معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام؛
معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت:استان هایی که عشایر مهمان در ایلام دارند در زمینه مرمت راه های عشایری و تامین آب و علوفه عشایر مشارکت بیشتری با دستگاه های ذیربط استان داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۳۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹ 15 March 2022

به گزارش تابناک ایلام ؛ محمدسبحان حسنی  در جلسه هماهنگی کوچ عشایر اظهار داشت: استان هایی که عشایر مهمان در ایلام دارند در زمینه مرمت راه های عشایری و تامین آب و علوفه عشایر مشارکت بیشتری با دستگاه های ذیربط استان داشته باشند.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه استان ایلام میزبان عشایر کوچرو از استان های کرمانشاه، همدان و لرستان است بنابراین باید ادارات متولی این استان ها در تامین نیازهای اصلی عشایر با مسوولان استان ایلام همکاری کنند.

حسنی افزود: عشایر امسال به علت کاهش نزولات جوی و خشکسالی دارای شرایط خاصی هستند و باید استان های مربوطه نسبت به تامین علوفه، آب و نهاده های دامی عشایر خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: دستگاه های عشایر استان های مهمان باید علاوه بر تامین نیازمندی های عشایر خود ساکن در سامان های عرفی ایلام، در ترمیم ایل راه ها با اعزام ماشین آلات راهسازی و تامین آب با امور عشایر استان ایلام همکاری کنند.

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط مراتع و علفزارهای استان ایلام تعداد کمتری از عشایر مهمان به ایلام کوچ و به جای کوچ سنتی به صورت ماشینی کوچ کنند.

مدیرکل امور عشایر استان ایلام هم گفت: به علت خشکسالی و کاهش علوفه و مراتع باید تعادل بین دام و مرتع حفظ شود چرا که مراتع پاسخگوی تعداد احشام نیست.

فرشاد یاسمی ادامه داد: ۱۷ هزار تن نهاده دامی برای احشام عشایر تامین شده اما به علت فقر شدید مراتع، این مقدار نهاده کفایت نمی کند.

وی افزود: به خاطر خشک شدن منابع آبی طبیعی اکنون علاوه بر تامین آب شرب عشایر، آب مورد نیاز احشام آنها نیز از طریق تانکر آبرسانی تامین می شود که این موضوع باعث بروز مشکلاتی چون افزایش میزان آبرسانی، کمبود تانکرهای آبرسان و مشکل در تامین منابع مالی شده است.

یاسمی ادامه داد: کمبود نهاده های دامی، قیمت بالای اقلام دارویی احشام متعلق به شرکت های دامپزشکی بخش خصوصی، وجود دام های مازاد و حذفی و نیاز به مرمت و ترمیم مداوم ایل راه ها از جمله مهمترین مشکلات عشایر استان ایلام است‌.

دکتر رامین پورنجف مدیرکل دامپزشکی هم در این جلسه گفت: خشکسالی و کمبود منابع غذایی طبیعی و نهاده های دامی باعث ضعف بدنی و بروز مشکلاتی برای دام های عشایر شده است که ادامه این روند تبعات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد.

دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام هم از مسوولان خواست نظارت جدی تری بر کوچ عشایر مهمان داشته باشند تا در هنگام کوچ به مقصد استان های خود یا مراتع استان، از رها کردن لاشه احشام مردار، جاماندن سگ های گله و یا ذبح دام های بیمار و آلوده به بیماری در حاشیه روستاها و شهرها توسط عشایر کوچرو مهمان جلوگیری شود./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار