ذخایر گندم کشور به ۶.۵ میلیون تن رسید

دبیر هیئت دولت با اشاره به‌کاهش ۲.۶ دهم میلیارد دلاری تراز کشاورزی، از افزایش ذخایر گندم کشور به ۶ و نیم میلیون تن خبر داد.
کد خبر: ۸۵۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 30 August 2015
 به گزارش تابناک یزد، محسن حاجی‌میرزایی اظهار داشت: بحث اقتصاد مقاومتی یکی از مسائلی است که مد نظر مقام معظم رهبری قرار دارد و به صورت جدی بر آن تاکید دارند.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی انتخاب راهبردی دولت تدبیر و امید است و ما به‌دلایل مختلف و از زوایای گوناگون، تنها راه دستیابی به‌حد معینی از پایداری و رشد و توسعه را در گرو اهتمام به اقتصاد مقاومتی می‌دانیم.

دبیر هیئت دولت ادامه داد: هفته دولت زمان خوبی است که از این زاویه هم فعالیت‌های دولت را بررسی کنیم و ببینیم دولت چقدر توانسته اقتصاد کشور را مقاومتی کنیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: اگر شاخص استقلال اقتصادی را به‌عنوان یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی یک دغدغه ملی و آرمانی بدانیم، باید بررسی کنیم که در کجای کار قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: در زمانی ما بیشترین آسیب‌ها را به اقتصاد کشور وارد کردیم و در شرائطی اقتصاد به این دولت رسید که فاقد خصیصه‌های پایداری، خوداتکایی و مقاومتی است.

دبیر هیئت دولت با اشاره به اینکه رویکرد خودکفایی یکی از مسائلی است که در ارتباط با استقلال اقتصادی در کشور مطرح بود، گفت: این رویکرد در حال حاضر تقریبا منسوخ شده، چرا که در بعضی از کالاها صرفه تولید نداریم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: رویکرد دوم که در این سال‌ها رویکرد غالب بوده، این است که ما از ذخایر نفت و گاز استفاده کرده و از محل درآمد آنها کالا خریداری و وارد می‌کنیم و امورات زندگی خود را می‌گذرانیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دوم در زمانی که قیمت نفت و گاز بالا رفته، گسترش پیدا کرده، گفت: بلایی از این موضوع بر کشور وارد شده که هنوز اعماق این مصیبت آشکار نشده است.

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: الگوی سومی که ما فکر می‌کنیم درست و منطبق به اقتصاد مقاومتی است، الگوی خود اتکایی است، در این الگو باید دخل و خرج کشور منهای نفت را تراز کنیم.

حاجی‌میرزایی افزود: در این حالت، تراز دریافت‌ها و پرداخت‌های غیر نفتی کشور را مثبت می‌کنیم و در این صورت کشور می‌تواند خوداتکا شده و روی پای خود بایستد.

وی با اشاره به اینکه کشور باید به شرایطی برسد که بتواند تعاملات خود را با دنیای پیرامون مدیریت کند، گفت: در طول دهه هشتاد، تولید ما 5 و چهاردهم رشد کرده، ولی واردات ما 18 درصد رشد کرده است.

دبیر هیئت دولت افزود: یکی از نقطه‌های اتکای این دولت از ابتدای کار این بوده که جریان اقتصاد را به‌گونه‌ای سازماندهی کند که در آن پایداری ایجاد شود.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: زمانی که رشد صادرات کالاهای غیر نفتی ما در سال 93، به میزان 19 درصد رشد پیدا می‌کند نشان دهنده این است که ما در حال تحقق این الگو هستیم.

وی افزود: با این وجود، برای رهایی از ابتلایی که این چنین پایه‌های اقتصاد کشور را سست کرده است، به‌دلیل اینکه در طول زمان اتفاق افتاده، نیازمند تدابیر و تلاش‌های بسیار گسترده‌ای هستیم.

دبیر هیئت دولت خاطرنشان کرد: هر چقدر که ما بتوانیم سهم نفت را در اقتصاد و هزینه‌های عمومی کشور کاهش دهیم و آن را متوجه زیرساخت‌های اساسی کشور کنیم، مسیر بهتر و مناسب‌تری است.

حاجی‌میرزایی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با ثبات اقتصادی، گفت: ثبات اقتصادی برای بازیگران اقتصاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در صورتی که ثبات خوبی در این زمینه داشته باشیم، میزان سرمایه‌گذاری هم افزایش پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث کشاورزی، تراز منفی را 2 و شش دهم میلیارد دلار کاهش دهیم و شش و 6 دهم درصد تولیدات کشاورزی هم افزایش پیدا کرده است.

دبیر هیئت دولت با اشاره به اینکه اگر قیمت گندم در خارج از کشور هم مفت شود، ترجیح می‌دهیم آن را از داخل خریداری کنیم، ادامه داد: در سال 92 خرید گندم توسط دولت 4 و هشت دهم درصد بوده و در سال 94 به هشت میلیون تومان افزایش پیدا می‌کند.

حاجی‌میرزایی افزود: وقتی دولت را تحویل گرفتیم، ذخایر گندم کشور 540 هزار تن بوده ولی الان این ذخیره به شش و نیم میلیون تن افزایش پیدا کرده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار