مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در کنگره بزرگداشت ۴ هزار شهید روحانی؛
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در کنگره ۴ هزار شهید روحانی با بیان اینکه روحانیت صدها سال است که تگیه‌گاه محرومان است، گفت: عمامه‌های خود را پرچم آمادگی برای ایثار و شهادت و نشانه مقاومت می‌دانیم.
کد خبر: ۱۰۴۶۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ 25 May 2022

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در کنگره ۴ هزار شهید روحانی که مصلی قدس قم در حال برگزاری است، با بیان اینکه شهدا ما را به جهاد علمی و پاسخگویی فرا می‌خوانند، گفت: عمامه‌های خود را نشانه مقاومت می‌دانیم، عمامه‌های خود را کفن‌های خود می‌دانیم، عمامه‌های خود را پرچم آمادگی برای ایثار و شهادت می‌دانیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور لباس روحانیت را لباس جهاد، علم و تقوی خواند و افزود: هر کس آماده ایثار و شهادت نیست، حوزه جای او نیست و روحانیت لباس او نیست.

وی با اشاره به اینکه روحانیت بر همان اوصاف زهد و قناعت و مردمی بودن استوار است، گفت: ممکن است استثناهای نا درستی باشد اما منطق روحانیت تواضع در برابر مردم، همراهی مردم و غمخواری مردم در تنگناها و سختی‌ها است.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به فرمایشات امام راحل در منشور روحانیت، گفت: امام راحل فرمودند که صدها سال است که روحانیت، تکیه گاه محرومان بوده است؛ همیشه مستضعفان از کوثر زلال معرفت فقهای بزرگ سیراب شده اند و از مجاهدت های علمی و فرهنگی آنان که به حق از جهاتی افضل از دمای شهیدان است که بگذریم، آنان برای دفاع از مقدسات دینی، تلخی هایی را کشیده اند و زندان ها و اذیت و آزارها دید ه‌اند و زخم زبان ها شنیده اند، شهدای گرانقدری را به پیشگاه مقدس حق تقدیم کرده اند.

وی با بیان اینکه شهدای روحانیت منحصر به شهدای مبارزه و جنگ در ایران نیستند، گفت: در هر نهضت مردمی، علمای اسلام اولین کسانی بوده اند که بر تارک جبینشان، خون و شهادت نقش بسته است.

آیت الله اعرافی افزود: کدام انقلاب مردمی و اسلامی را سراغ داریم که در آن حوزه و روحانیت پیشکسوت شهادت نبوده اند و بر بالای دار نرفته اند و اجساد مطهرشان بر سنگ فرش های حوادث خونی به شهادت نایستاده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه ملت بزرگ و شریف ایران و محور مقامت در چند دهه گذشته بهای سنگینی پرداخته اند، گفت: تقدیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید و ۵۰۰ هزار جانباز و ده ها هزار اسیر، تحمل تحریم های چهل ساله از جمله اینها بوده است.

وی ادامه داد: این بهای سنگین برای چه بوده است؟ ما وقتی قیام عاشورا را که تحلیل کنیم، خواهیم دید که امام حسین (ع) و یاران او قربانی شده اند و معلوم می شود که هدف متعالی پشت این بهای سنگین بوده است.

امام جمعه قم بیان داشت: این بها برای اهداف کوچک، امروز، منطقه ای، محدود و ... نبوده است؛ بلکه فعالیت های نیروهای مسلح، بسیج و جوانان مجاهد و محور مقامت ما، انقلاب اسلامی بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: ما سختی های فراوانی داریم، اما تغییر معادلات قدرت، معرفت، علم و دانش و فرهنگ دنیا نیاز به وحدت، همبستگی، جانفشانی، فداکاری و استواری در این مسیر نورانی دارد و شهدا ضامن پایداری و استقامت ما هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: امروز طلاب، اساتید و بزرگان ما آمده اند تا با اسلام، رسول خدا و امام صادق(ع) و امام عصر (عج) و شهدای گرانقدر، پیمان ایستادگی، مقاومت و پایداری در راه خدا ببندند.

امام جمعه قم بیان داشت: برخی از شهدای روحانی مربوط به محدثان و راویان و عصر غیبت صغری هستند؛ گروهی دیگر از شهدای روحانی را برای قرن چهار تا دوره معاصر برشمرده شده اند و اما عصر انقلاب اسلامی، عصری نو و جدید و تجربه ای کاملا تازه را آفریده و در این مرحله، حداقل ۴ هزار شهید روحانی تقدیم کرده ایم.

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه حوزه و روحانیت باید تلاش کند مانند همیشه مرجعیت علمی، معنوی، اخلاقی، اجتماعی را برای خدمت به مردم حفظ کند، گفت: روحانیت در عصر دفاع مقدس هم رزمنده بود، هم مبلغ بود، هم گفتمان ساز بود و هم در حمایت لجستیکی همراه و همگام بود.

وی شهدای روحانیت را در سنین مختلف و از تمام مذاهب خواند و گفت: میراث وصیت نامه و گنجینه فاخر شهدای ما راهنمای امروز ایران، جهان و محور مقاومت است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، گفت: روحانیت ما افتخار دارد که همراه با مردم، آمیخته با مردم و متواضع در برابر مردم، شهدا را تقدیم کرده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: پیام شهدای ما به طلاب و روحانیون این است که حوزه انقلابی، حوزه در تراز انقلاب اسلامی، حوزه پاسخگو به نیازهای نسل نو و حوزه پاسخگو به نیازهای بین المللی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه شهدا ما را به حضور در صحنه های دفاع از انقلاب و ارزش های الهی فرا می خوانند، بیان داشت: حوزه عصر انقلاب، باید پیرو شهدای عالیقدر باشد و ویژگی های آن متمایز از حوزه عصر انزوا باشد.

وی افزود: ما طلاب و روحانیون آمده ایم تا دست در دست شهدای عالیقدر خود قرار دهیم، ما با رهبری بزرگوار و مراجع عالیقدر پیمان تحصیل، جهاد علمی، اجتماعی و سیاسی می بندیم.

امام جمعه قم بیان داشت: پیام این اجلاس به مردم ایران و محور مقاومت این است که روحانیت بر همان اوصاف زهد، قناعت و مردمی بودن استوار است؛ البته ممکن است استثناهای ناصحیحی در میان روحانیون باشند؛ اما منطق روحانیت، تواضع در برابر مردم و غمخوری آنان است و این ویژگی ها را با تمام وجود حفظ خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیام نهایی این اجلاس به دشمنان امت اسلام و محور مقاومت است؛ امروز روحانیت ما، حوزه ما، دانشگاه ما و همه قشرها و نیروهای مسلح ما مانند عصر دفاع مقدس، بلکه بیشتر در صحنه حاضرند؛ به دشمنان اعلام می کنیم که خیالتان راحت باشد و ره به جایی نمی برید و این ملت در کنار رهبر معظم انقلاب و فرماندهی کل قوا در مقابل شما و اهداف شوم شما خواهد ایستاد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: مسئولان ما این مسیر را خواهند پیمود و امیدواریم این نشست، به ما توان مضاعف برای پیمودن این مسیر را عنایت بفرماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار