نماینده ولی فقیه دراستان مرکزی گفت: در شـرایط عادی باید نرخ باروری این خطه ۲ و ۶ دهم باید اما اکنون حدود یک و پنج دهم است و این مهم بسیار نامطلوب است.
کد خبر: ۱۰۱۵۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰ 11 December 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی،آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی در همایش خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیرکبیر اراک افزود:شرایط استان مرکزی ازنظر نرخ باروری بحرانی است.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: این استان بر اساس مستندات موجود پس از گیلان پیرترین استان کشور محسوب می‌شود و روند کاهشی نرخ باروری در این خطه نگران کننده است.
وی افزود: مسئولان باید تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ دقیقی به‌ویژه در حوزه‌ سلامت، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای مراقبت، حفظ جوانی و افزایش جمعیت مولد استان انجام دهند و مردم و فعالان اجتماعی نیز باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند.
وی ادامه داد: مسئله نشاط در جامعه با مناسبات هر حوزه‌ فعالیتی درهم‌آمیختگی دارد و براین اساس باید زمینه را برای ازدواج جوانان و در نهایت افزایش نرخ باروری هموار کرد و تمامی لایه‌های مدیریتی کشور وظیفه دارند برای تحقق این مهم برنامه‌ریزی کنند.
امام جمعه اراک تاکید کرد: کشورهای پرجمعیت جهان از جمله چین، ایالت متحده آمریکا و روسیه با وجود شمر پرتعداد مردم نسبت به افزایش نرخ باروری در کشورهای خود برنامه‌ریزی می‌کنند و این رویه باید در کشور ایران نیز با شتاب بیشتری عملیاتی شود.
آیت‌الله دری نجف‌آبادی اظهار داشت: اقدامات انجام‌ شده در سال‌های اخیر چه در ابعاد اقتصادی و چه در ابعاد اجتماعی و سلامت موثر بوده اما و تاکنون نتوانسته در ترمیم کاهش رشد جمعیت اثربخشی باشد بنابراین بدنه مدیریتی و نهادهای مختلف به خصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نسبت به این مهم برنامه‌ریزی کنند.
وی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی به خصوص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وظیفه دارند نسبت به تهیه مسکن و اشتغال جوانان با هدف ازدواج و در نهایت افزایش نرخ باروری تلاش کنند و از طرفی مردم هم باید با اصلاح الگویمصرف و صرفه‌جویی و بسط این فرهنگ در لایه‌های مختلف جامعه، سطح انتظارات جوانان پایین و زمینه ازدواج ساده در کشور فراهم شود.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ادامه داد: در سال‌های گذشته اقدامات موثری در راستای سلامت خانواده و افزایش میانگین امید به زندگی در کشور انجام شده و ضرورت دارد اکنون در راستای افزایش نرخ باروری گام‌های اساسی برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار