عضو شورای عالی حوزه علمیه گفت: آیت الله مصباح یک نگهبان قدرتمند از هویت جامعه بود که لااقل ۴۰ سال در دفاع از این هویت جان، هستی، آبرو، وقت و آسایش خودش را هزینه کرد.
کد خبر: ۱۰۲۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰ 03 January 2022

به گزارش تابناک قم، مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت الله محمد تقی مصباح یزدی (ره)  با عنوان «مصباح معرفت، آیت بصیرت و شکوه حکمت» با حضور جمعی از شاگردان و علاقمندان آن مرحوم و مردم قم در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد.

آیت الله محسن اراکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این مراسم به تبیین ابعاد شخصیت این فقیه و عالم بزرگ دینی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم ابعاد شخصیت آیت‌الله مصباح را در چند کلمه خلاصه کنیم، می توانیم در ۵ عنوان برخی از ابعاد شخصیت ایشان را بیان کنیم.

وی افزود: عنوان اول نگهبانی از هویت جامعه اسلامی است. در قرآن کریم دو هویت در جامعه معرفی شده است همه هویتها به این دو هویت می پیوندند یکی هویت الهی است که از طریق ولایت به وجود می آید و محتوای ان پیوستگی به خداست از طریق اولیاء الله و معصومین. خدا به رسول خدا دستور می دهد هویت خود را اینگونه معرفی کن «قُلْ إِنَّ صَلاتی‏ وَ نُسُکی‏ وَ مَحْیایَ وَ مَماتی‏ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» که در مقابل هویت دوم یعنی هویت غیرالهی قرار دارد.

عضو مجلس خبرگان افزود: یکی از برجستگی‌های علامه بزرگ نگهبانی از این هویت بود. هیچ چیز برای جامعه مهمتر از یک هویت استوار نیست و همه چیز جامعه شعبه‌ای از هویت راستین آن است. ماندگاری و اقتدار جامعه، خوشبختی و پیشرفت و کمال جامعه همه اینها بر آن هویت استوار است. این هویت وقتی الهی شد جامعه در سختی‌ها و در مقابل دشمن پایدار می‌ماند.

وی در تبیین نقش علامه مصباح اضافه کرد: استاد بزرگوار ما یک نگهبان قدرتمند از این هویت جامعه بود که لااقل ۴۰ سال در دفاع از این هویت جان و هستی و آبرو  وقت و آسایش خودش را هزینه کرد. او مثل یک قهرمان در خط مقدم جبهه از این هویت الهی، محمدی، علوی، فاطمی و مهدوی جامعه نگهبانی کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه بعد دوم شخصیت آیت الله مصباح را دفاع از ارزشها دانست و اظهار داشت: اگر سرداری همچون علامه مصباح در سنگر پاسداری از ارزش‌ها قد علم نمی‌کرد و این تیرها را به سینه خود نمی‌خرید و همچون کوهی در برابر این هجمه‌ها با صلابت نمی‌ایستاد معلوم نبود چه سرنوشتی مذهب اهل بیت (ع) و مبانی دین را در جامعه تهدید می‌کرد.

عضو جامعه مدرسین نکته سوم درباره علامه مصباح را جامعیت این شخصیت دانست و افزود: ایشان هم در بعد علمی و هم در بعد عملی شخصیتی جامع بود که کمتر اتفاق می‌افتد شخصی چنین جامعیت داشته باشد. ایشان فیلسوف بود و فقیه، متکلم و مفسر بود و عارف، قرآن‌شناس و حدیث‌شناس و مسلط بر مبانی فقهی و اصولی و یک فقیه مفسر و عارف و فیلسوف و حکیم بود.

وی در ادامه تبیین جامعیت شخصیت آیت الله مصبح بیان کرد: جامعیت عملی او هم اینطور بود که یک عارف زاهد مبارز بود. یک مجاهد پا در رکابِ در میدان و در عین حال یک زاهد راز و نیازهای نیمه شب بود. یک انسان خودساخته از لحاظ کمال اخلاقی و در عین حال یک مبارز همیشه در صحنه بود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه عنوان چهارم شخصیت علامه مصباح را جریان‌ساز بودن ایشان ذکر کرد و افزود: بسیاری از شخصیت‌های علمی ارزنده معاصر هستند که این ویژگی را ندارند. اساس این جریان‌ساز بودن ایشان هم استقامت در برابر تحریف و کجروی بود چون اصالت فکری در بعد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی داشت. این جریان که در برابر جریان‌های غربگرا ایستاد را استاد مصباح به وجود آورد و در حوزه علمیه و دانشگاه‌ها و در بین عموم جامعه گسترش داد تا جریان اصیلی به وجود آمد که تضمین کننده تداوم انقلاب و تدوام ارزش‌ها در جامعه اسلامی است.

استاد حوزه علمیه قم پنجمین بعد شخصیت آیت الله مصباح را  شاهد به تمام معنا بودن دانست و افزود: در قرآن کریم شهید و شاهد به معنای انسان‌هایی است که معیار و میزان و حجت قرار بگیرند. یعنی راه خدا را درست و راه خدا را با آن‌ها می‌شود سنجید و آن‌ها سنجه راه خدا هستند. اگر کسی می‌خواهد راه را پیدا کند باید بییند این‌ها کجا هستند و اگر می‌خواهد بداند سخنان الهی کدام است به سخن اینها نگاه کند.

وی در پایان اظهار داشت: قرآن کریم نقش بسیار مهمی برای شاهدان در هر جامعه قائل شده است. در تفکرشان و رفتارشان و موضع‌گیری‌ها و در سلوک اجتماعی و فردی خودشان میزان هستند و به تعبیر حضرت امیر (ع) مصابیح هدی هستند که مردم راه حق را از راه باطل به وسیله آنها تشکیل می‌دهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار