رییس بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: ترویج اقتصاد دانش بنیان در بخش کشاورزی موجب افزایش میزان تولیدنهایی و اشتغال شده و ضرورتی است که باید در استان نهادینه شود.
کد خبر: ۱۰۴۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۳ 30 May 2022

به گزارش تابناک لرستان، "رضا پهلوانی" روز دوشنبه در گفت و گو با اهالی رسانه اظهار داشت: زمانی می توان در بخش کشاورزی نتیجه گرفت که از علم و فناوری استفاده شود که لازم است کشاورزی را در مفهوم گسترده تری به نام زنجیره های ارزش در نظر بگیریم به این معنا که در تولید محصولات باید مراحل پیش تولید را در نظر گرفت تا به مصرف نهایی و صادرات برسد.

وی افزود: ایجاد و تقویت شرکت های دانش بنیان کشاورزی یک ضرورت است تا دست دلالان کوتاه و مزیت های نسبی به مزیت های رقابتی تبدیل شود.

پهلوانی بیان کرد: باید اقتصاد دانش بنیان را در کشاورزی نهادینه و مشوق هایی در فضای کسب و کار کشاورزی ایجاد کرد از جمله اینکه باید بروکراسی اداری کم شود.

رییس بخش تحقیقات اقتصادی اجتماعی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اظهار داشت:  ۶ محصول کشاورزی لرستان شامل انار کوهدشت، گردوی الشتر، انجیر سیاه پلدختر، زردآلود دورود، سیب بروجرد و عسل کفراج دلفان مزیت نسبی صادراتی دارند و تولیدات فاخراستان هستند همچنین ۱۰ گونه گیاه دارویی از جمله زعفران، بابونه، آلوئه ورا، آویشن، به لیمو و مرزه لرستان نیز وضعیت ویژه و مطلوبی دارند.

پهلوانی با بیان اینکه لرستان داروخانه سبز ایران است تصریح کرد: یکهزار و ۵۰۰ گونه گیاهی در این استان وجود دارد که حدود ۳۰۰ مورد آن با خواص دارویی شناسایی شده است و باتوجه به اینکه این استان محل برخورد ۲ توده بزرگ آب و هوایی است، خاصیت گیاهان دارویی منطقه بسیار مطلوب می باشد.

وی با اشاره به اینکه بیکاری پنهان در بخش کشاورزی بسیار زیاد است گفت: بر اساس آمار مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، بیکاری پنهان بخش کشاورزی در لرستان و کرمانشاه بسیار بالا و حدود ۴۰ درصد است.

پهلوانی افزود: افراد تنها در مرحله تولید حضور دارند و زنجیره ای وجود ندارد تا این افراد با مراحل بعدی از جمله فرآوری یا صادرات، مشغول بکار شوند که یکی از راهکارهای کاهش این معضل، کشاورزی قراردادی است که به عنوان مدلی از کشاورزی دانش بنیان، موجب تکمیل زنجیره های سنتی و تغییر نظام بهره برداری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار