تابناک--آیت الله احدی با نقل حدیثی نام حضرت فاطمه(س) را وحی دانسته و آن را قَدر معلومی معرفی کرد که در آیه ۲۲ سوره مرسلات آمده است.
کد خبر: ۱۰۱۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ 16 December 2021

به گزارش تابناک از بندرعباس؛ آیت الله مهدی احدی، فقیه، مفسر، فیلسوف و  استاد حوزه و دانشگاه در مراسم عزاداری ایام فاطمیه در بندرعباس که با مداحی حاج حسن شالبافان برگزار شد؛ اظهارداشت: رسم بنده در ایام فاطمیه این است که جایی نمی‌روم و قم می‌مانم علتش هم این است که هر شب مجلسی منزل یکی از علما با هم جلوس داریم و متن روایت را می‌خوانیم و بحث داریم و گریه می‌کنیم؛ این شب‌ها نه از فلسفه و نه از عرفان می‌گویم و فقط محدث هستم و از فقاهت اهل بیت(ع) خواهم گفت.
وی افزود: سلسله سند روایتی که می‌گویم بسیار قوی و موثق است و به یزید بن ملک ختم می‌شود؛ امام باقر(ع) فرمودند: نام فاطمه(س) مثل آیات قرآن وحی است؛ برایم خیلی جالب است که اسم فاطمه را وحی می‌دانند؛ لذا می‌فرمایند وقتی فاطمه ولادت یافت خداوند به ملکی وحی می‌کند نام حضرت را و این ملک جبرئیل است؛ در ادامه حدیث هست که زبان پیغمبر برای نام گذاری حضرت زهرا(س) بند آمده بود و نمی‌توانست حرف بزند و اسم برای دخترش انتخاب کند.
آیت الله احدی ادامه داد: هر کسی از بزرگان در واژه فاطمه برای بیان عظمت ورود کرده‌اند و ادبا از راه ادبیات، اهل لغت از طریق لغت به بیان کرامت پرداخته و کنکاش کرده‌اند تا از سفره حضرت زهرا(س) تناول کنند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: آقایانی که در علم ادب مسلط هستند می‌گویند اشتقاق ۳ قسم، کبیر، صغیر و اکبر است؛ اشتقاق صغیر این است که ترتیب حروف رعایت شود؛ اشتقاق کبیر این است که مرتب نیست اما حروف خودش را دارد اما اشتقاق اکبر این است که اکثر حروف را دارد و علمای اهل ادب مثال اشتقاق اکبر را مثال فَطَمَ و فَطَرَ می‌زنند و ائمه ما هم فرمودند که اسم فاطمه وحی بوده و از فاطر است همانکه علمای ادب گفته‌اند پس اگر زبان پیغمبر بند می‌آید حکمتی دارد و آن حکمت این است که باید اسمی برای حضرت زهرا(س) انتخاب شود که انبیا و اوصیا از آن خبر ندارند و اسم خاص است‌.
آیت الله احدی تصریح کرد: قول داده‌ام به حوزه علمیه قم که ۳۰ سال برایشان صحبت کنم و حتی یک شب صحبت‌هایم تکراری نباشد و امشب هم صحبت‌هایم تکراری نیست؛ کتابی به نام عَلّمه البیضا حدیثی از امام امام صادق(ع) در صفحه ۳۷ این کتاب آمده است که می‌فرمایند: فاطمه(س) ۹ اسم دارد که فقط در علم خداوند است و حتی پیغمبر هم آن را ندارد و این ۹ اسم جزو خزائن خداوند است و قَدَر معلومی که قرآن می‌گوید علامه حسن زاده آملی می‌فرمایند: با فاطمه شروع شده است.
وی ادامه داد: علامه حسن زاده آملی خیلی عاشق حضرت زهرا(س) بود و در ایام فاطمیه اتاقش کاملا سیاه پوش می‌شد؛ یک روز با بنده تماس گرفتند و فرمودند من دلم برای فاطمیه تنگ شده است نمی‌آیی برایم روضه بخوانی؟ رفتم منزلشان و روضه خواندم و این حدیث از امام صادق را خواندم که حضرت فرمود حضرت زهرا(س) از بس درد کشیده بودند مانند پوست استخوان شده بود؛ علامه حسن زاده از هوش رفتند و زمانی که به هوش آمدند باز هم درخواست کردند که این روایت را بخوانم و من آنجا از ایشان اجازه نقل این اتفاق را گرفتم و امشب برای شما نقل کردم.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: امام صادق علیه السلام فرمود: تمام مشکلاتتان را به فاطمه(س) عرضه کنید و به نام او استغاثه کنید و فریاد بزنید یا مولاتی فاطمه و اینجاس که حاجتتان برآورده می‌شود و به مقاصد خود خواهید رسید؛ بعد امام صادق گریه کرده و فرمود اگر یک جا مادرم در دسترس نبود به عمه جانم حضرت زینب(س) توسل پیدا کنید.
آیت الله احدی خاطرنشان کرد: در نهج البلاغه آمده است وقتی که کارد به استخوان رسید ملجأ و پناهگاه‌تان ما هستیم؛ نگاه آسمانی حضرت یک نگاه فیضی است که ذات حضرت الله به آن مباهات می‌کند بنابراین نباید این حضرت را دست کم بگیریم و همواره باید ایشان را وسیله‌ای برای تقرب خود بدانیم.
انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار