تست MBTI به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی تبدیل شده است. این آزمون که اغلب توسط روانشناسان، مشاوران شغلی و کارفرمایان استفاده می‌شود، اغلب به عنوان ابزاری سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه افراد در چه چیزی خوب هستند و اینکه آیا در نقش‌های خاصی موفق خواهند شد، استفاده می‌شود
کد خبر: ۱۰۳۱۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵ 04 March 2022

 هر ساله هزاران نفر سراغ تست‌های شخصیت شناسی می‌روند. برخی این کار را به این دلیل انجام می‌دهند که در شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام دادن این تست‌ها الزام است، برخی دیگر این کار را انجام می‌دهند تا به درک بهتری از خود برسند و با نقاط ضعف و قدرت خود بیشتر آشنا شوند.

در هر صورت، واضح است که تست‌های شخصیت شناسی فواید بسیاری دارند. البته که مدل‌های مختلفی از این تست‌ها وجود دارند که هر کدام شخصیت افراد را به روش‌های مختص خودشان شناسایی می‌کنند. اما در مورد معتبرترین تست‌ها تمام این موارد صدق می‌کند: تست‌های شخصیت شناسی معتبر به شما بینشی در مورد خودتان، عادات، احساسات و نحوه کنار آمدن با دیگران می‌دهند. به عنوان مثال، اگر مشخص شود که تیپ شخصیتی شما از میان انواع تیپ های شخصیتی ESFP است، می‌توانید از آن اطلاعات برای درک بهتر نقاط قوت و ضعف خود استفاده کنید. در این مقاله قصد داریم تا درباره دلایل انجام این تست‌ها و فوایدی که این مدل تست‌ها برای ما دارند، بگوییم.

بررسی اجمالی تست‌های شخصیت شناسی

اکثر آزمون‌های شخصیت شناسی فقط برای سرگرمی هستند، اما گاهی اوقات برخی از آنها هستند که به روشن کردن جنبه‌های مختلف شخصیت، رفتار و ترجیحات کمک می‌کنند.

چنین تست‌هایی تمرین مفیدی برای شناخت بهتر خود هستند، چه توسط روانشناسی برای شناخت شما گرفته شوند و چه شما آن را برای ورود به شرکتی انجام دهید. علاوه بر تست‌های شخصیت شناسی سرگرم‌کننده، ارزیابی‌های روان‌شناختی معتبر بسیاری به صورت آنلاین وجود دارد که می‌توانند کمی بیشتر درباره خودتان به شما بگویند.

تست MBTI برای ارزیابی نحوه رفتارتان با محیط اطراف، از جمله اینکه چگونه به شناخت خوبی از مردم برسید، چگونه با جهان تعامل داشته باشید و چگونه تصمیم بگیرید، طراحی شده است. یک تیم مادر و دختر این تست را بر اساس نظریه‌های شخصیتی روانکاو کارل یونگ توسعه دادند.

از آن زمان، تست MBTI به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت شناسی تبدیل شده است. این آزمون که اغلب توسط روانشناسان، مشاوران شغلی و کارفرمایان استفاده می‌شود، اغلب به عنوان ابزاری سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه افراد در چه چیزی خوب هستند و اینکه آیا در نقش‌های خاصی موفق خواهند شد، استفاده می‌شود و یکی از انواع آزمون‌های قبل از استخدام به شمار می‌آید.

اما در ادامه مزایای تست‌های شخصیت شناسی خوب و معتبر از جمله تست MBTI‌ را عنوان خواهیم کرد.

درباره خودتان بیشتر می‌فهمید

چرا باید تست شخصیت شناسی بدیم؟

در حالی که این واضح‌ترین دلیل برای انجام تست شخصیت شناسی است، اما یکی از بزرگترین مزایا نیز می‌باشد. درک خود به شما کمک می‌کند تا احساسات خود را بهتر مدیریت کنید و همچنین، باعث می‌شود احساس کنید بیشتر به خودتان تعلق دارید. همه ما در برخی از مراحل زندگی به این نقطه می‌رسیم که خودمان را گم کردیم و این عمدتا به دلیل بسیاری از سوالات بی پاسخ است که داریم. این سوالات می‌توانند این باشند: در مورد خودمان چرا احساس خاصی داریم؟ چرا بعضی چیزها باعث تحریک احساسات خاصی می‌شوند؟ چرا ما واکنش خاصی به برخی موقعیت‌ها و اشخاص داریم؟ در حالی که تست‌های شخصیت شناسی ممکن است مستقیماً به همه این سؤالات پاسخ ندهند، اما با انجام آنها اولین قدم در درک بیشتر خود را برمی‌دارید.

به شما در انتخاب رشته دانشگاهی کمک می‌کنند

بسیاری از افراد رشته دانشگاهی را بر اساس علاقه انتخاب می‌کنند. این عالی است، اما اگر اشتیاق نداشته باشید چه؟ یا اگر علایق متعددی داشته باشید و نتوانید از میان آنها یکی را انتخاب کنید چه؟ در این صورت، استفاده از داده‌ها و آمار ممکن است منطقی‌ترین کاری باشد که باید انجام دهید. اینجاست که تست‌های شخصیت شناسی وارد عمل می‌شوند. با انجام این تست‌ها خواهید دید که چه تعداد از افراد با شخصیت‌های مشابه به سمت مشاغل و رشته تحصیلی مشابه گرایش پیدا می‌کنند. چه در داخل و چه در خارج از کشور تحصیل کنید، دانستن بیشتر در مورد تیپ شخصیتی به شما کمک می‌کند تا در مورد تصمیمات تغییردهنده زندگی، مانند رشته دانشگاهی، بیشتر بدانید.

به انتخاب شغل کمک می‌کنند

از آنجایی که انجام تست‌های شخصیت شناسی بینش خوبی از آنچه قرار است در دانشگاه بخوانید به شما می‌دهند، بنابراین منطقی است که در مورد شغل شما نیز همین کار را انجام دهند. متأسفانه تیپ‌های شخصیتی سراغ مشاغل مناسب خود نمی‌روند. به عنوان مثال، یک شخصیت بسیار شاد ممکن است در محیط کاری که مستلزم جدیت مداوم است، به خوبی از پس آن کار بر نیاید. به همین ترتیب، فردی که خلق و خوی درونگرایی دارد، در کاری که فرد برونگرا موفق‌تر خواهد بود، چندان موفق نمی‌شود. سعی کنید در مورد محبوب‌ترین مشاغل برای افرادی با تیپ شخصیتی خود تحقیق کنید. این دقیقا کاری است که تست MBTI برای شما انجام می‌دهد و بی دلیل نیست که این تست شخصیت شناسی تا به امروز محبوبیت خود را در حفظ کرده و در شرکت‌ها نیز استفاده دارد.

مهارت‌های مدیریتی شما را بهبود می‌بخشند

چرا باید تست شخصیت شناسی بدیم؟

همه ما می‌دانیم که چرا مدیران برای موفقیت هر کسب و کاری مهم هستند. بنابراین، طبیعی است که اگر زمانی خود را در یک موقعیت مدیریتی بیابید، بخواهید که بهترین مدیر باشید و بهترین خود را در این سمت نمایش دهید. حتی اگر هرگز مدیر هم نشوید، در مقطعی از زندگی‌تان به مهارت‌های مدیریتی نیاز خواهید داشت، مانند پروژه‌های گروهی یا مدیریت یک خانواده بزرگ. دانستن بیشتر در مورد شخصیت خود به شما کمک می‌کند تا بدانید کدام روش‌های مدیریتی برای شما بهتر کار می‌کنند و دانستن بیشتر در مورد شخصیت افراد دیگر از طریق تست‌های شخصیت شناسی نیز، مدیریت آنها را آسان‌تر می‌کند.

مکانیسم‌های مقابله‌ای را آموزش می‌دهند

به دست آوردن بینش در مورد ویژگی‌های شخصیتی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کدام احساسات در شما بیشتر نمود دارد و اگر مخرب است چگونه با آن مقابله کنید. بسته به تیپ شخصیتی خود، ممکن است احساسات خاصی را شدیدتر از سایر افراد احساس کنید. انجام یک تست شخصیت شناسی به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که چرا چنین احساسی دارید و می‌توانید یاد بگیرید که چگونه با آن احساسات کنار بیایید؛ این را زمانی می‌توانید انجام دهید که آنها را بهتر درک کنید.

همدلی را در شما تقویت می‌کنند

همدلی یک مهارت فوق‌العاده ارزشمند است. این مهارتی است که در هر جنبه‌ای از زندگی شما مفید خواهد بود، چه حرفه‌ای، چه تفریحی و چه شخصی. اینکه بتوانید خود را به جای دیگران قرار دهید، به جلوگیری از درگیری کمک می‌کند. هنگامی که شخصیت خود را درک کردید، نه تنها نقاط قوت، بلکه نقاط ضعف خود را نیز پیدا خواهید کرد. این به شما این امکان را می‌دهد که خودتان و همچنین موقعیت را از دید طرف مقابل ببینید.

بینشی در مورد سلامت روان خود به دست خواهید آورد

همان‌طور که گفته شد، تست‌های شخصیت شناسی اغلب جنبه روانپزشکی نیز دارند، که می‌توانند برخی نقاط ضعف شما را شناسایی کنند. در این تست‌ها شما این مشکلات را پیدا خواهید کرد و بعد برای اینکه بتوانید سلامت روان خود را بهبود دهید، سراغ بهترین روانپزشکان می‌روید و از آنها کمک می‌گیرید.

سخن پایانی

تست‌های شخصیت شناسی، از جمله ارزیابی‌های روان‌شناختی واقعی و آزمون‌های صرفاً سرگرم‌کننده که آنلاین پیدا می‌کنید، می‌توانند تفکر برانگیز، روشن‌گر و حتی سرگرم‌کننده باشند. نکته کلیدی این است که حتما تست معتبری را انتخاب کنید. اما به یاد داشته باشید که در حالی که محققان دریافته‌اند که شخصیت کلی ما در طول زمان به طرز شگفت انگیزی پایدار است، اما زندگی ما ثابت نیست. ما با یادگیری چیزهای جدید و کسب تجربیات جدید رشد می‌کنیم و تغییر می‌کنیم و محققان دریافته‌اند که شخصیت ما نیز می‌تواند تغییر کند.

برچسب ها: تست شخصیت شناسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار