تفسیر المیزان یک مزیت و برتری ویژه دارد، اینکه سوره‌های اول قرآن به‌شکلی پراکنده و با مضامین مختلف معنایی نازل شده که تفسیر این آیات به‌تبع نمی‌تواند نظم خاصی داشته باشد، اما هنر علامه طباطبایی تفسیر آیات پراکنده به روشی منسجم بود که سبب شده تا دوست و دشمن به بی‌نظیر بودن آن اعتراف کنند.
کد خبر: ۱۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۴ 03 March 2015

همزمان با آخرین روز مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز، همایش ملی «علامه طباطبایی و قرآن» با حضور اندیشمندان حوزه علوم و تفسیر قرآن در دانشگاه تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما ، حجت الاسلام سیدشهاب الدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی امروز درافتتاح ای  همایش ملی «علامه طباطبایی و قرآن» در تبریز اظهار داشت: علامه طباطبایی به شمس الوحی تبریزی مشهور است و تفسیر المیزان علامه شهره جهانی دارد.

وی با بیان این‌که به اذعان همگان تفسیری مانند تفسیر المیزان نوشته علامه طباطبایی نوشته نشده است، خاطرنشان کرد: عمق معانی و تفاسیر زیبای قرآن با تفسیر المیزان تجلی یافته است.

حجت الاسلام حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه گزارشی از سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در تبریز اظهار داشت: این مسابقات با شرکت 470 نخبه قرآنی از ششم اسفند آغاز شد که امروز با شناخت نفرات برتر در رشته های حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم در تبریز به پایان رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با بیان این‌که در این دوره از مسابقات بیش از 200 محفل قرآنی با حضور قاری مصری و قاریان برجسته کشور برگزار شد، گفت: کارگاه‌های متعدد آموزشی، همایش «شهریار و قرآن کریم» و همایش «علامه طباطبایی و قرآن کریم» از برنامه‌هایی بود که به بهانه سی و هفتمین دوره مسابقات در استان آذربایجان شرقی اجرا شده است.

حجت الاسلام حسینی ضمن قدردانی از مشارکت و همفکری پیشکسوتان، اساتید قرآنی و قاریان و حافظان قرآن کریم در برگزاری هر چه بهتر این مسابقات خاطرنشان کرد: این مسابقات با رویکردی آموزشی، تربیتی، ترویجی و تبلیغی برگزار می‌شود، ضمن این‌که مسابقات زمینه ای را فراهم کرد تا مردم بتوانند از فضایل آن بیش از پیش بهره مند شوند.

این روزها شهر تبریز با عطر قرآن معطر و آکنده شده است

همچنین محمدرضا پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز در سخنانی با اشاره به شخصیت قرانی علامه طباطبایی اظهار داشت: این روزها شهر تبریز با عطر قرآن معطر و آکنده شده است و دانشگاه تبریز برای بی بهره نماندن ازاین فضای معنوی این همایش که از برنامه های جنبی سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن در تبریز است را برگزار می کند.

هنر ارزشمند علامه انسجام بخشی در تفسیر قرآن بوده است.

به گزارش خبرنگار ما ، آیت الله سیدعلی اکبر قریشی، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری و از شاگردان علامه طباطبایی به عنوان میهمان ویژه همایش ملی «علامه طباطبایی و قرآن» در تبریز  اظهار داشت: هنر ارزشمند علامه انسجام بخشی در تفسیر قرآن بوده است.

وی با بیان این‌که تفسیر المیزان علامه طباطبایی به اعتراف دوست و دشمن بی نظیرترین تفسیری است که تاکنون در جهان اسلام ارایه شده است، خاطرنشان کرد: مزیت تفسیر المیزان و تفسیر احسن الحدیث علامه طباطبایی جامع، کامل به ویژه انسجام و متناسب بودن در سراسر تفسیر هر سوره از قرآن مجید دارد.

نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: تفسیر المیزان یک مزیت و برتری ویژه دارد، اینکه سوره‌های اول قرآن به‌شکلی پراکنده و با مضامین مختلف معنایی نازل شده که تفسیر این آیات به‌تبع نمی‌تواند نظم خاصی داشته باشد، اما هنر علامه طباطبایی تفسیر آیات پراکنده به روشی منسجم بود که سبب شده تا دوست و دشمن به بی‌نظیر بودن آن اعتراف کنند.

وی افزدو: آن عالم بزرگوار دریایی از علم و معرفت بود، علامه در فلسفه نظیر نداشته و ندارد و در عرفان نیز از برترین‌های جهان اسلام است که تفسیر المیزان او شهره خاص و عام بوده و مواردی علاوه بر انسجام آیات در آن رعایت شده که در هیچ تفسیر دیگری نمی‌توان آثاری ازآنها را پیدا کرد.

مفسر تفسیر احسن الحدیث و قاموس قرآن در بخش دیگری از سخنان خود با بیان ویژگی های شخصیتی و اخلاقی علامه طباطبایی(ره) یادآور شد: علامه طباطبایی، علامه امینی و علامه جعفری افتخار منطقه آذربایجان هستند، علامه طباطبایی از بزرگان عرفان ایران و جهان بوده و تواضع آن عارف بالله مثال زدنی است.

آیت‌الله قریشی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سال‌ها پیش در جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل، صهیونیسم غاصب توانست در عرض شش روز، سه کشور اسلامی مصر، سوریه و اردن را شکست داده و به کانال سوئز، قنیطریه و مسجدالاقصی تسلط یابد.

وی افزود: آنچه که مسلم است این بود که در این جنگ قرآن شرکت نکرد و به همین دلیل بود که مسلمانان شکست خوردند؛ چراکه اگر قرآن در وجود مبارزان آن مبارزان رسوخ کرده بود مطمئنا پیروز نهایی از آن مسلمانان می‌شد، چنانچه بعد از گذشت سال‌ها و وقوع جنگ 33 روزه، جوانان مسلمان با تمسک به قرآن ابهت و هیمنه شکست‌ناپذیری اسرائیل را درهم شکستند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که تربیت جوانان با قرآن و نماز، انقلاب اسلامی را بیمه خواهد کرد، تصریح کرد: مسؤولان جمهوری اسلامی ایران نیز به هر میزان برای ورود قرآن به بطن زندگی جوانان و خانواده‌های ایرانی هزینه کنند، سرمایه‌گذاری است؛ چراکه به‌طور حتم تهاجم فرهنگی در برابر قرآن نمی‌تواند دوام بیاورد و شکست‌پذیر است

گفتنی است، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی، صاحب تفسیر المیزان سال 1282 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد و پس از تحصیلات مقدماتی در سال 1304 شمسی رهسپار نجف شد و ده سال در آن مرکز جهانی علوم اسلامی به تکمیل معلومات خود پرداخت و نزد استادانی مانند نائینی، کمپانی و بادکوبه‏ای دروس بالای فقه و اصول و فلسفه را خواند.

همچنین ریاضیات را نزد سیدابوالقاسم خوانساری و اخلاق و عرفان علمی و تفسیر قرآن را از محضر حکیم و عارف وارسته، حاج میرزا علی آقای قاضی طباطبایی آموخت و در سال 1304 علامه طباطبایی برای گذراندن مراتب عالی دروس حوزوی، به همراه همسر و فرزند نورسیده‏اش عازم نجف اشرف شد.

علامه سیدمحمدحسین طباطبایی تبریزی در اواخر اسفند سال 1324 از تبریز به قم مهاجرت کرد و از سال 1325 شمسی دروس تفسیر خود را در قم آغاز و آنچه را که در آن جلسات گفته می شد، مکتوب می ساخت تا اینکه نخستین جلد المیزان درسال 1334 منتشر شد و نگارش این تفسیر شگرف حدود 17 سال به طول انجامید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار