رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مسائل و مصائب استان بدون توجه به حوزه فرهنگ و هنر حل نمی‌شود و باید به این مهم توجه ویژه داشت.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵ 22 December 2021

مسائل استان بدون حوزه فرهنگ و هنر حل نمی شود

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، شریف اسلامی ظهر سه شنبه در آئین تجلیل از هنرمندان، در یاسوج افزود: هنرمندان استان در سال‌های اخیر درخشش چشمگیری در سطوح ملی و بین المللی داشته و جوایز مختلفی را به دست آوردند.

اسلامی اظهار کرد: حضور و موفقیت آثار و تولیدات حوزه هنری و هنرمندان استان در جشنواره‌های معتبر طی سال‌های اخیر نشان از استعداد بکر و توانمندی بالای جوانان استان دارد.

وی با اشاره به حضور انیمیشن حوزه هنری استان در بیش از ۵۰ جشنواره جهانی، افزود: در سال گذشته نیز در جشنواره هندوستان هشت اثر متعلق به حوزه هنری استان حضور داشت که در نهایت در این جشنواره موفق به کسب عنوان نخست در بخش انیمیشن شدیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه باید قدر این هنر و استعدادهای جوانان این دیار را دانست، اظهار داشت: استعدادهای بکری در استان داریم که در سالهای گذشته توجه مطلوبی به آن نشده و با وجود کمبودهای زیرساختی در حوزه فرهنگ و هنر، هنرمندان با استعدادهای ناب خود همچون گل بی منت بارون رشد کردند و شکوفه دادند.

رئیس حوزه هنری استان به اعتبارات اندک این نهاد اشاره کرد و گفت: اعتبارات فرهنگی به ۳٠٠ میلیون تومان در سال نمی‌رسد و این اعتبار در مقابل توانمندیهای هنرمندان استان و نیازها و توقعات آنان ناچیز است.

وی همچنین با اشاره به افزایش آسیب‌های اجتماعی و لزوم توجه ویژه به این موضوع اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی با شتاب رشد می‌کند و هنرمندان با هنر تأثیرگذار خود باید به کمک جامعه برای مهار آسیب‌ها بیایند.

اسلامی مقابله با محرومیت‌ها و آسیب‌ها و احیای فضیلت‌های بومی را مستلزم بهره مندی از زبان گویا و مانای هنر دانست و بیان کرد: هویت فرهنگی و بومی ما باید با هنر حفظ شود تا از گزند تهاجم فرهنگ‌های بیگانه در امان بماند.

اسلامی ضمن هشدار نسبت به تغییر ذائقه مخاطب از هنر فاخر و اصیل به سمت آثار مبتذل هنری در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: باید با تکیه بر ظرفیت هنرمندان متعهد به جنگ ابتذالی رفت که در کمین فرهنگ و هنر اصیل و مردمی است.

مسائل بدون هنر حل نمی شود/ تدوین سند زیست بوم فرهنگی استان

رئیس حوزه هنری استان همچنین از تدوین سند زیست بوم و نقشه تحول در حوزه هنری استان خبرداد و گفت: به زودی این اقدام به مرحله نهایی خواهد رسید و عملیاتی خواهد شد.

وی هنر و فرهنگ عشایری با تاکید بر روحیه حماسی استان را محور فعالیت‌ها دانست و افزود: از نظرات و ایده‌های هنرمندان استان در این خصوص استفاده خواهد شد.

اسلامی بر احیا و تقویت فضیلت‌های نهفته در فرهنگ بومی استان تاکید کرد و بیان داشت: روح حماسی در متن زندگی عشایری ما وجود دارد و تبیین حماسه آفرینی‌هایی مانند دفاع مقدس ضروری است.

مسائل استان بدون حوزه فرهنگ و هنر حل نمی شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین گفت: یکی از کارکردهای هنرمندان توجه به نیازهای جامعه است.

حجت الاسلام سید رضا افتخاری افزود: هنرمندان الگو و شخصیت های موثری هستند و مسئولان به جایگاه و اثرگذاری این قشر در جامعه باید توجه کنند.
وی از پرداختن به ظرفیت های بومی کهگیلویه و بویراحمد و همچنین مسایل فرهنگی و تاریخی استان توسط هنرمندان تاکید کرد و گفت: فضای مجازی در استان ما متفاوت است زیرا تولید داخلی و مصرف داخلی داریم و این یک فرصت بی نظیر است.
افتخاری ابراز داشت: هنرمندان جایگاه و مسئولیت ویژه ای در قبال تربیت جامعه دارند و بدون هیچ ترسی باید به بیان حقیقت و اصلاح جامعه بپردازند.
وی با اشاره به اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای تعالی جامعه است و مختص قشر خاصی نیست، گفت: هنرمندان نیز در این زمینه نقش مهمی دارند.
دکتر سعید جاودان سیرت رئیس پیشین بیمارستان شهید جلیل یاسوج نیز در این آیین از تلاش های حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در ایام شیوع کرونا و به تصویر کشیدن خدمات جهادی کارکنان بهداشتی و درمانی استان تجلیل کرد.
وی افزود : در دوران شیوع کرونا همکاران و عوامل حوزه هنری استان در کنار کادر درمان بودند و صحبت های این عزیزان برای جامعه شیرین و مورد پسند بود به نحوی که آنچه مدنظر حوزه سلامت بود را تحقق بخشیدند.
این پزشک متخصص عفونی از هنرمندان خواست تا ضمن تزریق واکسن کرونا، با تولید آثار هنری جامعه را نسبت به خطرهای سویه جدیدکرونا امیکرون آگاه سازند.
در پایان این آیین نیز با اهدای لوح سپاس و جوایزی از هنرمندانی که در سالهای ۹۸ و ۹۹ در جشنواره های ملی و بین المللی حائز دریافت جایزه شده بودندو همچنین هنرمندانی که در ایام شیوع ویروس  کرونا و زلزله سی سخت در زمینه همدلی و مساوات همکاری داشتند تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار