مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از انعقاد قرارداد ۳۰ ساله تحویل پارک شهید باهنر به شهرداری اراک خبرداد.
کد خبر: ۱۰۳۲۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷ 05 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،عبدالحسین محمدی در جمع خبرنگاران افزود: در راستای افزایش مناطق تفرجگاهی این شهر مقرر شده است طرح باغ پرندگان و دریاچه مصنوعی در این پارک اجرا شود.
وی با بیان اینکه مطالعه اجرای طرح آبخیز در منطقه کوه مودر اراک آغاز شده است یاد آورشد: در راستای افزایش مناطق تفرجگاهی شهرستان اراک، سال آینده عملیات اجرایی این طرح آغاز و نظیر پارک آبخیزداری گردو در این منطقه نیز اجرا می شود.
وی ادامه داد: ۸۰ درصد اراضی استان مرکزی را اراضی ملی تشکیل داده و در راستای حفاظت و حراست از اراضی ملی استان، سند تک برگی (کاداستر) ۱۰۰ درصد اراضی ملی این استان اخذ شده‌است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یاد آور شد: هفت طرح آبخیزداری از جمله بند خاکی، سنگ و ملات و مرمت سازه‌های آبخیز که در سال‌های گذشته دچار تخریب شده بود در راستای کنترل روان‌آب‌های سطحی و سیلاب امسال در پنج شهرستان این استان با اعتباری بالغ بر ۵۱ میلیارد ریال انجام شد.
محمدی پارک آبخیز گردو اراک را از جمله بزرگترین پارک آبخیز کشور اعلام کرد و افزود: این پارک به وسعت یک هزار و ۴۰۰ هکتار در حوزه شهری این شهرستان واقع شده و با اقدامات انجام شده و کنترل روان‌آب‌های سطحی و استفاده از این منابع آبی درختان سال گذشته رشد مناسبی داشته‌است.
وی ادامه داد: توزیع یک میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال به مناسب هفته منابع طبیعی از دهم اسفندماه آغاز و تا بیست و پنجم ادامه می یابد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در راستای توسعه زراعت چوب و یک میلیون اصله نهال در بین مردم، صنایع و شهرداری‌های استان در این مدت توزیع می شود.
محمدی افزود: ۷۵ هزار اصله نهال در راستای فضای سبز شهرها و کاهش آلودگی هوای شهرهای استان مرکزی از ابتدای این طرح تاکنون تحویل شهرداری‌های استان شده‌است.
وی از اجرای طرح سامانه آبیاری مکانیزه در نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار اصله نهال در سال‌های گذشته به صورت غرقابی در این نهالستان تولید شد که با اجرای سامانه آبیاری نوین، تولید نهال در این نهالستان به یک هزار و ۵۰۰ اصله نهال در سال افزایش یافته‌ است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار، ظرفیت تولید چهار میلیون اصله نهال به صورت سالانه در نهالستان این اداره کل در اراک وجود دارد.
محمدی گفت: نهالستان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با اقدامات انجام شده در این نهالستان، رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: سرانه جنگل در دنیا ۶ هزار و ۲۰۰ متر مربع، در کشور یک هزار و ۷۰۰ متر مربع و در این استان ۲۶۵ متر مربع بوده و نیاز است با کشت جنگل توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی زمینه افزایش سرانه جنگل در استان افزایش یابد.
محمدی با اشاره به استفاده از ظرفیت زندانیان استان مرکزی برای حرص و لایروبی در پارک فدک اراک گفت: با اجرای این طرح علاوه بر استفاده از ظرفیت زندیان، کاهش هزینه‌ها را به همراه داشته که نیاز است از این ظرفیت در منطقه چپقلی و پارک جنگلی نیز استفاده شود.
وی تاکید کرد: افزایش سطح فضای سبز در استان مرکزی از جمله وظایف اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است و با توجه به ارتباط مستقیم افزایش فضای سبز با کاهش آلودگی‌ها و افزایش سلامت مردم، نیاز است اعتبارات این بخش برای توسعه سطح فضای سبز در استان و ارتقای سلامت مردم افزایش یابد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۷۰۰ هکتار گونه صنعتی باریجه در راستای افزایش سطح زیر کشت گیاهان دارویی در اراضی ملی استان امسال کشت شده‌است.
قربانعلی فتحی افزود: کشت این گیاهان به صورت مشارکتی در شهرستان‌های تفرش، خمین، دلیجان و شازند انجام شده‌است.
وی ادامه داد: ۳۰۰ هزار اصله نهال صنوبر در راستای توسعه زراعت چوب در استان مرکزی تولید شد که ۵۰۰ هزار اصله درخواست دریافت این نهال‌ها توسط مردم به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان ارائه شده‌است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم گفت: پرونده‌های تشکیل شده برای مقابله با کوهخواری و زمین خواری در این استان به غیر از ۲ شهرستان زرندیه و ساوه در بقیه شهرستان‌های نسبت به میانگین کشوری کمتر بوده‌است.
سرهنگ منصور بهزاد نیا افزود: ۹۵ درصد تصرفات اراضی ملی استان مرکزی مربوط به کشاورزان و بومیان محلی برای کشت گندم و جو بوده‌ است.
وی ادامه داد: ۳۵ نفر در یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی وظیفه حفاظت و حراست از اراضی ملی این استان را برعهده داشته و اجازه تخریب و تصرف اراضی ملی استان به هیچ کس داده نمی شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ۳۶۳ فقره احکام قطعی در این استان اجرا و یک هزار و ۳۲ هکتار از اراضی ملی که در سال‌های گذشته در این استان توسط متصرفان اراضی ملی تصرف شده بود رفع تصرف و خلع ید شد.
سرهنگ بهزادنیا افزود: ۱۹۴ فقره پرونده نیز امسال رفع تصرف شد که بیشترین تصرف در شهرستان‌های اراک و آشتیان و کمترین در شهرستان محلات بوده‌است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی هم گفت: ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی امسال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به این استان ابلاغ شده‌است.
رضا عظیمی افزود: ۳۵ درصد این اعتبارات تاکنون برای اجرای طرح‌های آبخیزداری به استان مرکزی اختصاص یافته و عملیات آبخیزداری در هفت حوزه آبخیز استان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال انجام است.
وی ادامه داد: با تخصیص اعتبارات ابلاغ شده به استان مرکزی عملیات آبخیزداری در ۳۴ هزار هکتار از اراضی آبخیزداری این استان انجام می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اضافه کرد: میانگین فرسایش خاک در این استان سالانه ۱۲ تن در هر هکتار است که کاهش سالانه فرسایش تا ۶ تن در هر هکتار با اجرای طرح‌های آبخیزداری در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان قرار دارد.
عظیمی یادآور شد: عملیات آبخیزداری از ابتدای آغاز این طرح‌ها در استان مرکزی تا کنون در ۱۲ هزار و ۷۰۰ نقطه از اراضی ملی استان اجرایی شده و با اجرای این طرح‌ها در هر بار بارندگی ۸۷ میلیون متر مکعب از روان‌آب‌های استان کنترل و ذخیره سازی می شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان مرکزی افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سطح سفره‌های زیر زمینی استان را به همراه داشته‌است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار