که باعث شد خوزستان حتی در مقایسه با استانهایی چون لرستان که از وسعت و جمعیت کمتری برخوردار است وضعیت بهتری داشته باشد. گرچه استانهایی چون اصفهان، یزد، قم و استانهای شمالی شاهد حرکت بسمت وضعیت قرمز بودند اما محدودیت ها و اقدام قاطعی که در خوزستان انجام شد باعث مدیریت شیوع بیماری گردید. استاندار خوزستان شخصا روند و وضعیت بیماری در شهرهای مختلف استان را پیگیری می نمود.

در هر حال بنظر می رسد ازین پس با سیاست هایی که در سطح ملی اتخاذ گردیده و استانها ناچار به اجرای آندهستند در روزهای آینده شاهد افزایش میزان مبتلایان خواهیم بود.


بنظر می رسد دولت می بایست دست مدیریت استانها را در اتخاذ تصمیمات اقتضایی باز بگذارد و با نوعی مدیریت اقتضایی، شرایط خاص ایجاد شده را سپری کنیم.


تجربه مدیریتی کرونا در خوزستان نشان می دهد هر چقدر مدیران و متولیان امور با جدیت بیشتر و اتخاذ تدابیر لازم برای شکستن زنجیره انتقال ویروس با مساله برخورد کنند، شاهد شرایط بهتری در کنترل بیماری خواهیم بود ولی باید توجه کنیم اتخاذ یک سیاست عمومی در سطح کشور و ایجاد گشایش ها در امور روزمره و افزایش رفت و آمدها می تواند کشور را تا مدت های مدیدی درگیر و گرفتار این بیماری نگه دارد.

برهمین اساس لازم بنظر می رسد با تجدیدنظر در تصمیمات روزهای گذشته، دولت همچنان محدودیت هایی را برای کاهش سطح تماس افراد جامعه و شکستن زنجیره انتقال را در دستور کار قرار بدهد. گرچه چنین تصمیماتی تلخ و دشوار است اما چاره ای نیست جزآنکه با این واقعیت تحمیلی مدبرانه برخورد کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار