دوره آموزشی معماری اسلامی با موضوع اهمیت و ضرورت معماری اسلامی فعالیت خود را در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در قم آغاز کرد.
کد خبر: ۱۰۳۱۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴ 27 February 2022

به گزارش تابناک قم، جلسه فوق با تدریس حجت‌الاسلام حسین مهدی‌زاده مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به همت مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی حوزه علمیه و با همکاری معاونت آموزش و پژوهش حوزه‌های علمیه و مرکز امور طلاب و دانش آموختگان ترتیب یافت.

بر اساس این گزارش، دوره معماری اسلامی در راستای تربیت افراد توانمند در عرصه معماری اسلامی به مدت هفت جلسه از تاریخ ۵ تا ۱۷ اسفند ماه جاری در موضوع‌های فقهی، حقوقی، فرهنگی، گفتمان سازی و علوم اجتماعی برگزار خواهد شد و پس از اتمام دوره به افراد حائز رتبه قبولی گواهی پایان دوره اعطا خواهد شد.

دبیر ستاد راهبری معماری و شهرسازی حوزه‌های علمیه، ضمن ابراز امیدواری در جهت تحقق گام دوم انقلاب در حیطه‌های مختلف از جمله سبک زندگی اسلامی که یکی از زیرساخت‌های آن معماری اسلامی است گفت: بیش از یکسال است که ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی با دستور مدیر حوزه‌های علمیه تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام سید مصطفی رضوی با اشاره به ماموریت این ستاد گفت: این ستاد سه ماموریت دارد که ماموریت نخست آن نظریه پردازی در حوزه معماری اسلامی است و طی جلسه‌هایی، قرار بر برگزاری یک دوره پودمانی با اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در زمینه معماری اسلامی شد.

دبیر ستاد راهبری معماری حوزه‌های علمیه ادامه داد: دوره پودمانی شروعی برای چرخه دانش معماری در حوزه است، زمانی معماری اسلامی در حوزه علمیه بوده و در زمان شیخ بهایی چرخه معماری وجود داشته، اما در طول زمان بعضی از علوم از حوزه خارج شد، ریل گذاری کشور به سمت علوم غربی است، رهبر معظم انقلاب امیدش به جوانان است که این حرکت به سمت غرب را بشکنند و کشور را به سمت رشد اسلامی پیش ببرند.

رضوی هدف از برگزای دوره را ایجاد فضای گفتمانی در معماری اسلامی دانست و افزود: در مرحله بعد، هدف، راه‌اندازی رشته معماری اسلامی است.

وی ادامه داد: یکی از معمارهای صهیونیستی گفته در زمان رضا خان برای کشف حجاب، ابتدا معماری و شهرسازی را تغییر دادند، رهبری در دیدار با اعضای شورای فرهنگی استان‌ها فرمودند، پیش از آنکه بنایی ساخته شود، بنا، اسیر انسان است اما پس از ساخت، انسان اسیر بنا است.

وی اضافه کرد: به همین جهت اگر در مرحله طراحی بر اساس فرهنگ خودی نقشه‌ای را طراحی کنید میان فرهنگ ما و فرهنگی که ساختمان بر ما تحمیل می‌کند تناقضی پیش نخواهد آمد اما اگر معماری بر اساس فرهنگ بیگانه و غیر خودی ساخته شود میان فرهنگ ما و ساختمان تناقض پیش خواهد آمد، این تناقض در آغاز مشکل ساز نیست.

دبیر ستاد راهبری معماری حوزه افزود: در سبک زندگی، عادت به فرهنگ غرب کرده‌ایم اما به مرور فرهنگ ساختمان چیره شده است، از دیدگاه رهبری مهمترین عنصر در معماری اسلامی عنصر حیا است به‌گونه‌ای که ساختمان در معماری اسلامی به گونه‌ای طراحی شود که در صورت باز بودن درب خانه، درون خانه از بیرون قابل رویت نباشد.

وی ماموریت دوم ستاد راهبری معماری و شهرسازی را نظام تقنین برشمرد و بیان کرد: قانون جهش تولید و تامین مسکن به دولت ابلاغ شد، طرح نهضت ملی مسکن و آیت‌الله رئیسی قول چهار میلیون مسکن را داده، نباید کمیت موجب ضعف کیفیت شود، مرحوم خواجه (نصیرالدین طوسی) یک صناعت و طبیعت را مطرح می‌کند، اگر صناعت به‌گونه‌ای ساخته شود که در مقابل رشد تربیت اسلامی باشد، نباید توقعی بر تربیت اسلامی ساکنان این صناعات برود.

رضوی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، وزارت راه را مکلف کرد که با همکاری حوزه علمیه، شاخص‌های مسکن اسلامی آماده شود و ۶۰ صفحه کار علمی قوی آماده شد، نقره کار گفت کاری که حوزه انجام داد یک سر و گردن از کار علمی دانشگاه بالاتر است.

وی ماموریت سوم ستاد را تطبیق الگوی اسلامی خواند و بیان کرد: نه تنها گفتمان‌سازی بلکه به دنبال اجرای آن هستیم، در همدان طرح در حال اجرا است، اما در قم زمین محدود است و بعضی زمین‌ها در دست بعضی نهادها است، معتقدیم زمین باید با قیمتی اندک در اختیار قرار بگیرد.

دبیر ستاد راهبری معماری حوزه‌های علمیه با اشاره به طرح الگوی اسلامی گفت: درس خارح آیت الله اراکی در ستاد تبدیل به الگو شده است.

وی در معرفی مباحث دوره بیان کرد: در روز اول، مبحث اهمیت و ضرورت معماری اسلامی، روز دوم بحث تعامل فقه و موضوع، در روز سوم مبحث فلسفه نظریه شهر، روز چهارم مبحث معماری و شهرسازی از منظر تاریخ و روز پنجم نیز بحث معماری و شهرسازی سازگار با سبک زندگی اسلامی و ایرانی مطرح می‌شود.

وی افزود: در روز ششم مبحث اهمیت فضای شهری و حقوق مترتب بر آن و مبحث فضا و قرار، روز هفتم مبحث فقه معماری، ماحصل درس خارج آیت الله اراکی را ارائه خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدی‌زاده نیز طی سخنانی به توضیح نظریه‌های اجتماعی پرداخت و جامعه اسیلا، جامعه بازار، جامعه آنارشیسم و جامعه دینی را چهار جامعه از دیدگاه علم جامعه شناسی دانست و در ادامه این نظریه‌ها را مبنایی برای شکل دهی اجتماع فیزیکی برشمرد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار