کتاب «دید از جاده» را باید از اولین تلاش های شهرسازانه در کاوش و تحلیل پدیده مهم خوانش ادراک انسان در حال حرکت در شهر و حومه آن قلمداد کرد.این منبع مهم تحلیل شهری توسط پرفسور لینچ، مایر و اپلیارد تالیف شده و به وسیله سیروان بهرامی ، شاهوکشاورزی و علیرضا محمود نیا ترجمه و از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی چاپ و روانه بازار گردید.
کد خبر: ۱۰۱۶۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ 18 December 2021
به گزارش تابناک کردستان، کتاب دید از جاده، خوانش جدیدی بر پایه اصول سیمیوتیک ارائه می‌دهد و این دیدگاه نه‌تن‌ها شکل بزرگراه‌ها را در برمی‌گیرد بلکه دگرگونی پنهان و حتی نقشی که فضا‌های مشخص و عناصر شهری در آن بر عهده دارند را نیز شامل می‌شود. در این جا، بزرگراه به ابزاری تبدیل می‌شود که وضوح ساختاری شهر را نمایان می‌کند و به شکلی هم‌زمان، پرسپکتیو‌های پی‌درپی و پویایی جدیدی از شهر را فراهم می‌آورد.
این اثر شامل موارد زیر است:
دیباچه مترجمان
دید از جـاده کتابی بسیار متمایز در میان مجموعه کتاب‌های کلاسیک طراحی شهری است. این تمایز را می‌¬توان در موضوع بدیعی که نویسندگان کتاب بدان پرداخته‌اند، ایده‌های خلاقانه تحلیلی مطرح شده که در زمان خود - و حتی اکنون نیز - پیش‌رو بودند و نویسندگان مشهور کتاب، دسته‌بندی کرد.
در این کتاب، موضوعی مطرح شده که پیشینه‌ای محکم در ورای خود نداشته است. تمرکز بر صحنه‌های دید از دید ناظر در حال حرکت و تبیین مفاهیم ادراکی حاصل از حرکت و فضا، خمیرمایه این اثر را شکل داده‌اند. ابزار‌های تحلیلی از طریق یادداشت‌برداری از احساسات ناظر راننده توسط گروه‌های تعیین شده، تدوین و دسته‌بندی و سپس تحلیل شده‌اند تا از نتیجه این برداشت‌های میدانی، اصول طراحی استخراج شود. در این کتاب همواره تأکید بر عدم استفاده صحیح از پتانسیل‌های منظری-ادراکی بزرگـراه‌ها و سایر گذر‌ها در ایجاد مطلوبیت و ارتقای کیفیت سفر و پدیده "رسیدن" به مکان بوده و دلایل این موضوع در جای‌جای آن، آورده شده است.
ازآنجاکه آزمودن ایده‌ها نقش مهمی در چارچوب فکری نویسندگان دارد، به دلیل آشنایی ایشان با شهر بوستون، کمربند بزرگـراهی این شهر که بخشی از آن در زمان تألیف کتاب به اجرا درآمده، موضوع مطالعه میدانی و بررسی ایده‌های به‌دست‌آمده، شده است.
در چند سال اخیر نیز، موضوعی تحت عنوان "معماری راه" به جهت تقویت کیفیت‌های منظری در راه‌های کشور و استفاده از پتانسیل‌های طبیعی در کنار فنون مهندسی و همکاری تخصص‌های مهندسی راه و معماری منظر، مدنظر قرار گرفته و شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز به تاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۹۶، مصوبه‌ای تحت عنوان" تدوین طرح جامع ساماندهی منظر راه‌های ایران (معماری راه) " به تصویب رسانیده است. امید است برگردان این کتاب مهم، بتواند مورداستفاده جامعه‌ی دانشگاهی و مدیران شهری قرار گرفته و گامی در تغییر نگاه "به جـاده" برداشته و نیز به تجدیدنظر جدی در اصول طراحی راه‌های کشور، یاری رساند.
از جنبه فراهم نمودن محتویات این اثر از آقای زندسلیمی تشکر نموده و همچنین از مجموعه‌ی جهاد دانشگاهی در خصوص چاپ کتاب قدردانی می‌گردد.
فهرست مطالب این کتاب شامل:
پیشگفتار ۱،
۱. فصل اول - منظر بزرگـراه ۵
تجربه بزرگـراه ۱۱
عناصر جلب بصری ۱۹
حس حرکت ۲۶
مسیر جـاده ۳۴
جابه‌جایی در میدان دید ۳۸
حس فضا ۴۵
مقیاس فردی ۴۹
کیفیت رسیدن ۵۱
مسیریابی ۵۶
معنا ۶۱
ریتم و تداوم ۶۵
توالی سکانس‌ها ۷۰
اهداف طراحی ۷۳،
۲. فصل دوم - شیوه ثبت سکانس‌های یک بزرگراه ۷۶
نت‌برداری انتزاعی از حرکت و فضا ۸۸
ثبت جهت‌یابی مسیر ۱۰۳،
۳. فصل سوم - تحلیل یک بزرگـراه موجود ۱۱۶
رسیدن به مرکز شهر بوستون از مسیر پل رودخانه میستیک ۱۲۵
دیاگرام‌های سکانس مبنا ۱۳۰
پیمایش بر آزادراه شمال شرق ۱۳۲
مروری بر پیمایش انجام شده ۱۵۵،
۴. فصل چهارم - شیوه‌های طراحی ۱۶۵
شکل ذهنی از بوستون ۱۷۶
روند طراحی ۱۸۸
اندازه و میزان خروج از مرکزیت رینگ ارتباطی ۱۹۵
جهت‌یابی در شبکه راه‌ها ۱۹۷
تثبیت مکانی تقاطع‌های اصلی بر مسیر پیشنهادی ۲۰۰
مسیریابی به شهر ۲۰۱
دیاگرام‌های حرکت و جابه‌جایی در فضا ۲۰۵
وتر ریوِروَی ۲۰۸
ساق سِنتر وی ۲۱۱
ساق کراسینگ ۲۱۴
کروکی‌های تفسیرپذیر ۲۲۰
محیط جـاده ۲۲۱
برخی مقایسه‌ها در طرح پیشنهادی مسیر مصوب بزرگـراه ۲۲۵
منظر شبانه ۲۳۶،
۵. فصل پنجم - نتیجه ۲۵۹
کتاب‌شناسی ۲۶۶
منابع عکاس‌ها ۲۷۰

بیوگرافی مترجمین
دکتر سیروان بهرامی
پژوهشگر و محقق در حوزه شهرسازی، دبیر علمی اولین همایش منطقه‌ای اقتصاد پنهان، دارای ۱۵ عنوان جلد کتاب، بیش از ۶۵ مقاله علمی در مجلات معتبر داخلی و خارجی و ۱۶ سال سابقه تدریس در مقاطع مختلف دانشگاهی، همچنین دارای پروانه اشتغال نظام مهندس، طراحی و نظارت در رشته شهرسازی و نیز فعالیت در مناصب دولتی و اجرایی از جمله: مشاور فنی شهردار سنندج، معاون مدیرکل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری می‌باشد.
مهندس شاهو کشاورزی
از سال ۸۶ در سازمان‌های دولتی و اجرایی مشغول به فعالیت گردید و علاوه بر تدریس در مقاطع مختلف دانشگاه‌های سطح استان، ایشان عضو نظام‌مهندسی ساختمان استان کردستان و دارای پروانه اشتغال، طراحی و نظارت در رشته‌های شهرسازی و معماری می‌باشد.
مهندس علیرضا استاد محمودنیا
درحال دفاع از رساله بعد دکتری دارای ۲ عنوان جلد کتاب، ۶ مقاله علمی، دارای سابقه تدریس در نهاد‌ها و مؤسسات و منابع اجتماعی، مشاوره و راهنمایی شهروندی، دارای سوابق مطالعات شهری و روستایی در مناطق مختلف و عضو هیئت‌مدیره شرکت مالی و حسابداری از سال ۹۰ تا کنون و از سال ۹۳ تا کنون در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تهران مشغول به تدریس می‌باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار