انتظار می رود دلسوزان استان با حساسیت با ورود به موضوع انتصاب معاونین دانشگاه علوم پزشکی مانع از اتفاق ناگوار سپردن کار به غیر متخصصینی شوند که حتی در مدیریت یک بیمارستان عاجز مانده و سفارش و رانت نماینده تنها مولفه مدیریت آنان محسوب می شود.
کد خبر: ۱۰۳۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹ 07 March 2022

تابناک ایلام :: با وجود اینکه نسبت به هفته های پیشین خبر انتصابات از آب و تاب آنچنانی برخوردار نیست ،اما همچنان خبر تغییرات مدیریتی در لایه های متعدد در صدر اخبار رسانه ها قرار دارد.

در این بین برخی از رسانه ها تلاش برای انتشار اخبار بدیع و دست اولی از تغییرات را در دستور کار قرار داده و برخی نیز با دنبال نمودن خط حساسیت ،شیوه انتصابات ،بکارکیری افراد و تاثیرات آن بر جامعه هدف و کلیت جامعه را به چالش می کشند.

بدیهی است دستگاههای اجرایی از بعد تاثیر گذاری و نقش آفرینی در جامعه و همچنین پیشبرد اهداف توسعه ای ،برنامه های دولت و اثربخشی در رنج های گوناگون قرار دارند.

باید معترف بود که تعدادی از این دستگاهها صرفا مصرف کننده و اتلاف کننده بودجه عمومی بودن و‌بود و نبودشان هیچگونه تاثیری بر روند توسعه و‌زندگی مردم برجای نمی‌گذارد ،برای کنش گران اجتماعی و رسانه ای و‌قاطبه مردم ،تغیبرات مدیریتی در این دستگاهها از درجه اهمیت بالایی برخوردار نبوده و چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند.

اما دستگاه های مهمی نیز وجود دارند که از نظر گستردگی ،حجم خدمات ،نیروی انسانی و تاثیرگذاری آنچنان مهم هستند که کوچکترین خطای تصمیم گیری چه در حوزه مدیرگزینی و چه سیاستگذاری و اتفاقات مدیریتی درون سازمانی آن می تواند منشا بزرگترین رویداد منفی بر حوزه های گوناگون نقش آفرین در روند زندگی مردم باشد .

دانشگاه علوم پزشکی از این دست دستگاهها قلمداد می شود ،دستگاهی بزرگ که در دل خود چندین سازمان با قابلیت بسیار بالا و‌اثرگذار را جای داده است ، تصمیمات،عملکرد و سیاستگذاری مدیران آن در موقعیت های گوناگون حال و آینده بر سلامت وجان مردم تاثیرگذاری مستقیم دارد .

بدلیل گستردگی سازمانی و در برگیری معاونت های مهم بهداشت ،درمان ،آموزش وتحقیقات ،پژوهش و فرهنگی ،از قابلیتی مساوی با پنج دستگاه اجرایی و خدماتی استان برخوردار است .

از اینرو انتظار می رفت تصمیم سازی برای انتصاب مدیر این دستگاه بزرگ و‌اثرگذار متناسب با قابلیت های آن باشد ،اما به رغم تمامی تذکر ها ،انذار ها و توصیه های دلسوزان اینگونه نشد و فردی در راس این دستگاه مهم قرار گرفت که حقیقتا به استثنای تعهد و انقلابیگری از بیشتر مولفه های مدیریتی بی بهره است.

متاسفانه در دوره مدیریت سیاسی و اجرایی کنونی،گویی تصمیمات برای مدیر گزینی از کانونی اتخاذ می شود که در دستور کار خود برای مدیرگزینی ،مولفه های تخصص ،تجربه ،مهارت وکارکرد مدیریتی را خط زده و صرفا گزینه های همسویی با سیاست های دولت ،قبول داشتن مانیفست دولت وبهره مندی از ظاهری انقلابی در چک لیست مدیرگزینی اشان وجود دارد.

مدیر جدید دانشگاه علوم پزشکی استان ممکن است پزشکی متعهد باشد که برنامه های دولت را قبول داشته و در ستاد انتخاباتی رییس جمهور فعالیت داشته است اما نمی‌تواند مدیری کارآمد برای مدیریت دستگاه عظیمی همچون دانشگاه علوم پزشکی که با جان مردم در ارتباط است محسوب شود.

بررسی کارنامه مدیریتی رییس دانشگاه علوم پزشکی نشان می دهد که ایشان حتی یکروز سابقه مدیریت در این دستگاه در رده های مختلف را دارا نیست و از نظر تجربه و‌تخصص به پای هیچکدام از معاونین دانشگاه و مدیران شهرستان ها نمی رسد ،آیا چنین فردی به جز اسیر شدن در دست افراد خاص و برداشتن داس برای حذف معاونین کارامد و انتصاب معاونین ضعیف تر از خود از هنر و‌توانمندی دیگری برخوردار است ؟!

یقینا پاسخ منفی است و همین پیش بینی صورت گرفته در همین روزهای آغازین در استانه تحقق است .

رییس دانشگاه به جای بررسی تخصصی دانشگاه و بیمارستان هایی که با سلامت و‌جان مردم در میدان پیک ششم کروناموثرند  ،اردوی فرهنگی دانشجویان را در اولویت قرار داده است ،همان تنها مولفه ای که بر اساس آن در این جایگاه قرار گرفته است

 

وی از همین ابتدای کار نشان داد که سلامت ،تخصص محوری و افزایش بهره وری حوره بهداشت و‌درمان را از طریق خط گرفتن از حلقه تنگ افراد پیرامون خود، آن هم در اردوهای فرهنگی جستجو می کند ،موضوعی که در دستگاه تخصصی بهداشت ودرمان در ردیف اولویت های دوم وسوم قرار دارد .

کار فرهنگی ،یادواره شهدا ،راهیان‌ نور ارزش است اما در حوزه تخصصی معاونت فرهنگی ودانشجویی دانشگاه قرار دارد و رییس دانشگاه باید وقت خود را صرف امورات مرتبط با مدیریت تخصصی خود نماید ،چرا که شاخص های بهداشت ،سلامت و درمان تعیین کننده عملکرد مناسب یک دانشگاه با خروجی تامین سلامت و‌کاهش مرگ ومیرهاست .

 

مدیریت دانشگاه در اسارت حلقه بسته ناکارامد

هر چند باید به صراحت بگوییم رییس دانشگاه اشتباها در این جایگاه منصوب شده است و باید بزودی مردم تاوان این انتصاب اشتباه را بدهند ،اما نگرانی ما از اینجا نشات می گیرد که همین بی تجربگی رییس دانشگاه باعث شده تا عنان مدیریت از دست وی خارج و در دست حلقه ای قرار گیرد که به هیچ چیز جز اهداف و مطامع خود نمی اندیشند

امروز این نگرانی در آستانه تحقق است ،چرا که تصمیمات مدیریتی دانشگاه از جانب معدود افرادی اتخاذ می شود که از مدیریت صرفا تابلوی آن را مشاهده کرده اند ،حلقه ای بسته که تخصص محوری متاثر بر سلامت مردم هرگز در مختصات ذهنی آنان جای ندارد.

این حلقه جز به اهداف و مطامع باندی و تحقق منویات نمایندگان و تقسیم مدیریت ها بر اساس شمال و جنوب استان به چیز دیگری نمی اندیشند ،در واقع می توان گفت نگاه آنان به مدیریت دانشگاه ،نگاهی غنیمتی است و با ولع تمام به تقسیم غنیمت مشغولند !

به یقین اگر این حلقه اولیه تصمیم ساز دانشگاه با این دست و فرمان پیش بروند ،بزودی دانشگاه علوم پزشکی استان به یک‌کانون فرهنگی تبدیل خواهد شد و معاونت های تخصصی به جای اینکه در دست افراد حاذق و‌متخصص قرار گیرد در دست کسانی قرار خواهد‌ گرفت که تنها داشته اشان از مدیریت ،مسئولیت کارگروهی در ستادهای انتخاباتی است .

انتظار می رود دلسوزان استان با حساسیت با ورود به موضوع انتصاب معاونین دانشگاه علوم پزشکی مانع از اتفاق ناگوار سپردن کار به غیر متخصصینی شوند که حتی در مدیریت یک بیمارستان عاجز مانده و سفارش و رانت نماینده تنها مولفه مدیریت آنان محسوب می شود.

بخاطر مردم ،سلامت و حفظ جان آنان از دانشگاه علوم پزشکی مراقبت نمایید،دانشگاه علوم پزشکی ایلام امروز در معرض تصمیمات مخربی قرار دارد که صدای آن بزودی در قبرستان ها بلند خواهد شد !/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار