مدیر سازمان حج و زیارت استان فارس گفت: آمارهای اعلام شده در خصوص حجاج اعزامی از استان فارس که در شمار حادثه‌دیدگان منا قرار دارند، نسبت به آخرین اخبار منتشر شده، تغییری نداشته است./در نشست ستاد هماهنگی امور جانباختگان حادثه منا تصمیم هایی از قبیل استقبال رسمی از پیکر جانباختگان در فرودگاه بین المللی شیراز ، تشکیل کمیته ای به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس در خصوص برنامه ریزی لازم و مناسب برای چگونگی مراسم استقبال و یادبود گرفته شد.
کد خبر: ۱۰۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۰ 27 September 2015
تابناک فارس:
آمار کشته شدگان،مصدومین و مفقودین فارس در فاجعه منا/برنامه ریزی برای استقبال از پیکر جانباختگان/نامه های سرگشادی شورای شهر شیراز و بسیج دانشجویی فارس

آمار کشته شدگان استان فارس در فاجعه منا


علیرضا زینلی؛مدیر سازمان حج و زیارت استان فارس گفت: آمارهای اعلام شده در خصوص حجاج اعزامی از استان فارس که در شمار حادثه‌دیدگان منا قرار دارند، نسبت به آخرین اخبار منتشر شده، تغییری نداشته است.

وی گفت: ستاد ویژه رسیدگی به وضعیت حجاج استان فارس در حال پیگیری است و به زودی تشکیل می‌شود.

به گفته زینلی اجساد کشته‌های استان فارس در واقعه دلخراش رمی‌جمرات از شش مهرماه به بعد تحویل داده می‌شوند.

وی اضافه کرد: همکاران ما در سازمان حج و زیارت در حال پیگیری هستند تا هر چه سریع‌تر وضعیت حجاج مشخص شود.

مدیرکل حج و زیارت فارس در عین حال تصریح‌کرد:‌ مابقی حجاجی که از استان فارس به خانه خدا اعزام شده‌اند از هفت تا 14 مهرماه به وطن باز می‌گردند.

به گزارش ایسنا، امسال از استان فارس بالغ بر 3000 نفر به حج مشرف شده‌اند.

پیش از این آمار کشته‌شدگان استان فارس در فاجعه منا 16 نفر اعلام شده بود که برابر اخبار اعلامی، با اضافه‌شدن تعداد مصدومان و مفقودان، این آمار به 40 نفر رسید.

ستاد هماهنگی امور جانباختگان حادثه منا

مهندس افشانی عصر شنبه در نخستین نشست ستاد هماهنگی امور جانباختگان حادثه منا در محل استانداری فارس ضمن عرض تسلیت این ضایعه دردناک به خانواده های جانباختگان افزود: امید است که به فضل الهی مصدومین این حادثه شفا یافته و بزودی خبر سلامتی مفقودین را دریافت کنیم .

وی با تاکید براین موضوع که باید به بهترین وجه ممکن به امور خانواده های جانباختگان رسیدگی شود اظهار داشت : در وهله نخست باید بطور دقیق مساله شناسایی پیکرهای جانباختگان انجام گرفته و در صورتی اطمینان حاصل شد به خانواده ها اعلام شود.

استاندار فارس بدون اشاره به آمار خاصی از جانباختگان و مفقودی ها افزود: زائران جانباخته از شهرستانهای شیراز ، سپیدان ، آباده ، لامرد ، کوار و کازرون می باشند .

مهندس افشانی از فرمانداران شهرستان های مربوطه خواست تا ضمن دیدار با خانواده جانباختگان و عرض تسلیت به تسکین آلام بازماندگان کمک کنند.

وی همچنین نسبت به سو استفاده برخی جریانات از طریق اخبار کذب و جهت دار ضد عربی هشدار داد و تصریح کرد: حرکت های احساسی به نفع کشور نیست و فاجعه رخ داده نباید باعث تهدید منافع ملی شود.

در خاتمه این نشست تصمیم هایی از قبیل استقبال رسمی از پیکر جانباختگان در فرودگاه بین المللی شیراز ، تشکیل کمیته ای به ریاست معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس در خصوص برنامه ریزی لازم و مناسب برای چگونگی مراسم استقبال و یادبود و نیز کمیته های فرعی دیگری به ریاست فرمانداران شهرستانهای مربوطه برای کمک رسانی به خانواده های جانباختگان در راستای تسکین آلام آنان در این نشست اتخاذ شد.

تا این لحظه شمار کشته شده گان حجاج ایرانی به بیش از 135 تن و بیش از 70 نفر زخمی اعلام شده است.

پیش از این نیز حادثه واژگون شدن جرثقیل در مسجدالحرام در شهر مکه به دلیل بروز توفان که جمعه شب بیستم شهریور 94 رخ داد موجب کشته شدن 107 نفر و زخمی شدن بیش از 230 نفر شد.
نامه های سرگشاده شورای شهر و بسیج دانشجویی

شورای اسلامی شهر شیراز با انتشار نامه سرگشاده‌ای خواستار پیگیری دقیق حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا توسط دولت به‌منظور جلوگیری از تضییع خون حجاج ایرانی شد.

شورای شهر شیراز با انتشار نامه سرگشاده‌ای خواستار دفاع دولت از حقوق شهروندان و حجاج ایرانی شد.

در این نامه آمده است: فاجعه‌ مصیبت‌بار منا ناشی از ضعف مدیریتی و بی‌کفایتی دولت سعودی بود که اندوهی بزرگ در جهان اسلام پدید آورد و عید ولایت مسلمین را به عزا تبدیل کرد.

اعضای شورای اسلامی شهر شیراز در متنی که منتشر ساخته‌اند، تصریح کرده‌اند: جان‌باختگان این حادثه مشمول کلام نورانی «و من یخرج من بیته مهاجرا الی الله و رسوله ثم یدرکه الموت فقد وقع اجره علی الله» هستند.

در این نامه همچنین بیان شده است: شورای شهر شیراز خواستار بررسی و پی گیری جدی و محکم این ضایعه توسط مسئولان کشور از طریق مراجع بین‌المللی و سازمان بین‌المللی کنفرانس اسلامی است تا اجازه ندهند خون حجاج هم‌وطن و حقوق حقه آن‌ها زیر بی‌تدبیری دولت سعودی و دشمنی‌های پنهان استکبار تضییع شود.

*************
در همین زمینه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های استان فارس نیز در نامه‌ای سرگشاده خطاب به دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی با توجه به اثبات عدم‌کفایت آل سعود در ادوار گذشته خواستار آن شد که مناسک حج توسط کمیته‌ای بین‌المللی با عضویت تمام کشورهای اسلامی برگزارشده و همچنین کمیته حقیقت‌یابی تشکیل و به ابعاد نهان و آشکار حادثه سقوط بالابر و فاجعه تأسف‌بار مِنا رسیدگی و حقوق قربانیان و خانواده‌هایشان را استیفا کند.


برچسب ها: تابناک فارس ، فاجعه ، منا ، مکه ، حج ، سعودی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار